Güncelleme Tarihi:
İstanbul’da tüccar okulu olarak nitelendirilen Eminönü, son zamanlarda eleman bulmakta zorluk çekiyor. Birçok holdingin kurucusunu, hatta ikinci nesil yöneticisini de yetiştiren bölge hanlarında sessizlik hâkim.
Bölgeye yaptığımız ziyarette müşterilerin fiyat araştırması yaptığını, mağazalarda ise eski usul pazarlamayla satış becerilerini gösteren elemanların olmadığını gözlemledik. Oysa bu bölge pazarlamanın kitabını yazan esnaflarıyla, gençleriyle ünlüydü.
Konuyu sorduğumuz dükkân sahipleri, ellerindeki genç çalışanları tutmakta zorlandıklarını belirttiler. Artan maliyetler nedeniyle çalışanların ücret beklentilerini karşılayamamalarını ise en büyük neden olarak gösterdiler. Esnaf, “Eskiden bu hanlarda müşteriler kadar biz çalışanların da hareketliliği vardı. Tüm kalabalık bir ticari hareket yaratıyordu. Şimdi çalışanları elimizde tutamıyoruz, yenilerini almakta da zorlanıyoruz. Gençlerin kariyer yaklaşımı ve işe bakışları değişti” yorumunu yaptı.
ÇALIŞANLAR AZALIYOR
Bölgede yıllardır esnaflık yapan Erdal Yusufoğlu Eminönü esnafının artık eleman endişesi olduğunu söyledi. Yusufoğlu, “İşçi ‘geçinemiyorum’ diyor, iş veren ‘giderler fazla’ diyor ve eleman azaltıyor. Yedi-sekiz personelin yapacağı işi artık beş kişi yapıyor. İşçi istediği zammı alamazsa işi bırakacağını söylüyor. Yerine birini bulmak da zorlaşacak” diye konuştu. Erdal Yusufoğlu, “İşverenin maliyeti her gün artıyor, eleman çalıştırmak zorlaştı” sözleriyle yaşadıklarını anlattı.
Giyim alışverişinin adresi Mahmutpaşa’da da durum farklı değil. Sokaktan geçerken kolunuzdan çekiştirip, ürünlerini satmaya çalışan esnaf yok artık. 20 yıldır çeyiz dükkânı işleten Türkan Doğan, “İşler değişti. Eskiden her mağazada en az üç kişi çalışırdı. Şimdi dükkânı tek başımıza çevirmeye çalışıyoruz” dedi.
‘TEZGÂH ARKASINDAYIZ’
Mahmutpaşa’da bulunan Hürriyet çarşısında esnaflık yapan Tülay Aydoğan da benzer yorumu yineledi: “Eskiden çeyiz alışverişi için ilk durak burası olurdu. Bambaşka bir ticaret ortamı vardı. Dükkân kiraları da arttı, yanımızda çalışacak gençlerin beklentileri de. Eskiden gençler burayı satışı öğrenmek için bir basamak olarak görürler, başlangıç ücretine olur derlerdi. Şimdi bu ücretleri kabul edecek eleman da bulamıyoruz. Buranın hem müşteri hem de çalışan anlamında canlanması gerekiyor” diye konuştu.
Handa esnaflık yapan Aysun Arca ise ‘İş başa düştü” diyerek devam etti: “Artık tezgâh arkasında biz çalışıyoruz. Çünkü buralar yeni nesil gençler için parlak kariyer ifade etmiyor. AVM ve e-ticaret buradan yeni iş insanları yetişmesini, başarı hikâyeleri yazılmasını engelliyor.”