Transtrakya Projesi’nin bitiş noktası değişebilir

Güncelleme Tarihi:

Transtrakya Projesi’nin bitiş noktası değişebilir
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 12, 2004 00:00

Rus petrolünün Ege ve Akdeniz üzerinden taşınmasını saÄŸlayacak Transtrakya projesini yapan Anadolu Ä°nÅŸaat Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Okan Tapan, doÄŸal hayatı bozmamak için uluslararası çevre örgütleri ile temasta olduklarını belirterek, projenin bitiÅŸ noktasının buna göre ÅŸekilleneceÄŸini söyledi.YILDA 80 milyon ton ham petrolün geçtiÄŸi BoÄŸazlar’ın üstündeki denetimlerin sıkılaÅŸtırılması üzerine dev petrol ÅŸirketleri için yeni güzergahlar üretiliyor. 600 milyon dolarlık Transtrakya Petrol Boru Hattı Projesi ile yılda 60 milyon ton Rus petrolünün Ege ve Akdeniz üzerinden açık denizlere taşınması, oradan da yeniden tankerlere yüklenerek dünya pazarlarına aktarılması hedefleniyor.Transtrakya Projesi üzerinde 20 aydır çalıştıklarını söyleyen Anadolu Ä°nÅŸaat Makine Sanayi ve Dış Ticaret Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Okan Tapan, projenin iki ucundaki doldurtma boÅŸaltma platformları ve tankları olacağını belirterek, ‘Dünyanın büyük çevre örgütleriyle temas halindeyiz. Boruların nereden baÅŸlayıp, nerelerden geçeceÄŸi ve nerede sona ereceÄŸi buna göre kesinlik kazanacak’ dedi. DoÄŸal hayatı ve kültürel varlıkları koruyucu bir rota çalışması yapılacağını söyleyen Tapan, şöyle devam etti:‘Gerekirse Saros’un en ucuna gideceÄŸiz. KomÅŸu ülkede planlanan rakip platformun 10 kilometre uzağında olacağız. Karadeniz’de Kıyıköy ve Saros’ta da Ä°brice’nin projenin ortayı çıkışında belirleyici bir adres gösterilmesi üzerine gündeme geldi. KesinleÅŸmedi, gerekirse deÄŸiÅŸtirilecek. 197 kilometre olarak öngörülen boru hattının gerekirse 220 kilometreye uzatılabilecek.’Tapan, projenin 600 milyon dolarlık yatrım bütçesinin yüzde 20’sinin özkaynakla, kalanının da dünya finans piyasalarından saÄŸlanacağını belirtti. Rus petrolünün BoÄŸazlar’dan geçiÅŸi için Bulgaristan, Yunanistan ve Rusya’nın yıllardır üzerinde çalıştığı projenin de kendi projelerine rakip olduÄŸunu söyleyen Tapan, şöyle konuÅŸtu:‘Rakip proje Bulgaristan’da Burgaz’dan baÅŸlıyor, Yunanistan’da DedeaÄŸaç’ta sona eriyor. DedeaÄŸaç, Saros Körfezi’nin baÅŸlangıç noktasına sadece 25 kilometre uzakta. Yani bu proje de Saros Körfezi’ni aynı oranda tehdit ediyor. Ben 30 yıllık çevreciyim, DoÄŸal Hayatı Koruma DerneÄŸi BaÅŸkanlığı da yaptım. Çevre bilinci açısından bu projeye bizden daha iyi sahip çıkacak kimse olamaz.’ BoÄŸazlar’dan geçecek ham petrol yükünün önümüzdeki 3 yıl içinde 120 milyon tona çıkacağını söyleyen Tapan, projenin BoÄŸazlar’dan geçen ham petrol tehdidini yarıya indireceÄŸini öne sürdü. 2003 yılında BoÄŸazlar’dan 47 bin gemi geçtiÄŸini hatırlatan Okan Tapan, ÅŸunları söyledi:‘Yani 2003 yılında günde ortalama 128 gemi BoÄŸazlar’dan geçmiÅŸ. Tehlikeli yük taşıyanların sayısı ise 8100, yani günde ortalama 22 tehlikeli gemi BoÄŸazlar’dan geçiyor. Son 50 yılda BoÄŸazlar’da 400 kaza olmuÅŸ.’Yılda 350 gemi yüklenecek yörenin ekonomisi canlanacakPROJENÄ°N Rus ortağı Transneft’in dünyanın en büyük boru hattı ÅŸirketlerinden olduÄŸunu hatırlatan Okan Tapan, ‘Dev petrol ÅŸirketlerine sunulan projeler içinde en ekonomik olanı bizim projemiz’ dedi. ‘Yılda ortalama 350 geminin platformlara uÄŸrayarak yükleme yapması planlanıyor’ diyen Okan Tapan, bu gemilerin atık su gibi yaratabileceÄŸi sorunlar için de gereken tüm yatırımların yapılmasının projede öngörüldüğünü hatırlattı. Tapan ayrıca boru hattının her iki ucunda yaÅŸanacak ekonomik canlanmanın da yöre halkına yeni iÅŸ imkanları saÄŸlayacağını söyledi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!