Güncelleme Tarihi:
İşten çıkarmalarla birlikte, tüketicilerin harcamalarını kısmasıyla, Amerikan ekonomisinde domino etkisi yaşanması, kırılgan, hassas ekonomik yapının darbe görmesinden endişe duyuluyor.
Ekonomistlere göre, Amerikan tüketicisinin ekonomiye güvenlerinin sarsılması, büyüme hızındaki yavaşlama dönemi geçiş, geçiş dönemi olmaktan çıkıp, kalıcı bir yavaşlamaya dönüşebilir. Nitekim, ABD Tüketici Güveni Endeksi, işten çıkarmalar, istihdam sorunları nedeniyle son dört yılın en düşük düzeyine indi.
ABD'li tüketiciler, hafta sonu ve diğer tatillerde seyahat harcamaları ile eğlence, kültür-sanat ve aciliyet arzetmeyen diğer harcamalarını kısmaya başladılar bile.
Şirketlerin, ürünlerini alan elemanları işten çıkarmalarının ekonomiye potansiyel zararı, faiz oranlarında ya da vergilerde indirimle kolayca giderilebilecek gibi görünmüyor.
Bazı ekonomistler de, son zamanlardaki işten çıkarmaları, Yeni Ekonomi'nin hata affetmez kurallarına, şirketlerin, borsadaki performansına dair endişelerinin daha büyük boyutlarda oluşuna bağlıyor.
Durgunluk dönemi
Amerikan ekonomisinde bu dönemdeki yavaşlama sırasında, büyük şirketler 80-90 bin personelin işine son vereceğini bildirmişti, daha önceki durgunluk döneminde ise bu rakam daha yüksekti.
Amerikan ekonomisinin yavaşlayıp durgunluğa girdiği 1990 yılında Temmuz ayına gelindiğinde, 200 binden fazla çalışan işini kaybetmiş, istihdamdaki bu kanama sonraki 10 ay boyunca sürmüştü.
ABD ekonomisinin istihdam yaratma kapasitesinin, istihdam kaybından çok daha yüksek oluşu, ayrıca, şimdiki neslin, işten çıkartmalara, işini kaybetmeye, eski nesle göre daha alışkın oluşu, nisbeten daha az acı yaratıyor. Bunun yanı sıra, işten çıkarmaların en az bir ila üç yıllık zamana yayılması da, az da olsa ümit ışığı veriyor. (aa)