Güncelleme Tarihi:
Hisarcıklıoğlu, gazetecilere yaptığı açıklamada, karşılıksız çeklerin artış oranının çok yükseldiğine dikkati çekerek, vadeli alışverişlerde riski azaltacak bir proje üzerinde çalıştıklarını bildirdi.
Rifat Hisarcıklıoğlu, yaptıkları çalışmada, vadeli mal almaya gelen kişinin bir şifresi olacağını, bu şifre ile malı satacak kişinin, alıcının negatif veya pozitif ticari işlem akışlarını 3 dakika görebilmelerini planladıklarını anlattı.
Bu sistemin TOBB'un talebi olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, “Biz teknik altyapıyı hazırlamıştık. Bize verilen söz 'Kredi Kayıt Bürosu', yeni adıyla 'Risk Santralizasyon Merkezi' Türkiye Bankalar Birliği ile TOBB'a devredilecekti” dedi.
Hisarcıklıoğlu, daha sonra bu talebe bankaların itiraz ettiğini ve bu taleplerinden vazgeçtiklerini hatırlattı.
Bu yılın sonu itibariyle bu sistemin uygulamaya geçmesini beklediklerini bildiren Hisarcıklıoğlu, “İnşallah bu yılın sonu itibariyle vadeli mal almak isteyenlerin müsaadesiyle, mal satmak isteyenlerin görebileceği bilgisayar ekranlarına o müşteri hakkındaki pozitif ve negatif listenin yer alacağı bir tablo çıkacak” diye konuştu.
Bunun karşılıksız çeke tek başına bir çözüm olamayacağını dile getiren Hisarcıklıoğlu, vadeli alışverişlerde riski minimize edecek bir uygulama olacağını söyledi.
“Alacak sigortası”
Rifat Hisarcıklıoğlu, alacak sigortası üzerine de çalıştıklarına dikkati çekerek, alacak sigortasını, “vadeli alışverişlerin belli bir maliyette sigortalanarak riskini azaltmak” olarak tanımladı.
Bunun bir diğer avantajının da KOBİ'lerin kredi kullanımlarındaki maliyeti düşürmesi olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, “Çünkü bankalar için bir risk olmaktan çıkacak. Kredi maliyetleri düşerken enflasyonun düşüşüne de sebep olacak” diye konuştu.
Şu anda 3 tane yabancı şirketin bunun üzerine çalıştığını belirten Hisarcıklıoğlu, alacak sigortasını yaygınlaştırmak için bütün sigorta ve reasürans şirketleriyle toplantı yaptıklarını bildirdi.
Hisarcıklıoğlu, alacak sigortasının ABD ve Batı ülkelerinde yaygın bir şekilde kullanıldığını vurgulayarak, bu sigortanın yürürlüğe girmesi için altyapısında çalışmaya ihtiyaç olduğunu söyledi.
“KOBİ hastaneleri”
Rifat Hisarcıklıoğlu, KOBİ'lerin, şirketlerini büyütmek istiyorlarsa danışmanlık hizmeti alması gerektiğini belirterek, büyük şirketlerin danışmanı olduğunu ancak KOBİ'lerin danışman ücretleri ödeyebilmesinin pek mümkün olmadığını kaydetti.
TOBB olarak yaklaşık 20 yerde Avrupa Birliği Türkiye İş Geliştirme Merkezleri Ağı (ABİGEM) büroları açtıklarını ifade ederek, KOBİ'lerin buradan çok cüzi bir bedelle danışmanlık hizmeti alabildiklerini bildirdi.
Hisarcıklıoğlu, ABİGEM'in danışmanlık hizmetlerini şöyle sıraladı:
“Bir işletme ihracat yapmak istiyorsa buna danışmanlık hizmeti verip, o ürünlerin pazara açılmasını sağlamak, uygun finansman konularını, AB ve Kalkınma Ajansları'nın hibe fonlarını işletmeye tanıtmak, personel eğitimine ihtiyacı varsa mesleki eğitim ile firmaya yardımcı olmak. ABİGEM'ler KOBİ hastanesi gibi tedavisini ortaya koyan bir sistem.”
TOBB olarak birçok projeleri olduğunun altını çizen Hisarcıklıoğlu, “Fransa ve Almanya Odalar Birliği başkanları bizi ziyarete geldiler. İkisi de 'Biz, size nasıl yardımcı olabiliriz' diye geldiler. Yapılan işleri görünce 'Bizim sizden alacağımız ders var, bizim size vereceğimiz hiçbir ders yok' dediler ve gittiler” diye konuştu.