Güncelleme Tarihi:
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaş, "Biz Türkiye için Türkiye'nin hamuruyla, fikri ham maddesiyle ama küresel ortamda rekabet edebilecek bir otomobille başladık ve otomobilden fazlasını yapmak üzere yola çıktık. Ve farklılaşacağımız nokta da budur." dedi.
"Yarının Kurulması-Hedef 2023" baÅŸlığıyla 2002'den beri gerçekleÅŸtirilen ve bu yıl "GeleceÄŸin Hikayesi: Yarının Hikayesi Bugünden Yazılır" temasıyla düzenlenen Forum Ä°stanbul 2019, ikinci ve son gününde devam ediyor.Â
KarakaÅŸ, etkinlik kapsamında düzenlenen "GeleceÄŸin Endüstrisini Kurmak İçin Sürecin Neresindeyiz?" baÅŸlıklı oturumda yaptığı sunumda, sanayi devrimlerinin tarih boyunca toplumun derinliklerine kadar inen deÄŸiÅŸiklikleri tetiklediÄŸini dile getirdi.Â
Otomobil açısından bakıldığında teknolojilerin deÄŸiÅŸmesiyle enerjide, ulaşımda, mobilitede ve iletiÅŸimde çok önemli deÄŸiÅŸimlerin olduÄŸunu dile getiren KarakaÅŸ, ÅŸunları söyledi:Â
"Ä°lk sanayi devrimiyle buhar makinasının icadıyla buharla çalışan otomobiller çıktı. Ä°kinci sanayi devrinde özellikle otomasyonun devreye girmesiyle malum Ford'un T Model aracı ilk seri olarak üretilen araçtı ve daha sonra buhardan, kömürden, elektrik ve petrole dönüşü görüyoruz.Â
Bununla birlikte içten yanmalı motorların artık otomobillerden uçaklara kadar yayıldığını görüyoruz. Daha sonra 3'üncü sanayi devriminde elektronikle beraber otomasyonun çok ciddi boyutlara ulaÅŸtığını ve özellikle otomotiv sektöründe de otomotivin tüm dünyaya yayılmasını saÄŸladığını söyleyebiliriz."Â
KarakaÅŸ, otomotiv teknolojisin çoklu boyutta uzmanlıklar gerektirdiÄŸini ve bu uzmanlıkların artık otomobil fabrikasında veya teknoloji kullanılan her yerde çok önemli hale geldiÄŸini dile getirdi.Â
4'üncü sanayi devriminde özellikle dijitalleşmeyle, nesnelerin internetiyle beraber, yeni iş imkanlarının ortaya çıktığını aktaran Karakaş, "Baktığımızda her yenilik, sanayideki her gelişme rekabetçiliği artırıyor. Çünkü verimliliği artırıyor. Verimlilik ve rekabetçilik arttığı zaman refah artıyor. Dolayısıyla herkesin temel motivasyonu refahını artırmak için, verimliliğini artırmak ve verimliliğini artırmak için de yeni teknolojiler geliştirmek." dedi.
"OTOMOBİLİ ARTIK SADECE A NOKTASINDAN B NOKTASINA GİDEN BİR ARAÇ DEĞİL"
KarakaÅŸ, dördüncü sanayi devriminin rekabetçilik ile verimliliÄŸi artırabileceÄŸini, üretim maliyetleri düşürebileceÄŸini, güvenlik ve kalite çıktılarının iyileÅŸtirebileceÄŸini söyledi.Â
Araçların artık sadece bir taşıma aracı olmadığına iÅŸaret eden KarakaÅŸ, "Günümüzün otomobili artık sadece A noktasından B noktasına giden bir araç deÄŸil. Her geçen gün akıllı bir cihaza, bir bilgisayara dönüşüyor. Çünkü nesnelerin internetiyle aracın içerisindeki her türlü alt komponentleri, alt sistemleri dahi çevresiyle iletiÅŸime geçebiliyor." ifadelerini kullandı.Â
"OTOMOTÄ°V ELEKTRÄ°KLÄ° ARAÇLARLA ÇOK FARKLI BÄ°R YERE GELECEK"Â
Panelin ardından bir katılımcının "Ä°ÅŸinizi bırakıp neden Türk otomobil projesinin başına geçtiniz?" ÅŸeklindeki sorusunu yanıtlayan Gürcan, ÅŸunları kaydetti:Â
"Birincisi tabii ki her ÅŸey bir hayalle baÅŸlar. Ben yıllar önce Bosch Türkiye’nin Genel Müdürü ve TAYSAD'ın yönetim kurulu üyesiyken, sürekli ‘Biz Türkiye’de neden kendi markamızla bir otomobil üretemiyoruz? diye sorardık. Ama o zaman ÅŸartlarının uygun olmadığının da farkındaydık. Åžimdi ne deÄŸiÅŸti? Åžu deÄŸiÅŸti; 10 sene içerisinde otomotiv el deÄŸiÅŸtirecek çünkü tüm dünyada otomotiv sektörü ciddi bir deÄŸiÅŸim içerisinde. Yakın bir gelecekte, 100 senedir otomotiv teknolojisine sahip ÅŸirketlerin elindeki yetkinlikler ve tecrübelerin çok fazla bir kıymeti kalmayacak.Â
Çünkü otomotiv elektrikli araçlarla çok farklı bir yere gelecek. BaÄŸlantılı araçlarla bir akıllı cihaza, otonom araçlarla bir yaÅŸam alanına dönüşecek. 2035'in projeksiyonunu ÅŸu an yaptığımız zaman ki otomotivin kendisi çok kârlı sektör deÄŸildir, 2035'e baktığınızda kârın çok büyük bir kısmının mobilite ekosistemi olarak tabir ettiÄŸimiz baÄŸlantılı araçlarla, otonom araçlarla olan iÅŸ potansiyelinden geleceÄŸini görüyoruz. Bunu kurgulayabilmek için ÅŸimdiden yola koyulmak lazım."Â
"YOLA ÇIKMADAN ÖNCE 2 BİN KİŞİYLE GÖRÜŞTÜK"
Karakaş, dünyanın ve Türkiye'nin önünde bu alanda bir fırsat bulunduğuna dikkati çekerek, şunları söyledi:
Â
"Türkiye'nin 50 yıldan beridir de klasik otomobilde tecrübe sahibi olduÄŸunu düşündüğümüz zaman biz Türkiye'nin gençleriyle Türkiye'nin dinamiÄŸiyle ve küresel anlamdaki yetkinliklerle ciddi bir deÄŸer yaratabiliyorsunuz. Biz 8 kriter belirledik. Dünyada otomobil üretmek isteyen, mobilite ekosistemi yaratmak ve oluÅŸturmak isteyen birçok ÅŸirket var ama yapamıyorlar. Çünkü bu iÅŸin baÅŸarısı için gerekli 8 kriterin hepsini eÅŸ zamanlı uygulayamıyor veya aynı anda yerine getiremiyorlar. BaÅŸarı için ilk temel kriter bir fırsatın olması, doÄŸru zamanda doÄŸru yerde, doÄŸru ekiple doÄŸru yetkinlikte olmak, ki bu ÅŸartların hepsi bizde mevcut.Â
Ä°kincisi Küresel rekabet gücüne sahip bir marka yaratmak ve hedeflenen pazar payına ulaÅŸmak için gerekli ürün portföyünü oluÅŸturmak, bir araçla deÄŸil seçim potasına girmek için en az 3-5 araçla pazarda olmak. Maliyet hedefini ve araç başına hedeflenen karlılığı yakalamak. Ãœlkemize ait fikri mülkiyet hakları ortaya çıkarmak. Konusunda uzman çok yönlü kiÅŸilerden oluÅŸan bir takım ve müşteri odaklı, çevik ve özerk yapısı olan bir organizasyon yaratmak. Dünya standartlarında kalite yakalanması bir yana bu hedef de aşılarak beklentilerin üzerinde olumlu sürprizler yapmak. Akıllı araç ile akıllı nesnelerin baÄŸlantısı. Otonom sürüş ile 3. YaÅŸam alanına dönüşmesi ve mobilitenin sadece ulaşım olmaktan çıkıp nesnelerle baÄŸlantılı bir servis haine dönüşmesi, yani bir ekosistem ortaya çıkarmak ve son olarak uzun soluklu kararlılık ve yatırım gücünü ortaya koymak."Â
Yola çıkmadan önce 2 bin kiÅŸiyle görüştüklerini belirten KarakaÅŸ, "10’un üzerinde "focus grup" çalışmasıyla Türk insanın neler beklediÄŸini bunu aracımıza nasıl yansıtabileceÄŸimizi, aracın tasarımında çizgilerinde bunu nasıl ön plana çıkabiliriz diye konuÅŸtuk. Yani biz Türkiye için Türkiye'nin hamuruyla, fikri hammaddesiyle ama küresel ortamda rekabet edebilecek bir otomobille baÅŸladık ve otomobilden fazlasını yapmak üzere yola çıktık. Ve farklılaÅŸacağımız nokta da budur." ÅŸeklinde sözlerini tamamladı.Â