Güncelleme Tarihi:
BİR süredir ticari araç sahipleri, trafik sigortasında fiyatların fahiş arttığından, minibüslerde 12 bin liralara, taksilerde ise 6 bin liralara kadar primlerin çıktığından şikayet ederken, sigortacılar ise sadece hasarlı sürücülerde artışa gittiklerini savunuyordu. Tartışma öyle noktaya geldi ki, Türkiye Şoförler Otomobilciler Federasyonu ile Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu çağrıda bulunarak, devletin primlere müdahale etmesini bile istedi. Ve beklenen müdahale geldi; Hazine, geçen hafta, 6 gruptaki ticari araçlarda uygulanacak primlerin azami brüt tutarlarını belirledi ve yeni düzenleme geçen Çarşamba başladı. Buna göre sigorta şirketleri en yüksek minibüslerde brüt 3 bin 300 lira, taksilerde de brüt 5 bin 400 liraya kadar prim talep edebilecek.
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken, bu yılın ilk yarısında sigorta şirketlerinin trafik sigortasındaki zararının yüzde 203 artarak, 1,2 milyar liraya çıktığını söyledi. Ülken, ticari araçların ortalama primlerinin ise kamyonlarda yüzde 10.52, kamyonetlerde yüzde 17.31, minibüslerde yüzde 24.28, taksilerde yüzde 0.06 arttığını belirterek, ortalama primlerdeki artışların yüksek olmadığını ancak hasara göre fiyatlarda daha yüksek artışlar olduğunu kaydetti. Ülken, “Amacımız, sigortalılara yüksek prim sunmak değil, en doğru ve adil primi sunmaktır” dedi.
25 KAZA YAPAN VAR
Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Başkanı Ramazan Ülger, söylendiği gibi abartılı olmasa da trafikte hasar maliyetindeki artışa paralel belli oranda prim artışına gidildiğini belirterek, “Herkese eşit prim yerine müşterinin kaza sıklığına, araç grubuna, kullanım tarzına bağlı olarak farklı primler ile sigortalılara ulaşıyoruz. Bunu; iyi sürücüye iyi fiyat, kötü sürücüye kötü fiyat olarak da ifade edebiliriz” dedi. Ülger, sözlerini şöyle sürdürdü: “Hasar geçmişlerine bağlı hasarsızlık kademesi ile de sigortalılarımızı tanıyoruz. 7 kademe olarak sınıflandırdığımız bu sistemde; 4. kademe giriş kademesidir. Sigortalı, hasarsız geçirdiği her yıl için bir kademe artarak 7. kademeye kadar ulaşabilir. Hasar yaptığı her yıl için de bir kademe düşerek 1. kademeye kadar inebilir. 18 milyon sigortalıdan sadece 30 bini 1. kademede, yani sürekli hasar yapan grubunda. Bu gruptaki bir sigortalının 3 yılda 25 defa kusurlu kaza yapana hangi şirket uygun fiyat verebilir?”
Maliyet hasarı olmayandan karşılanır
AK Sigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, mevzuat değişiklikleri, bedeni hasarlardaki artışın şirketleri trafik primlerini artırmaya ittiğini belirterek, şunları söyledi: “Şirketler, genel prim artışı yerine hasarı yüksek ticari araçlara prim artışı yaptı. Hasarı olmayanın ise fiyatı enflasyon oranında arttı. hasar maliyeti, bedeni hasarlardaki yargı süreçlerinin getirdiği ilave faiz yükleri şirketlerin gelir tablolarını negatif etkiliyor. Şirketlerin genel bir prim artışından ziyade sürekli hasar yapan sürücülere prim artışı yapmaları kaçınılmaz. Şu anda devlet, primlere müdahale etti. Müdahale sigorta şirketlerinin iyi ve kötü sürücüyü ayırt etmeksizin prim artışı yapmasına yol açacaktır. Bu durum hasarı yüksek sürücülerin maliyetinin hasar yapmayan sürücüler tarafından karşılanması anlamına gelir.”
ÇOK KAZA YAPANLAR KORUNDU
ANADOLU Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken, yeni düzenleme ile her yıl ve birden çok kez hasar yapan sigortalıların azami primle korunduğunu belirterek, şunları söyledi: “Bu tür sigortalıların azami primle sınırlama nedeniyle yüksek hasar frekansı yaratmaya devam edeceği kanaatindeyiz. Ayrıca sektörde bu müşterilerin yüksek hasar tutarlarını karşılamak için azami primler sebebiyle yeterince prim toplanamayacağından; zararın, daha geniş kitlelerin prim artışlarına sebep olabilir. Aynı zamanda bireysel müşterilerin ve ticari olmayan araçların bu kapsamda korunmaması da tartışmaların devam edeceğini düşündürmektedir.”
İYİ SÜRÜCÜLER ZARAR GÖRECEK
TSB Başkanı Ramazan Ülger, 6 araç grubunda azami fiyat uygulamasının başladığını belirterek, şunları söyledi: “6 araç grubunda son iki ayda düzenlenen toplam poliçe sayısı 640 bin. Azami primi bu poliçelere uyguladığımızda hasarlı kademelerde olup da azami prime takılan sigortalı sayısını 6 bin 700 olarak görüyoruz. Endişemiz; bu kötü sürücülerde azami prim uygulaması nedeniyle eksik alınan primin iyi sürücülere yansıtılması; kötü sürücülerin, prim artış korkusu olmaksızın sürüş alışkanlıklarını değiştirmemeleri, toplum için tehdit olmaya devam etmeleridir. Unutulmamalı ki, trafik sigortasında hatalı fiyat şirketleri iflasa kadar götürebilir. Geçmişte de örneği olduğu gibi bu yıl da iki şirket trafik branşı nedeniyle yükümlülüklerini karşılayamadı, ruhsatları iptal edildi.”