Güncelleme Tarihi:
İTALYA’nın en büyük endüstriyel kuruluşu Fiat’ın 1.5 milyar Euro’luk yatırımla, Jeep modellerini İtalya’da üretme kararı alması, ‘Avrupa’da üretim hala kârlı mı’ sorusunu yeniden gündeme getirdi. Çünkü Fiat Gruop CEO’su Sergio Marcihonne, yaklaşık 3 ay önce ‘üretim karlı değil’ diyerek gözden çıkardığı İtalya’ya ‘yüksek kâr’ hedefiyle geri dönme kararı aldı. Bir kaç ay öncesine kadar başta Türkiye olmak üzere Avrupa Bölgesi dışındaki fabrikalara daha fazla yatırım ve üretim yapılacağını söyleyen Marchionne’nin üretimde yeniden İtalya’yı tercih etmesi kafalarda soru işareti yarattı.
YENİ BİR SAYFA AÇIYORUZ
Yeni stratejiyle birlikte Fiat bünyesindeki Alfa Romeo, Jeep ve Maserati’yi grubun en kârlı markaları haline getirmeye hazırlanan Marchionne, 1.5 milyar Euroluk yatırım planının ardından yaptığı, “Bazen yeni bir sayfa açıp, yeni bir şeyler çizmek gerekiyor. Artık daha fazla seri üretim yapmak değil, lüks markalarla yarışma kararı aldık” açıklamasıyla da ‘İtalyan işi’ üretim konusunda kararlı olduğunu gösterdi.
İHRACAT MERKEZİ OLACAK
2009 yılında satın aldığı Chrysler-Jeep modellerinin üretimini 1.5 milyar Euro’luk yatırımla İtalya’da gerçekleştirmek isteyen Marchionne, öncelikli olarak grubun lüks markalarından Alfa Romeo ve Maserati’nin atıl olan üretim kapasitesini doldurarak İtalya’yı grubun lüks markaları için ihracat merkezi haline getirecek. ‘İtalyan işi’ üretim ABD’deki Jeep fabrikasına göre yüzde 14 daha yüksek işçi maliyetini beraberinde getirse de, yeni planla birlikte üretim kapasitelerinde boşluk olan Alfa Romeo, Jeep ve Maserati markaları daha kârlı yapıya kavuşacak.
4 YILDA TAM KAPASİTE
Marchionne’nin planına göre, gruptaki lüks markalar toplam üretimin yüzde 15’ini temsil edecek ve ABD, Rusya ve Çin gibi pazarlara İtalya’nın ihracatını artıracak. Kârının yarısını Audi, Porsche ve Bentley gibi lüks markalardan elde eden Volkswagen Grubu’nunkine benzer bir stratejiyi hayata geçirmeye hazırlanan Fiat CEO’su Marchionne, pahalı iş gücü, dolar karşısında son 6 aydı yüzde 4 değer kazanan güçlü Euro’ya rağmen kararının arkasında duruyor.
Monti’yi dinledi ama istifasını durduramadı
2012 yılı ortasında, üretimde kârlı olmadığı açıklamasını yaparak İtalya’daki fabrikalarını kapatma kararı alan Sergio Marchionne, o dönem İtalya Başbakanı Mario Monti ile de zıt düşmüştü. Monti’nin ülkedeki üretim hacmini artırmak için verdiği çabanın ardından, İtalya’nın en büyük endüstriyel grubunun fabrika kapatması ve kârlılığı yüksek olan Türkiye gibi fabrikalardaki araç üretimine ağırlık vermesi iki yöneticiyi karşı karşıya getirmişti. Ancak Marchionne, dört gün önce grubun lüks markalarının gelirlerini de artırmasını sağlayacak yeni stratejisini açıklasa da, bu durum Monti’nin görevinden istifa etmesine engel olamadı.
Deutsche Bank: Fiat, en az iki fabrika kapatmalı
ALMAN Deutsche Bank, Marchionne’nin bu kararının ardından yaptığı bir analizde, planın Fiat’ın üretimdeki ‘açığını’ kapatmaya yeterli olmayacağını savunurken, grubun en az iki fabrikasını daha kapatması gerektiğine dikkat çekti. Analizde, Fiat’ın Avrupa’daki üretim kapasitesini en az şekilde kullanan otomobil markasının Fiat olduğu ve öncelikli olarak bu atıl kapasitesini düşürmesi gerektiği belirtildi. Öte yandan Fiat’ın yıllık üretimini en az 700 bin araç kadar kısması gerekiyor. Bu da markasının doğum yeri olarak bilinen Miafiori’deki yıllık 300 bin adet kapasiteli fabrika gibi en az iki üretim tesisinin daha kapatılması anlamına geliyor.
6 MİLYAR EURO YATIRIM
Ancak Fiat, üretim kapatisesinin sadece yüzde 23’ünü kullanan bu fabrikayı kapatmak bir yana, 2014 yılına kadar ayırdığı 6 milyar Euro’luk yatırım bütçesi ile Avrupa’daki toplam üretimini 750 bin adet artırarak dört yıl içinde 2 milyon adede ulaştırmayı hedefliyor. Atıl kapasiteye sahip fabrikaların gruba her ay 260 milyon Euro zarar ettirdiği belirtilirken, bu tesislerdeki üretimin artırılmasıyla birlikte grubun artıya geçeceği öngörülüyor. Fiat, Avrupa pazarında son 19 yılın en düşük pazar payına ulaşsa da Avrupa’daki üretimini artırmayı hedefliyor. Öte yandan Fiat için kapatılan her fabrika, şirketin hesap defterine 600 milyon Euro’luk ek maliyet yazılmasına neden oluyor.
Riskli bir plan değil
“Fabrikalarda kapasite düşürmek bize yaramadı. Avrupa’da çok zarar ettik, bu böyle devam edemez” diyerek yeni planını anlatan Sergio Marchionne, “Bu riskli bir plan değil. Avrupa’da fabrika kapatmayacağız ve Fiat 4 yıl içinde bütün üretim tesislerindeki kapasitesini dolduracak” yorumunu yapıyor. 2016 yılına kadar 19 Chrysler-Jeep modelini İtalya’da üretmeyi hedefleyen Fiat, aynı zamanda ortak altyapıyı kullanacak 9 yeni Alfa Romeo ve 6 yeni Maserati modellerini de bu bantlardan indirmeyi planlıyor.
Diğer Oto Yaşam haberleri:
Türkler oto alırken önce ‘tip’ diyor
OTOMOTİV Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Türkiye’de otomobil müşterisinin profilini çıkardı. Araştırma şirketi GFK ile birlite yapılan 2012 yılı içinde yapılan Otomobil Müşterileri Profili sonuçlarına göre, otomobil sahibi olmanın öncelikli nedeni, otomobilin halen bir ihtiyaç olarak görülmesinden kaynaklanıyor. Araştırmaya katılan 1306 kişinin yüzde 35’i yeni otomobil satın alırken, ihtiyaçtan sonra gelen ikinci önemli neden ise ‘yeni otomobilin cazibesi’ oluyor. Özellikle lüks markalara giden müşterilerin neredeyse yarısı yeni otomobilin cazibesi yüzünden aldığını söylüyor.
ÖNCE TASARIMA BAKIYOR
Müşterilerin yüzde 46’sı otomobil satın alırken önceliğin tasarımda olduğunu söylerken, bu oran lüks marka müşterileri arasında yüzde 55’e kadar çıkıyor. Yakıt tüketimi yüzde 44 gibi yüksek bir oranla, tasarımın ardından gelen ikinci önemli madde olarak dikkat çekerken, bu kalem lüks marka müşterilerinde ise yüzde 18’e kadar düşüyor. Lüks marka müşterilerinin ikinci önceliğini aracın donanımı ve teknolojik özellikleri oluşturuyor. Donanım ve teknolojik özellikler tüm müşteri gruplarında üçüncü sırada gelirken, otomobil tercihinde öncelik söz konusu olduğunda dördüncü sırayı ise fiyat alıyor. Tüketicilerin yüzde 41’i yeni bir otomobil alırken kredi kullanıyor. Yüzde 9’u takas seçeneğini kullanıyor. Bu dönemde otomobil sahibi olanların yüzde 56.7’sinin hanesinde 1 araç, 29.3’ünün hanesinde ise 2 araç var. Satın alınan yeni araçların yüzde 85’i şahıs üzerine tescilleniyor. Yeni araç kullanıcılarının yüzde 34’ü 100-150 TL arasında akaryakıt satın alıyor. Yeni araç sahiplerinin yüzde yüzde 39.6’sı ayda 750-1500 kilometre ve 24.9’u Ayda 1500-2 bin 500 km yol yapıyor. Sıfır kilometrde araç sahiplerinin yüzde 95’i kasko yaptırıyor. Kentlerde yaşayanların yüzde 43.6’sı otomobil sahibi. Araç sahibi olanların yüzde 78’i de ev sahibi.
2012’de yeni rekora koşuyor
2012 yılında pazara sunduğuVolvo S60, V60 ve S80 DRIVe Powershift modelleriyle premium segmentteki 1.6 litrelik dizel otomatik boşluğunu dolduran Volvo Car Türkiye, ocak-kasım ayları arasında 4 bin 473 adet satış gerçekleştirerek, yıl başında koyduğu 5 bin 200 adetlik rekor satış hedefine ulaşma yolunda ilerliyor. Volvo’nun 2011’in aynı dönemine oranla yüzde 9.7 oranında büyüyerek premium segmentteki payını da yüzde 1’lik artışla 10.7 seviyesine getirdiğini anlatan Volvo Car Türkiye Genel Müdürü Torben Eckardt, “Binek otomobil pazarı yüzde 10’un üstünde bir düşüş gerçekleştirecekken, biz Volvo olarak 2012’yi yüzde 11’lik bir büyüme ile tamamlamış olacağız.2013 hedefimiz ise V40 modeli ile 5 bin 600 satış” dedi.
Adapazarlı yeni Corolla vitrine ABD’de çıkabilir
TOYOTA’nın 160 milyon Euro’luk yatırımla yeniden Türkiye’de üretmeye hazırlandığı kompakt sedan modeli Corolla’nın Ocak ayında ABD’de düzenlenecek olan Detroit Otomobil Fuarı’nda, Furia konseptiyle sergilenebileği belirtiliyor. Adapazarı fabrikasında üretilecek yeni Corolla hakkında fikir verecek olan Furia konsepti, yeni Corolla’nın oldukça sportif bir tasarımla piyasaya çıkacağını gösteriyor. Auris ve GT86 modeliyle başladığı yeni tasarım anlayışı çerçevesinde şekillendirilecek olan yeni Corolla, Türkiye’ye 2.5 milyar dolarlık ihracat getirisi sağlayacak.
Küçük Infiniti İngiliz olacak
INFINITI, 2015 yılında piyasaya çıkartmayı planladığı yeni hatchback modeli için Nissan’nın İngiltere’deki Sunderland Fabrikası’na 250 milyon İngiliz Sterlini tutarında yatırım yapacak. Yılda 60 bin adetlik üretimin hedeflendiği dev yatırımla birlikte Infiniti Avrupalı markaların hakim olduğu kompakt lüks segmente kuvvetli bir giriş yapmış olacak. Türkiye’de de satışa sunulacak olan yeni premium kompakt Infiniti modeli tüm dünyaya İngiltere’den ihraç edilecek. C segmentinde yer alacak ve düşük hacimli motorlara sahip olacak yeni hatchback otomobilin 2011 yılındaki Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıtılan Etherea’ya benzemesi bekleniyor. Özellikle genç alıcılara hitap edecek olan yeni lüks Infiniti modeli, pazarlarda BMW 1 Serisi’nin, Audi A3’ün ve Mercedes A-Class’ın güçlü rakibi olacak.