A.A
Oluşturulma Tarihi: Kasım 16, 2008 19:12
Nielsen'in Global Tüketici Güven Endeksi, eylül ayında 4 puan düşerek, 84 puan seviyesine gerilerken, Türkiye Tüketici Güven Endeksi ise 5 puan azalarak 62 puana indi.
AC Nielsen Turkey'den yapılan açıklamaya göre, Nielsen'in 52 ülkede 26 bin 202 tüketicinin katılımıyla yılda iki kez gerçekleştirilen Global Tüketici Güven Endeksi araştırmasının 2008 yılı ikinci bölümü, eylül ayında yapıldı.
Nielsen'in Global Tüketici Güven Endeksi, eylül ayında 4 puan düşerek 84 puan seviyesine gerilerken, Türkiye Tüketici Güven Endeksi ise 5 puan azalarak 62 puana indi. Böylece Türkiye Tüketici Güven Endeksi ortalamanın altında kaldı.
Bu gerilemenin, özellikle Türkiye'deki iş olanakları, kişisel finansal durum ve çeşitli ihtiyaçları almak için uygun zaman değerlendirmelerinde yaşanan olumsuz görüşlerden kaynaklandığı belirtildi.
Araştırmaya göre, Türkiye'de tüketicilerinin yüzde 91'i ülkenin global bir durgunluk yaşadığını düşünürken, değerlendirmelerde Türkiye, en olumsuz düşünen ilk 10 ülke arasında yer aldı.
Araştırmaya katılan her 8 kişiden biri, önümüzdeki bir yıl içinde ekonomik durgunluğun aşılacağına inanırken, Türk tüketicisinin kriz ortamında en fazla tedbir aldığı harcama kalemlerinin ise giyim ve tatil/eğlence masrafları olduğu belirlendi.
Araştırma sonuçlarına göre, Latin Amerika, ortalama 96,8 endeks puanı ile en iyimser bölge olmaya devam etti.
Tüketici Güven Endeksi'nin ilk sıralarında, beş ay öncesine göre 8 puanlık düşüşle 114 puan ile Hindistan ve 112 puanla Danimarka, en alt sırada ise 36 puan ile Güney Kore yer aldı.
Endekste, geçtiğimiz beş aya göre olumlu yönde yükseliş gösteren ülkeler, 4 puan artışla Brezilya, 3 puan artışla Filipinler ve birer puan artışla Yeni Zelanda, Venezuella, Tayland ve Güney Afrika olarak sıralandı.
Tüketici Güven Endeksi araştırmasında, Türkiye'de tüketicilerin borç ödemeye devam ettiği belirlendi.
Araştırmada, “Zaruri ihtiyaçlar için yapılan harcamalar dışında kalan para ile ne yapıyorsunuz?” şeklindeki soruya gelen cevaplar arasında “borç ödemek” yine ilk sırada yer alırken, Türkiye'nin, diğer ülkelerle karşılaştırıldığında en çok borç ödeyen ülkeler arasında bulunduğu, aynı zamanda birikim yapma konusunda da global ortalamanın altında kaldığı belirtildi.
Nielsen'in değerlendirmesinde şunlar kaydedildi:
“Görünen o ki, önümüzdeki yılbaşı sezonu batılı ülkelerde refah içinde geçmeyecek, ancak tüketiciler 2009 sonu itibariyle işlerin daha iyi olacağı ümidini taşıyor. Türkiye'de her 8 tüketiciden biri ekonomik durgunluğun önümüzdeki bir yıl içinde aşılacağına inanıyor. ABD'ye baktığımız zaman her 6 ABD tüketicisinden biri önümüzdeki bir yıl içerisinde durgunluğun biteceğini düşünüyor.”
Nielsen Türkiye Genel Müdürü Candan Schabio, konuya ilişkin değerlendirmesinde, tüketicilerin krize karşı kendi önlemlerini almış durumda bulunduklarını kaydetti.