Topbaş: Dubai Kuleleri taklit olsa ne yazar

Güncelleme Tarihi:

Topbaş: Dubai Kuleleri taklit olsa ne yazar
Oluşturulma Tarihi: Kasım 04, 2005 00:00

İstanbul Belediyesi’nin Dubaili ortağının reklamlarında burgulu iki kule olarak gösterilen Levent Towers’ın henüz projesinin oluşturulmadığı öğrenilirken, Belediye Başkanı Kadip Topbaş İspanyol mimar Calatvara’dan taklit edilip edilmediği sorusuna ‘Taklit olsa ne yazar. Bu bir tasarım daha üzerinde çalışacağız’ yanıtını verdi.

İSTANBUL Büyükşehir Belediyesi ile Dubai International Properties’in ortaklaşa ilk projesi olarak Levent’te yapacağı açıklanan binalar ortada henüz bir proje olmamasına karşın pek çok yönüyle tartışma konusu oldu. Gazete ve televizyonlara verilen reklamların da etkisiyle 300 metrelik burgulu iki kule gibi algılanan binaların İspanyol mimar Calatvara’dan taklit edildiği iddialarına ise İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ‘Taklit olsa ne yazar’ yanıtını verdi. Kule tasarımlarının Dubai Holding’in bir çalışması olduğunu belirterek, ‘Bu tasarımların üzerinde daha detaylı çalışacağız’ dedi. Proje için henüz teknik hazırlık aşamasında olduklarını söyleyen Topbaş, Hürriyet’in sorularını şöyle yanıtladı.

Dubai Kuleleri hayal ürünü mü? Böyle bir proje gerçekten var mı, yoksa sadece bir reklam kampanyasından mı ibaret?

- Bu kampanyamızı izlemeye devam etsinler. Hayal denen şeyler başarıldı.

Kuleler taklit mi?

- Taklit değil de... Taklit olsa ne yazar yani? Bir moda çıkıyor, birçok konfeksiyon atölyeleri, firmalar o modaya uygun ürünler üretiyor, bazıları farklı yorum getirebiliyor. Calatvara’nın (İspanyol mimar) böyle bir projesi vardı, maketini gördüm. Bu da, burguyu daha fazla zorlayarak çalışılmış bir proje.

Neden projenin mimarının kim olduğu açıklanmıyor?

- Mimarın açıklanması şart mı? Dubai Holding’in kendi ofisindeki mimarları çiziyor. İlla bir marka isim mi aranıyor? Atölye işidir. Proje grubu var. Gelen teklif, Dubai Holding’de hazırlanan bir tasarımdır. Üzerinde daha detaylı çalışacağız.

Burgu yapıların mimarı İspanyol Santiago Calatvara dışında kimsenin böyle bir projesinin olmadığı biliniyor.

- Bu meslek, usta çırak meselesi. Herşey yeniden keşfedilmiyor. Birileri bir yorum ortaya çıkardıktan sonra başka mimarlar bunu örnek alabilir, benzerini yapabilir, geliştirebilir.

Burgu kulelerin mimarı Calatvara’ya teklif götürdünüz mü?

- Böyle bir teklif yok şu anda.

Burgu kule kimin fikri?

- Bütün yapılar bir fonksiyon için inşa edilir, bir ihtiyaç karşılamak için yapılır. Burada yapılacak olan mimari yapının dünyayı etkilemesi, dünyanın konuşması önemli.

Bu yapının teknik olarak yapımı mümkün mü?

- Mümkün.

Kurduğunuz İstanbul Metropoliten Merkezi’ndeki mimarlar bu projeden bilgilerinin olmadığını söylüyor.

- Metropoliten merkezimizle bunu çözüyoruz. Onlar da bilecekler, onlarla görüşülecek.

Yani hayır’ derlerse kuleler yapılmayacak mı?

- Onların da kabulleneceği üzerinde müzakereler yapılacak. Hiçbir şekilde kenti rahatsız edecek, kentte sorun çıkaracak bir gelişmeye zaten müsaade etmeyiz.

Türk müteahitler mi yapacak?

- Yerli firmalardan da istifade edeceğiz.

Proje tam anlamıyla kamuoyuna ne zaman sunulacak?

- Biz buna başladık, işimiz devam ediyor. Kimse merak etmesin, bunu yapacağız. Bugün Maslak hattındaki plazalar, alışveriş merkezleri, yaptıkları projeleri kamuoyuna açıkladılar mı? Bugün orada trafik yoğunluğuna sebep olan binaların yapılışları sırasında ne bunların maketlerini, ne projelerini vatandaş görmedi. Mimarlar biliyordu ama bugün bu yaşanan sıkıntının temelini bunlar oluşturuyor.

Binanın dış cephe temizliği sorununu nasıl çözeceksiniz?

- Çok gelişmiş teknolojik sistemler var. Yağmurlama sistemleriyle cepheyi temizleyebilirsiniz. Kimse dert etmesin, binayı temiz tutarız.

5 milyarı getirenle görüşürüz

YERİ
Dubaililer’in seçmediğini kendilerinin teklif ettiğini söyleyen Topbaş, ucuza gittiği, yüzde 20’lik payın az olduğu yönündeki eleştirilere ilişkin de şöyle konuştu: ‘Çok daha iyi şartlarla bunu yaparız, diyenler var. Tekrar sesleniyorum. İstanbul’da yatırım alanları çok. Yapılacak çok iş var. 5 milyar dolar getiren varsa, hemen İETT garajının olduğu yeri onlarla görüşürüz. Dubai Holdingle kurmakta olduğumuz şirketle başka işler yaparız.’

Arsa o kadar da kıymetli değil

BİNALARIN
şehrin siluteni bozmayacağını savunan Kadir Topbaş, Levent’teki arazinin 1998 yılında satışının düşünüldüğünü hatırlatarak, ‘Ali Haydar Veziroğlu, şartlı bir teklifle 105 milyon dolar teklif etmiş. Ama imar hadlerini 6 veya 7 emsal artırmak koşuluyla istemiş, olmamış’ dedi. Topbaş, ‘Yeniden ihaleye çıkarılamaz mıydı’ sorusuna ise şunları söyledi: ‘Çok kıymetli bir yer. Bunun değerini Ticaret Mahkemesi ve SPK’nın yetkilendirdiği ekspertiz ekibi gelip belirleyecek. İkisinden hangisi daha çok değerlendirirse o rakam alınacak ve üzerinde yine konuşacağız. Milyar dolarlık bir yer değil burası. Olsa olsa 125 milyon dolar. Bir milyar da biz koyduğumuzda, 6 milyar dolarlık bir şirketin içinde 125 ya da 150 milyon dolar hiç önemli değil. Ne kadar ederini söylerlerse söylesinler. Daha fazla veririm diyen varsa, getirsinler keş parayı. Sözlerinin arkasında dursunlar.

Henüz para gelmedi

YATIRIM
Ortaklığıyla ilgili prosedürler henüz bitmeidğini söyleyen Topbaş, ‘Teknik çalışmalar sürüyor’ derken, konuyla bağlantılı sorularımızı şöyle yanıtladı:

Yani para gelmedi mi?

- Heyet gelmedi daha. Teknik hazırlıkları yapılıyor şu anda.

Parayı ne zaman göreceğiz?

- İnşaat başladığı andan itibaren, yatırım paraya dönüşür.

Bu iş için bu kadar finansmana gerek yok deniliyor.

- Kat karşılığı yer vermiyoruz. Burayı kat karşılığı yapıp birilerine verseniz, bir kısmı boş da kalabilir, şu anda oradaki gökdelen ve plazaların boş kaldığı gibi. Bir kısmı da elinizde kalır, satamazsınız da. İstanbul’a bir sinerji getirmeye çalışıyoruz. Ufak bir elektrotu, kıvılcımı ateşletiyoruz, bir buji gibi. Bu İstanbul için bir buji.

Pektaş: Dikey değil yatay da olabilir

İSTANBUL Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mesut Pektaş ise, Gayrimenkul Ortaklığı’nın kuruluşuyla ilgili çalışmaların sürdüğünü belirterek şunları söyledi: ‘Şu anda görmüş olduğunuz maket ve onun dayandığı mimari proje, diğer projelerle geliştirilecek, teknik ayrıntılı çalışmalar yapılacak. Mülkiyet üzerindeki imar haklarını, mevcut olan, yürürlükte bulunan imar uygulamaları itibariyle burada neler yapılabilir, ne kadar sığabilir, kaç kat olacak onun statik hesabı, elektrik hesabı ve diğer projeler tek tek yapılacak. Bu bir fikir, bir imaj, bir konsept şu anda. Maketler bir anafikir. Bunun teknik olarak ne şekle getirecek, ne şekilde uygulacak, tamamen böyle mi olacak yoksa geri dönüp daha yaygın bir inşaat mı olacak bunların üzerinde çalışılacak daha.’

Eleştirenler plazalar yapılırken neredeydi

LEVENT’teki eski İETT garajı arsalarına böyle bir proje yapılmasının bölge trafine ekstra bir yük getireceği yönündeki eleştirilere de yanıt veren Kadir Topbaş şöyle konuştu: ‘Maslak’ın bu hale getirilmesini etkileyen iş ve alış merkezleri, gökdelenler, plazalar yapılırken neredeydi bu işi bugün eleştirenler? Bir başkalarının istismar ettiği alanlar sebebiyle başkaları kendi parselleri haklarından vaz mı geçsinler? İnşaatlarını yapmasınlar mı? ‘Biz artık boş bırakalım, nasılsa burası dolmuş, başkaları yoğunlaştı, haketmedikleri kadar yapılar yaptılar, biz de vazgeceğiz’, böyle şey olmaz. Kaldı ki, biz bu sorunu çözmek için adımlar attık. Metro ve alternatif yol çalışmalarımız devam ediyor. Eş zamanlı olarak olayı çözmeyi hedefledik. Hiç açıklamadığım, o bölgenin trafiğini çözecek çalışmalarımız var. Metroyu bitirdikten sonra buranın pik saatlerinde bu yolları kullanmak ücretli olacak. O bedeli ödeyenler girerler.’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!