Traktörcü New Holland'ın gözü ‘desteksiz tarla’da

Güncelleme Tarihi:

Traktörcü New Hollandın gözü ‘desteksiz tarla’da
Oluşturulma Tarihi: Mart 31, 2002 01:49

CASE New Holland'ın Başkan Yardımcısı Rod Keech, ‘‘Türkiye, IMF'yle yaptığı program gereği tarımda sübvansiyonu kaldırıyor. Bu, çiftçiyi profesyonel üretime, yani ekipmanla üretime zorlayacak.

2001 kriziyle düşen traktör satışlarımız şimdi artacak. Türkiye'ye güveniyoruz’’ dedi.

Dünyanın bir numaralı traktör ve tarım ekipmanları üreticisi Case New Holland (CNH) Global'in Başkan Yardımcısı Rod Keech, IMF programı çerçevesinde Türkiye'de çiftçilere sağlanan sübvansiyonların kaldırılmasının, tarım sektörünü profesyonelleştireceğini söyledi. Keech, ‘‘Devlet desteğinin kalkmasıyla profesyonelleşecek sektörde özel ekipman ihtiyacı artacak. Bu da bize büyük fırsatlar sunacak’’ dedi.

Koç Grubu ile birlikte Türkiye'de üretimini yaptıkları yeni traktörleri TD Serisi'nin tanıtımı için İstanbul'a gelen Keech, sorularımızı yanıtladı. Dünya çapında traktör ve tarım ekipmanları pazarının yüzde 27'sine sahip olduklarını söyleyen Keech, ‘‘Dünyadaki 4 traktörden birini biz üretiyoruz. CNH'nin yıllık geliri 10 milyar dolar. Yılda 150 bin traktör satıyoruz’’ diye konuştu. Keech, dünya çapında 25 fabrika ve 28 araştırma geliştirme merkezine sahip olduklarını kaydederek, ‘‘Türkiye, Batı Avrupa ve Kuzey Amerika'nın dışındaki en büyük operasyon merkezlerimizden biri’’ dedi.

TÜRKİYE EN BÜYÜK PAZAR

Türkiye'nin dünyanın traktör satışında en büyük pazarlarından biri olduğunu söyleyen Keech, şöyle konuştu: ‘‘1996-97 yıllarında Türkiye'de yılda 58 bin traktör satılıyordu. Bu rakam Batı Avrupa'daki ülkelerin hepsinden çok yüksekti. Krizler yüzünden pazar çok dramatik bir şekilde düşüş kaydederek, 2001 yılında 12 bine geriledi. Türkiye'de kısa süreli olarak, zor bir dönem geçireceğimizi düşünüyoruz. Uzun dönemde baktığımızda ise tarım ülkesi olan ve nüfusunun çoğunluğu tarım sektöründe çalışan Türkiye'de traktör pazarının yeniden eski seviyesine geleceğine inanıyoruz. Şu an pazarın düşük bir seviyede olmasından dolayı mutlu değiliz, ama uzun dönemde Türkiye'ye güveniyoruz.’’

PAZAR PAYIMIZ YÜKSELDİ

‘‘Türkiye genelinde traktör satışları düştü, ancak bizim pazar payımız yükseldi’’ diyen Keech, ‘‘Yüzde 42-44'lük pazar payımız yüzde 50'nin üzerine çıktı, ama satışlarımız genel satışlar gibi büyük oranda düştü. Biz üç yıldır Türkiye'de pazar lideriyiz’’ dedi. Türkiye'de sadece traktör satmadıklarını belirten Keech, ‘‘Ayrıca sektör için kredi sağlayıp, Koç Grubu ile birlikte tarım sektörünün finansal açıdan güçlenmesi için destek veriyoruz. Pazarın yükselmesini sağlamak için yoğun çaba sarfediyoruz. Rakiplerimiz ise bu tip desteklere sahip değil.’’

Türkiye'deki tarım sübvansiyonlarının bir çok ülkede olduğu gibi yavaş yavaş kalkacağını belirten Keech, şöyle devam etti:

‘‘Yeni Zellenda ve Avustralya ilk defa tüm desteklerin kaldırıldığı ülkelerden. Bu ülkelerde önce sektör zor duruma düştü, ancak daha sonra yeniden yapılanma gerçekleşerek profesyonel çiftçilik yapılmaya başlandı. Çiftçiler diğer çiftçilerle ortak hareket edip yeni üretim alanlarına kaydı. Çiftçilik daha profesyonel ve daha istikrarlı bir duruma geldi. Türkiye'de tarım sektöründeki hareketlilik yerini istikrarlı bir düzene bırakacak. Profesyonelliğe geçilmesiyle özel ekipman ekipman ihtiyacı artacak, bu da bizim gibi şirketlere büyük fırsatlar yaratacak.’’

En iyi ortağımız Koç

Rod Keech, Türkiye'de Koç Grubu ile çok başarılı bir ortaklıkları olduğunu belirterek, şunları söyledi: ‘‘İki şirketin ortaklığının yüzde 50'lik bir pazar payı oluşturması performans olarak da çok başarılı olduğunu gösteriyor. CNH olarak Koç Grubu ile ilişkilerimiz bizi tatmin ediyor ve gelecek için çok umut veriyor. Dünya çapında bir çok firmayla ortaklığımız var ama Koç Grubu ile olan ortaklığımız en iyilerinden biri.’’

Türk çiftçisine özel traktör

Koç Grubu ile CNH Global'in ortak olduğu Türk Traktör Fabrikası ve New Holland Trakmak A.Ş. tarafından Türkiye'de tasarlanarak üretilen TD Serisi traktörler bu aybaşında piyasaya çıkıyor. Türk çiftçilerinden gelen kullanım kolaylığı taleplerine cevap verecek şekilde tasarlanan New Holland TD Serisi traktörlerden 2002 yılında 10 bin adet satılması hedefleniyor.

‘‘Türkiye'de tasarlanarak üretilen ve ilk olarak Türk pazarına sunulan New Holland TD Serisi ile birlikte, Koç Grubu ile birarada yürüttüğümüz yatırımlarımızın meyvelerini alıyoruz’’ diyen Rod Keech, ‘‘Ekonomik kriz, Türkiye'deki yatırım programımızı değiştirmedi. Bugüne kadar ortağımız ile birlikte Türkiye'de traktör üretim için 100 milyon dolarlık yatırım yaptık. Sadece TD serisinin tasarımı için 5 milyon dolar harcadık’’ dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!