Güncelleme Tarihi:
DÜNYANIN 180 ülkesinden katılımın olduğu Berlin Uluslararası Turizm Borsası ve Fuarı (ITB) yaklaşık 10 bin katılımcı ile devam ediyor. 10 Mart’a kadar kapılarını açık tutacak olan fuarda Türkiye 2 bin 200 metrekarelik büyük bir alanda yer aldı. Türkiye’nin Göbeklitepe standı en çok ilgi gören yerler arasında olurken, Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nin standında yer alan Truva Atı ve Galata Kulesi maketi de büyük beğeni topladı. Türkiye’nin turizmdeki rakipleri İspanya, İtalya, Fransa ve Yunanistan stantları da gün boyu yoğun kalabalıklara sahne oldu. Dünya turizm örgütüne göre dünyada 2017’de 1.3 milyar kişi seyahat ederken, 2018’de bu sayı 1.4 milyar kişiye ulaştı. Geçen yıl turizm için harcanan para ise 1 trilyon 340 milyar dolar olmuştu. Turizm pastası her geçen gün büyürken, ülkeler de bu pastadan daha fazla pay almak için birbiriyle var gücüyle yarışıyor. ITB de bu yarışın ne kadar sıkı olduğunu gözler önüne serdi.
ŞEHİRLER ÖN PLANDA
İtalya en dikkat çekici stantlar arasında yer aldı. Dünya turizm örgütü verilerine göre 2017’de 58.3 milyon turist ağırlayan İtalya fuarda özellikle şehir şehir tatil destinasyonlarını ön plana çıkarırken, gün içinde sürekli katılımcılar için bilgilendirici toplantılar düzenledi. Akdeniz çanağında yer alan diğer bir ülke olan İspanya’nın stantlarında kullandığı dijital ekranlarda İspanya sahilleri katılımcılara tanıtıldı. 2017’de 81.9 milyon turist 2018’de ise 82.8 milyon turist ağırlayan İspanya, 2019 ve 2020’de daha çok turist ve turizm geliri için fuara çıkarma yapan ülkelerin başında geliyordu.
YUNANİSTAN İDDİALI
Komşu Yunanistan’da da durum farklı değildi. Yaklaşık 30 milyon turist sayısıyla yakın bölgede en çok turist ağırlayan ülkeler arasında yer alan Yunanistan, ITB’nin iddiaları ülkesinde yer aldı. Yunanistan’ın bulunduğu bölüm fuarın ilk gününde çok yoğun ilgi gördü. Bir dönem Türklerin de sıklıkla ziyaret ettiği ülkeler arasında yer alan Yunanistan’ın bu yıl daha fazla ilgi görebileceğine dikkat çeken turizm sektörü temsilcileri, Yunanistan’ın otel kalitesi bakımında Türkiye’ye rakip olmasının zor olduğunu ancak Avrupalı turistin ilgisinin fazla olduğuna dikkat çekti.
AFRİKA VE UZAKDOĞU RÜZGÂRI
FUARIN diğer dikkat çekici noktaları ise Uzak Doğu ve Afrika oldu. Özellikle Maldivler’in standında kullandığı beyaz kumlar, ağaçtan yapılmış salıncaklar ilgi odağıydı. Afrika ülkeleri de giydikleri yerel kıyafetler, yerlilerin yaptığı el işi hediyelik eşyalar uzun kuyruklara neden oldu.
MISIR VE İRAN DAHA SAKİNDİ
ÖZELLİKLE ABD ambargosu ile karşı karşıya olan İran’da ITB’de yer alan ülkeler arasındaydı. Ancak ülkedeki problemler nedeniyle stant Avrupa ve Uzakdoğu ülkeleri kadar ilgi görmedi. Darbe ile başa geçen Sisi yönetimindeki Mısır’da da benzer bir durum vardı. Özellikle Türkiye’ye en çok turist gönderen ülke konumundaki Rusya’dan ilginin olduğu Mısır’ın eski günlerine dönmesinin zaman alacağını söyleyen turizm sektörü temsilcileri, Rusya’nın Mısır’a yapılacak seyahatlere tam olarak onay vermesinin az da olsa Antalya’ya olan ilgiliyi azaltabileceğine vurgu yapıldı. Bu yıl Türkiye’ye gelen Rus turist sayısının geçen yıla göre çok fazla artmayacağının altını çizen tur operatörleri, Türkiye’de az da olsa yükselene fiyatların Rusları etkilemeye başladığını söyledi.
AVRUPALILARIN BELEK İLGİSİ
TÜRKİYE’den fuara katılan otel sayısı da bir hayli fazlaydı. Özellikle Avrupalı turistleri otellerine çekmek isteyen Belek otelleri, Alman tur operatörleri ile görüşmeler gerçekleştirdi. Hollanda, Belçika ve Polonya’dan tur operatörlerinin de Antalya Belek otellerine ilgisine yoğundu. Otelciler, bu yıl Avrupalı turistin Türkiye’yi yeniden tercih etmesini beklediklerini, harcama kapasitesi yüksek olan bu turistlerin, yaptıkları geceleme sayısının da uzun olmasının büyük avantaj olduğuna dikkat çekti.
ALMANLAR 832 DOLAR HARCADI
TÜRKİYE Seyahat Acentaları Birliği de (TÜRSAB) Almanya Turizm Pazar Raporu hazırladı. Rapora göre, Alman vatandaşları daha çok paket turlarla Türkiye’ye seyahat etti. Almanların en çok ziyaret ettiği kentler ise Antalya, İstanbul, İzmir, Muğla oldu. 2018 yılında Antalya’ya havayolu ile gelen Alman sayısı bir önceki yıla göre yüzde 38 artarak 2 milyon 292 bine ulaşmıştı. İstanbul’a 1 milyon 71 bin, İzmir’e 381 bin, Muğla’ya ise 218 bin Alman geldi. Beş günden uzun süreli tatillerde Türkiye, Almanya vatandaşları için İspanya ve İtalya’nın ardından üçüncü sırada yer aldı. Almanlar 2018 yılında ortalama 12.5 geceleme ile son 5 yılın en yüksek seviyesine ulaştılar. Türkiye’de ortalama harcamaları ise 832 dolar düzeyine yükseldi. 2018 yılında Türkiye’den konut alan Alman sayısı 1866 oldu.