Emre Özpeynirci
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 31, 2009 00:00
Japon Toyota’nın Türkiye distribütörü ToyotaSa’daki Sabancı Grubu hisselerini 85 milyon dolara satın alan ALJ Grup’un Avrupa Direktörü Ali Haydar Bozkurt, “Hiç pazarlık yapmadan Sabancı Grubu’nun talep ettiği tutarı verdik. Para sıkıntımız yok. 85 milyon doları daha yatırıma ayıracağız” dedi.
JAPON Toyota’nın Türkiye distribütörü ToyotaSa’daki yüzde 65’lik Sabancı Grubu hissesini 85 milyon dolara satın alarak dikkati çeken Ortadoğulu ALJ Group, Türkiye’nin en büyük otomotiv gruplarından biri olmayı hedefliyor. 19 yıllık Sabancı-Toyota ortaklığının bitmesinde rol oynayan ALJ Group’un Avrupa Direktörü Ali Haydar Bozkurt, satışın yaklaşık 3 ayda sonuçlandığını belirterek, fiyat konusunda hiç pazarlık yapmadan Sabancı Grubu’nun talep ettiği tutarı verdiklerini söyledi. Bozkurt, “Para sıkıntımız yok. ToyotaSa için verdiğimiz 85 milyon dolarlık yatırımın dışında bir bu kadarlık daha yatırım yaparız. 2010’da getireceğimiz Lexus’a da ayrıca 5 yıl içinde 100 milyon doların üzerinde yatırım yapacağız” dedi.
Başkan Türkiye aşığıRekabet Kurulu’nun onayının ardından Ramazan Bayramı sonrası devir imzalarının atılmasını beklediklerini ifade eden Bozkurt, Sabancı’dan Toyota distribütörlüğünü almalarının öyküsünü şöyle anlattı: “ALJ Group potansiyeline ve geleceğine inandığı Türkiye’de büyümek istiyordu. Başkanımız tam bir Türkiye aşığı. Sık sık gelir ve yakın zamanda İstanbul’da bir ev de alacağını düşünüyorum. Türkiye’de sadece Daihatsu’nun distrübütörü olmamız grup için yeterli değildi. Uzun zamandır büyümek için fırsatları değerlendiriyorduk. Grubun önceliği tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de Toyota’ydı. Ama Toyota Türkiye’de Sabancı’yla evli olduğu için yüzümüzü başka alanlara çevirmiştik. Karı-kocayı birbirinden ayıramazdık. Yeni markalar için Çin’de bile incelemeler yaptık.”
Sinyali HSBC verdi
Bozkurt, Türkiye’de büyümek için 8 ay önce HSBC’yle çalışmaya başladıklarını belirterek, şunları dile getirdi: “HSBC, yaptığı incelemeler sonucunda bize Sabancı’nın Toyota’yı satabileceğini söyledi. Biz de hemen gerekli görüşmelere başladık. Fiyat konusunda hiç bir pazarlık yapmadık. 85 milyon
dolar Sabancı Grubu’nun talep ettiği tutardı. Biz de satmaktan vazgeçmesinler diye 85 milyon doları hemen kabul ettik. Tabii ki fiyat konusunda biz de fizibilite çalışmaları yaptık. 85 milyon doların içinde hiç mal varlığı yok. Sadece Sabancı’nın elindeki Toyota kontratına bu parayı verdik. Bir tek Sabancı’nın elindeki yedek parça ve 800 araç stoğu vardı. Onları aldık.”
Mevcut ekiple yola devam
Devirden sonra mevcut ekiple çalışmaya devam edeceklerini söyleyen Bozkurt, ALJ Group’un yönetim anlayışında işçi çıkartmak olmadığını belirterek, şöyle konuştu: “Mevcut ekibi koruyacağız. Gerekli yerlerde tabiki değişiklik olur ama biz yönetimde sil baştan yapmayacağız. Sabancı, Toyota için yeni bir genel merkez inşa edip, şirketi oraya taşıyacaktı. Bunun için yatırım yapmışlar. Biz de şirket hisselerini aldıktan sonra bu kararı bozmayacağız. Çekmeköy’de kendi yerimiz olmasına rağmen aynı yere kiracı olarak taşınacağız.”
10 yıl içinde Türkiye’de lider oluruzALJ Group’un dünyadaki en büyük Toyota distribütörü olduğunu vurgulayan Ali Haydar Bozkurt, grubun 2008’de 320 bin adetin üzerinde araç sattığını söyledi. Grubun orta vadeli hedefinin dünyada 500 bin araç satışı olduğunu kaydeden Bozkurt, Türkiye’deki orta vadeli hedefin ise 2015 yılına kadar 50 bin araç satışı olduğunu söyledi. Bozkurt, “ALJ Group’un stratejisi uzun dönemlidir. Yani yatırdığımız 85 milyon doları 5-6 yıl içinde çıkarma gibi bir niyetimiz yok. Grup, Türkiye’de operasyonlara büyük önem veriyor. Türkiye’de yüzde 10 pazar payı hedefliyoruz. Uzun vadede yani 10 yıl sonunda pazarın lider markası olacağız” dedi.
1 haftada 50 iş başvurusu aldımTOYOTASA hisselerini Sabancı’dan aldıklarının açıklanmasının ardından tebrik ve iş başvurusu telefonları aldıklarını söyleyen Ali Haydar Bozkurt, “50’nin üzerinde iş başvurusu aldım, Ancak en ilginç olanı facebook sayfama bir haftada onlarca CV bırakılmış. Herkes bizimle çalışmak istiyor” dedi. ALJ Group’un krizlerde işçi çıkartma gibi bir politikası olmadığını da söyleyen Bozkurt, “Hatta geçen yıl başkan tüm direktörlere bir mektup göndererek, ‘Krizde
araçları yarı fiyatına satın, zarar edin, hatta ofisteki mobilyaları bile satın ama bir tane bile işçişi çıkartmayın’ mesajı verildi” diye konuştu.
Lexus’u Auto Show’la getirip 100 milyon dolar yatıracağızTOYOTA’nın lüks markası Lexus’un temsilciliği konusundaki gelişmeleri de anlatan Ali Haydar Bozkurt, şunları söyledi: “Lexus içinde Türkiye yolunu açtık. 2010 yılı başında Lexus’un temsilciği için imzaları atacağız. Altyapı çalışmaları ve bayiliklerin oluşmasının ardından 2010 yılı Auto Show fuarında Lexus’un Türkiye lansmanını gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. ALJ Group, bir markanın temsilciliğini alıyorsa büyük düşünür. Yani Lexus’u sadece bir showroom’la Türkiye’de temsil etmeyeceğiz. En az 6 büyük şehirde olmalıyız. Bunun için de 5 yıl içinde Lexus için en az 100 milyon doların üzerinde bir yatırım yapacağız.”
ALJ, Türklere güveniyor yabancı yönetici düşünmüyorALJ Group Başkanı’nın Türk yöneticilere güvendiğini bu yüzden de operasyonların başında da Türk yöneticiler olduğunu söyleyen Ali Haydar Bozkurt, şunları anlattı: “Hiç bir markanın başına yabancı bir yönetici getirmeyeceğiz. Başkan Türk yöneticilere çok güveniyor. Türk yöneticilerin 24 saat işlerinin başında, sanki kendi işlerini yapıyormuş gibi özveriyle çalıştığını düşünüyor. ”
Tekstil ve inşaat şirketleri ‘bizi de alın’ diye arıyorHSBC’nin Türkiye’de Toyota dışında iki oto markasının distribütörlüğünü daha önerdiğini de anlatan Bozkurt, “Bunlar distribütörlükle temsil edilen markalardı. Toyota’yı alınca bunlarla hiç görüşmedik. Türkiye’de 3 markayla büyüyeceğiz” dedi. Bozkurt, Toyota’yı almalarının ardından ‘bizi de alın’ şeklinde talep aldıklarını da söyledi. Bozkurt, özellikle tekstil, inşaat ve sağlık sektöründen teklifler geldiğini kaydetti.
Ford’un iki numarası Gölcüklü Connect’ini kullanmaya başladıAMERİKAN otomotiv devi Ford’un Başkan Yardımcısı ve CFO’su (Mali İşler Direktörü) olan Lewis Booth, Gölcük’ten ihraç edileh özel yapım Transit Connect’ini kullanmaya başladı. Ford’un ikinci adamı olmasına rağmen makam aracı olarak Transit Connect kullanmayı tercih eden Booth, bu aracıyla ABD basınında da boy gösteriyor. Transit Connect’in, pek çok modelden daha çok ilgi çektiğini ve yolda durdurup soru soranlara alıştığını belirten Booth, “İlginçtir, onlar aracın üzerindeki beyaz şeritlerle değil, taşıma kapasitesi ve tüketimiyle ilgili sorular soruyorlar” yorumunu yapıyor. Booth, “Tabii bir de 60 yaşındaki bir adamın neden böyle bir araç kullandığını merak ediyorlar. Ya aracın ileride bir ekol olacağını düşünüyorlar ya da benim çok mütevazı biri olduğumu” esprisini de yapıyor.
Maserati’den ilk 4 koltuklu üstsüzİTALYAN lüks ve spor otomobil üreticisi Maserati, 15 Eylül’de kapılarını açacak olan 2009 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda dört koltuklu üstü açılabilir yeni modeli Maserati GranCabrio’nun tanıtımını gerçekleştirecek. Maserati GranCabrio, ilk etapta 4.7 litre silindir hacimli 440 HP’lik V8 motorla üretilecek. Pininfarina imzası taşıyan Maserati GranCabrio, GranTurismo modelininin soft-top tavanlı versiyonu olarak dikkat çekiyor.