Güncelleme Tarihi:
KOÇ Holding ve Fiat Chrysler Automobiles’in (FCA) eşit hissedar olduğu Türk otomotiv şirketi Tofaş’ın Bursa’daki fabrikası, 2016’da dünya şampiyonu oldu. Tofaş, 383 bin adet üretimle Fiat Chrysler Automobiles’in (FCA) dünyada sayısı 70’i bulan fabrikaları arasında en fazla üretim yapan tesisi oldu. Tofaş’ı İtalya’da bulunan Melfi fabrikası izliyor. 2017 yılında ise 383 bin adetlik üretimini 430-440 bin aralığına çıkartarak üretim şampiyonluğunu devam ettirmek isteyen Tofaş’ın önündeki en büyük engel ise ABD’nin yeni başkanı Donald Trump. Trump, ülkede yatırım yapmak için otomotiv devlerine tehditler savurmuş, bunun üzerine Fiat Chrysler şirketi Michigan ve Ohia fabrikalarına 1 milyar dolarlık yeni yatırım yapacağını açıklamıştı. Bu yatırım ve Trump’ın zoruyla ABD’de üretimin artmasına bağlı olarak FCA’nın şampiyon fabrika sıralaması önümüzdeki yıllarda değişebilir. Bu yüzden Tofaş’ın 450 bin adede çıkan kapasitesini yeni yatırımlarla artırıp şampiyonluğu kaptırmaması bekleniyor.
HEPSİ TÜRKİYE REKORU
2014’te yüzde 50 kapasite ile çalışan Bursa fabrikalarının bugün yüzde 100’e yakın kapasiteyle çalıştığını aktaran Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, 2014’te FCA’nın en fazla üretim yapan tesisleri arasında 14’üncü, 2015’te ise 8’inci sırada yer aldıklarını hatırlattı. Eroldu, “2016’da büyük bir başarıya imza atarak FCA’nın 1 numaralı fabrikası olduk” dedi. 2016’da günde 1566, ayda 40 bin adet araç ürettiklerini anlatan Eroldu, Türk otomotiv sanayinde bugüne kadar ulaşılmamış rekor rakamları gerçekleştirdiklerini vurguladı. Eroldu, şunları anlattı: “2016 yılını 383 bin adet araç üretimiyle kapattık. Bu rakam otomotiv sanayinde bir rekor oldu. Türk otomotiv sektörünün üretiminin 4’te 1’ini gerçekleştirdik. 280 bin adetlik ihracat rakamına ulaştık. Aynı şekilde Türkiye’deki otomotiv ihracatının da 4’te 1’i Tofaş tarafından gerçekleştirildi. Bu rakam da tıpkı üretimde olduğu gibi ülkemiz otomotiv sektörü açısından bir rekor oldu.”
KURŞUNU DOĞRU ATMALIYIZ
Eroldu, “Bursa’daki kapasite doldu, bundan sonra Tofaş yoluna nasıl devam eder? Türkiye’de mi, yoksa yurtdışında FCA ile yatırım yapar” sorusuna ise şöyle cevap verdi: “Benim ilk tercihim tabii ki Türkiye’de yeni bir yatırım olur. FCA’nın olmadığı İran ve Rusya gibi gelişme potansiyeli olan ülkelerde de yatırım söz konusu olabilir. Otomotivde kurşun fazla değil. Bir tane doğru atmak lazım. Bu noktaya kolay gelmedik. Pozisyonumuzu kaybetmemeliyiz. Bazı yan sanayi firmaları düşük üretim maliyetleri nedeniyle yurtdışına gidiyor. Bize de yurtdışında üretim yapıp, daha ucuz parça tedariki teklif ediyorlar. Bu teklifleri sıcak karşılamıyoruz. Kısa dönemde maliyet avantajına sahip olalım, daha fazla kâr edelim doğru değil. Yurtdışına bir markanın fabrikası için üretim yapmaya gidiyorsa sorun değil. Ana sanayi olarak bizim Türk otomotiv sanayine sahip çıkmamız lazım.”
2017 BİZİM İÇİN ZOR OLMAYACAK
2017’nin zor bir yıl olacağına dair genel bir beklenti olduğunu kaydeden Eroldu, ancak Tofaş olarak iddialı hedefler belirlediklerini anlattı. “Arkamıza aldığımız Egea rüzgârını, şirketi daha da yukarı taşımak için kullanacağız” diyen Eroldu, sözlerine şöyle devam etti: “2017’ye yönelik birçok hazırlık yaptık. Kapasiteyi ocak ayında 400 binden 450 bine çıkardık. Egea Ailesi için ikinci gövde hattı kurduk. Boyahanede yenilikçi uygulamalar ile üretimi sürekli kıldık. 2014’ten 2016’ya yüzde 90 büyüyen üretim hacmini, 2017’de arttırmaya devam edeceğiz; 380 bin adetlik üretimimizi, 430-440 bin aralığına çıkartmayı öngörüyoruz. 280 bin adet olan ihracatı da 330-340 bine çıkarmayı hedefliyoruz” dedi. Bu dönemde Avrupa pazarlarındaki iyileşmenin avantaj sağladığına dikkat çeken Eroldu, “Avrupa otomotiv pazarı eski günlerine geri dönüyor. İşimizin yüzde 70’i ihracat olacak. İhracatçı kimliğiyle daha fazla dış pazarlara bağlı bir şirket haline geliyoruz” dedi.
FİAT, AVRUPA’DA EGEA İLE BÜYÜDÜ
TOFAŞ’ın imzasını taşıyan Egea’nın başarısının FCA satışlarında da önemli bir rol oynadığının altını çizen Eroldu, 2016’da Avrupa’da toplam 100 bin adet Egea/Tipo satışının gerçekleştiğini söyledi. Geçen hafta FCA’nın da 2016 sonuçlarını açıkladığına değinen Cengiz Eroldu, “2016’ya göre Fiat’ın Avrupa satışlarında yüzde 11’lik bir artış görüyoruz. Bunda Egea/Tipo ailesinin etkisi oldukça fazla. Böylece 2014’te Avrupa binek araç pazarında yüzde 5.8 olan FCA’nın payı, 2015’te yüzde 6.1’e 2016’da ise yüzde 6.5’e yükseldi” şeklinde konuştu.
TOFAŞ, 2 YILDA İKİYE KATLANDI
TOFAŞ’ın Egea sayesinde lig atladığını söyleyen Eroldu, bu projenin getirdiği ivmeyi görmek için 2014 ve 2016 yılları karşılaştırmasına bakmanın doğru olduğunu ifade etti. Eroldu, şunları söyledi: “2014 yılından 2016’ya kadar olan dönemde üretimimiz yüzde 72, ihracatımız ise yüzde 96 arttı. Ciromuz yüzde 91 artışla, 7.4 milyar TL’den 14.2 milyar TL’ye yükseldi. 2014 yılında Tofaş’ın piyasa değeri 7.3 milyar TL iken, bugün 12.3 milyar TL’ye yükseldi. İşte bu noktada Egea projesinin bereketiyle, Tofaş’ı iki yılda ikiye katladığını görüyoruz.”