Güncelleme Tarihi:
FORD, Avrupa pazarındaki yapısal değişime cevap verebilmek ve bu bölgede yeniden kârlılığa dönebilmek için Belçika’daki fabrikasını kapatma kararının ardından dün de İngiltere’deki 2 fabrikasını kapatacağını açıkladı. Avrupa’da 6 bin 200 kişinin işine son vermeye hazırlanan Ford’un bu kararı, Türkiye’yi Transit üretiminde tek üretim merkezi haline getirdi. Bugüne kadar iç pazardaki Transit üretiminin yüzde 60’ını Türkiye’den karşılayan İngiltere’nin bütün Transit ihtiyacı Türkiye’den gidecek. Yılda 28 bin Transit’in üretildiği Southampton fabrikasının kapatılmasının ardından Avrupa’daki Transit ihtiyacını Kocaeli’deki Ford Otosan karşılayacak. Ancak fabrikaya bunun için herhangi bir ek yatırım yapılmayacak.
TÜRKİYE’YE YATIRIM
Ford yeni stratejisiyle, Avrupa’da hızla büyüyen Türkiye ve Rusya’daki pazarlarda agresif büyüme kararı aldığını da açıkladı. One Ford stratejisiyle birlikte modellerin üretim merkezlerinde küçülmeye gitme kararı alan Ford, bu konudaki ilk büyük adımını Kocaeli fabrikasına yaptığı 1.1 milyar liralık yatırımla göstermişti. Transit için yaptığı dev yatırımla Türkiye’de bugüne kadar bir model için yapılmış en büyük yatırıma imza atan ABD’li üretici, Avrupa’daki fabrikalarında da üretim sürecinde yeni yapılanma yoluna gidiyor. İki gün içinde 3 fabrikasını kapatma kararı alan Ford, yeniden yapılanma ile 355 bin kapasiteli üretimini yüzde 18 düşürecek.
500 MİLYON DOLAR TASARRUF
Avrupa’daki yeniden yapılanma sayesinde yılda 500 milyon dolar tasarruf edeceklerini söyleyen Ford’un CEO’su Alan Mulally, Avrupa’daki krizi yeni ürünlere odaklanarak, daha güçlü bir marka ve maliyet kontrolü ile aşmayı planladıklarını söyledi. Mulally, “Yeniden yapılanma kararımızın Avrupa’da birçok çalışanımızı ve ailesini etkileyeceğinin farkındayız. Bunu yapmak zorundayız ve sorunları aşmak için hissedarlarımızla çalışacağız” dedi. Ford Avrupa’nın Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Stephen Odell de, “Avrupa pazarı, ürün geliştirme ve kârlı büyüme potansiyeline sahip. Maliyetleri kontrol edebilmek için fazla kapasiteyi azaltma yönünde karar aldık” diye konuştu.
1.5 MİLYARLIK KAYIP
Ford’un önceki gün kapatma kararı aldığı Belçika fabrikası da markanın önemli üretim merkezlerindendi. Ford’un Modeo, Galaxy ve S-MAX’in üretildiği fabrika 2014 yılında kapatılacak. 4 bin 300 kişinin çalıştığı tesis yıl sonuna kadar sadece 15 gün çalışak.
Avrupa’da 17 yılın en kötü dönemi
AVRUPA otomotiv sektörünün son 17 yılda en kötü dönemini geçirmesi nedeniyle zarar eden üreticiler, fabrikalarını birer birer kapatıyor. Euro bölgesinde yaşanan borç krizi nedeniyle satışların düştüğü Avrupa otomobil pazarında, üretimin artık eskisi kadar kârlı olmadığını belirten Avrupalı üreticiler fabrikalarını kapatarak küçülme yoluna gidiyor. Bu yıl başında da General Motors (GM) Belçika’daki bir Opel fabrikasını 2016 yılında kapatma kararı aldığını açıklamıştı. Fransız üretici Peugeot da Temmuz ayında yaptığı açıklamada 8 bin çalışanının işine son vereceğini duyurmuş ve Paris’teki bir fabrikasının kapatılacağını bildirmişti.
Peugeot’ya 7 milyar Euro ‘şartlı kredi’
FRANSA’da sosyalist hükümet, mali açıdan sıkıntılı günler geçiren ve binlerce çalışanını işten çıkartmayı planlayan Peugeot Citroen grubuna (PSA) 7 milyar Euro tutarında kredi önerdi. Sosyalist hükümet, bu kredi karşılığında, otomobil grubundan işten çıkartmaları son vermesini şart koştu. Kredi karşılığında otomobil şirketinden ayrıca, üç yıl sürmesi beklenen kurtarma planı boyunca kâr dağıtmaya ara vermesi ve kendi hisselerini satın almaması koşulu getirildi. Başbakan Jean-Marc Ayraul, France İnter “Hükümetim karşılıksız hediye verme niyetinde değil” dedi. Hükümet 2008-2009 yıllarında Renault ile Peugeot Citroen grubuna 6 milyar Euro yardımda bulunmuştu.