A.A.
Oluşturulma Tarihi: Eylül 12, 2009 09:51
Tüketici yılın ikinci çeyreğinde giyimden kısıp, eğlence ve kültür harcamalarına yöneldi.
Yılın ikinci döneminde cari fiyatlarla giyim ve ayakkabı tüketimi yüzde 10 azalarak 9 milyar 545 milyon TL gerilerken, eğlence ve kültüre yapılan harcama yüzde 2.9 artarak 6 milyar 923 milyon TL’ye yükseldi. Bu arada hükümetin yaptığı vergi canlandırma paketlerinin, ikinci çeyrekte tüketimi hareketlendirdiği görüldü.
TÜİK’in Gayri Safi Yurtiçi Hasıla verilerinden ANKA'nın yaptığı hesaplamalara göre, tüketici yılın ikinci çeyreğinde giyimden kısıp, eğlence ve kültürel harcamaya yöneldi. Yılın ikinci döneminde cari fiyatlarla giyim ve ayakkabı tüketimi yüzde 10 azalarak 9 milyar 545 milyon TL gerilerken, eğlence ve kültüre yapılan harcama yüzde 2.9 artarak 6 milyar 923 milyon TL’ye yükseldi. Hanehalklarının cari fiyatlarla yurtiçi tüketiminin geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1.9 artarak 176 milyar 904 milyon TL’ye ulaştı. Yerleşik hanehalklarının tüketimi yüzde 1.5 artarak 169 milyar 688 milyon TL’ye yükseldi. Yerleşik hanehalklarının yurtdışı tüketimi ise yüzde 15.8 artarak 1 milyar 471 milyon TL oldu.
TÜKETİCİ GİYİM VE AYAKKABIDAN KISTI
Yılın ikinci çeyreğinde tüketici giyim ve ayakkabı, ulaştırma ve haberleşme, çeşitli mal ve hizmetlerden kıstı. 2009 yılının ikinci çeyreğinde hanehalklarının cari fiyatlarla giyim ve ayakkabı talebinin geçen yılın aynı dönemine göre gerilediği görüldü. Tüketicinin ikinci çeyrekte giyim ve ayakkabı tüketimi yüzde 10 azalarak 9 milyar 545 milyon TL oldu. İlk çeyrekte hanehalkının tüketimi 8 milyar 637 milyon TL düzeyinde gerçekleşmişti. Ulaştırma ve haberleşme sektöründe tüketici harcamaları ikinci çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 azalarak, 31 milyar 672 milyon TL oldu. Çeşitli mal ve hizmetlerde daralma ise ikinci çeyrekte yüzde 18.2 oldu. Geçen yıl aynı dönemde çeşitli mal ve hizmetlere 13 milyar 139 milyon TL harcama yapan tüketici, bu yıl ikinci çeyrekte 10 milyar 748 milyon TL harcadı.
Tüketici ikinci çeyrekte eğlence ve kültürden kısmadı.
İKİNCİ ÇEYREKTE EĞLENCE VE KÜLTÜR HARCAMALARI ARTTI
Kriz nedeniyle ilk etapta harcamalarında kısıntıya gidilen eğlence ve kültür harcamaları, ikinci çeyrekte artış gösterdi. Geçen yıl aynı dönemde 6 milyar 724 milyon TL eğlence ve kültüre para akıtan tüketici, bu aynı dönemde 6 milyar 923 milyon TL harcama yaptı. Yapılan harcama geçen yıla göre yüzde 2.9 artış gösterdi.
Yılın ilk çeyreğinde ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9.7 gerileme görülmüştü. 6 aylık veriler değerlendirildiğinde, eğlence ve kültür harcamalarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3.3’lük bir azalma yaşandığı görüldü. Lokanta ve otellerde yapılan harcamalar ikinci çeyrekte geçen yıla göre 9 artarak 8 milyar 983 milyon TL’ye yükselirken, Hanehalklarının sağlık harcamaları yüzde 5.6’lık bir artışla 7 milyar 470 milyon TL oldu. Geçen yıl aynı dönemde sağlık harcamaları 7 milyar 76 milyon TL düzeyindeydi. 2009 yılının ikinci çeyreğinde artan harcamalar kaleminden biri ise eğitim oldu. İkinci çeyrekte eğitim harcamaları geçen yıla göre yüzde 3.9 artarak 2 milyar 38 milyon TL düzeyinde gerçekleşti.
TÜKETİMİN EN BÜYÜK KALEMİNİ GIDA OLUŞTURDU
Tüketimin en büyük kalemini gıda, tütün ve içki oluşturdu. Geçen yılın ikinci çeyreğine kıyasla gıda, içki ve tütün harcamaları yüzde 3.74 artarak 46 milyar 747 milyon TL’ye yükseldi. Konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıtlar için yapılan harcamalar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13’lük artışla 39 milyar 331 milyon TL’ye yükseldi. Sağlık harcamaları ise yüzde 5.6’lık bir artışla 7 milyar 471 milyon TL’ye ulaştı.
CANLANDIRMA PAKETLERİ TÜKETİMİ CANLANDIRDI
2009 yılının ikinci çeyreğinde hükümetin açıkladığı canlandırma paketleri, tüketici talebi üzerinde etki yarattı. İkinci çeyrekte hükümetin vergi indirimiyle destek verdiği sektörlerde hareketlilik yaşandığı gözlendi. Hanehalklarının cari fiyatlarla yurtiçi tüketiminin geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1.9 artarak 176 milyar 904 milyon TL’ye ulaştığı dönemde, ev aletleri, ev bakım hizmetleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0.16’lık bir artışla 13 milyar 446 milyon TL düzeyinde gerçekleşti. Her ne kadar artış oldukça düşük olarak yansısa da, ilk çeyrekte mobilya, ev aletleri, ev bakım hizmetleri için harcanan paranın bir önceki yıla göre yüzde 14’lük bir gerilemeyle 11 milyar 624 milyon TL’ye düştüğü dikkate alındığında, canlandırma paketleri çerçevesinde açıklanan vergi indirimlerinin bu alanda somut etkisi olduğu görüldü.