Güncelleme Tarihi:
FRANSIZ aşırı sağcı lider, cumhurbaşkanı adayı Marine Le Pen, aynı ABD’nin 45. başkanı seçilen Donald Trump gibi otomotiv sektörünü kendi ülkesinde üretim yapması konusunda uyardı. Ancak Le Pen’in seçilmesi halinde bu tutumu Trump’ın aksine Türkiye’yi çok yakından ilgilendiriyor. Çünkü Le Pen’in uyardığı Fransız otomotiv devleri arasında yer alan Renault’nun Türkiye’de ciddi yatırımı bulunuyor. 1971 yılından itibaren Türkiye’de Oyak Grubu ile ortaklaşa üretim yapan Renault bugüne kadar Bursa fabrikasına 3 milyar doların üzerinde yatırım yaparken, son olarak geçtiğimiz yılın son çeyreğinde 200 milyon Euro’ya yeni Megane Sedan’ı üretmeye başladı. Le Pen, cumhurbaşkanı seçilip, otomotiv sektörüne yaptığı uyarıları Trump gibi devam ettirirse, Renault’nun Bursa fabrikasının geleceğinin tehlikeye girebileceği belirtiliyor.
ÖZEL VERGİ GETİRECEK
Aşırı sağcı Ulusal Cephe (FN) Lideri ve cumhurbaşkanı adayı Le Pen, dün France 2 televizyonunun konuğu oldu. Bu yıl nisan-mayıs aylarında yapılacak cumhurbaşkanlığı seçimlerine ilişkin vaatlerinden bahseden Le Pen, seçilmesi halinde yerli ekonomiyi destekleyeceğini, yurtdışında üretim yapan Fransız otomotiv firmalarına vergi yaptırımı getirmek istediğini söyledi. Le Pen, ABD Başkanı seçilen Donald Trump’ın da daha önce açıkladığı gibi, özellikle otomobil firmalarının üretimlerini ülke içinde yapmasını aksi taktirde özel vergilendirilmeleri gerektiğini savundu. Fransız otomobil devleri Renault, Peugeot, Citroen’in Avrupa’da birçok ülkede faaliyeti ve üretimi bulunuyor. Renault’nun Bursa’daki fabrikasının yıllık 360 bin araç ve 450 bin motor üretme kapasitesine sahip olduğu biliniyor. Le Pen, cumhurbaşkanı seçilmesi halinde, firmaların, Fransa’da da vergi ödemeleri ve iş gücü yaratmaları için, üretimlerini Fransa’ya taşımalarını talep edeceğini söylüyor.
SARKOZY KRİZİ ÇIKMIŞTI
Renault’nun Türkiye yatırımları daha önce de eski Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy tarafından sorgulanmış, Türkiye ile Fransa arasında kriz yaratmıştı. 2010 yılında Fransa’da Renault şirketinin yeni “Clio 4” modelini tümüyle Bursa’da üretme kararını aldığı öğrenilmesi ile patlak veren kriz sürerken Sarkozy devreye girmiş ve Renault yetkililerini Elysee Sarayı’na çağırarak uyarıda bulunmuştu. Fransız hükümetinin, Renault’nun kararından büyük rahatsızlık duyduğu belirtilirken, bunun nedeni olarak da Renault’nun 2009 yılında montaj tesislerini Fransa’da tutma sözünün karşılığında devletten 3 milyar Euro tutarında yardım alması gösterilmişti. Renault Başkanı Carlos Ghosn, daha sonra Sarkozy ile Clio 4’ün üretim yeri hakkında yaptığı görüşmenin ardında, Clio’nun yeni versiyonunun hem Paris yakınlarındaki Flins fabrikasında hem de Bursa’da üretileceğini açıklamıştı. Böylece Bursa, yatırımın bir kısmını bu kriz sonrası kaybetmişti. Ama Ghosn daha sonra hep Bursa’daki üretimi savunmuş ve yatırımlarını artırmıştı. Şimdi Le Pen’in cumhurbaşkanı olması halinde neler olacağı merak ediliyor.
BURSA’DA 45 YILDA 20 MODEL ÜRETTİ
FRANSIZ Renault, OYAK Grubu ile 1971 yılından itibaren Bursa’da üretime başladı. Üretimde 45 yılı geride bırakan Oyak Renault, Bursa’da 3 milyar doları aşan yatırımla 20 farklı model üretti. Geçtiğimiz yıl sonunda 200 milyon Euro ile üretimi başlayan yeni Megane Sedan 20. model oldu. Bugün Renault firmasının Batı Avrupa dışındaki en büyük iştiraki konumunda bulunan Oyak Renault, Fransız şirketin dünya çapındaki 38 üretim merkezinden biri. Oyak Renault’nun Bursa fabrikası bugün 6 bin 500 çalışan ile 3 vardiyada yılda 360 bin adet otomobil, 750 bin adet motor üretim kapasitesine sahip. Bursa fabrikasında bugün Clio IV, Clio Sport Tourer ve yeni Megane Sedan modelleriyle bu otomobillerin motor ve mekanik aksamları üretilerek tüm dünyaya ihraç ediliyor.