Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 08, 2002 01:53
İtalyan Fiat Auto'nun bazı modellerinin üretimini Türkiye ve Polonya'ya kaydırma planı, Tofaş-Fiat'ı sevindirdi. Tofaş-Fiat Grubu Başkanı Aydın Çubukçu, ‘‘Stillo'yu, Punto'yu rahatlıkla üretebiliriz. Ayrıca Fiat'a Doblo gibi yepyeni bir model üretimi talebimizi de ilettik’’ dedi.
Fiat Auto'nun içinde bulunduğu mali krizden dolayı bazı modellerini Türkiye ve Polonya'ya kaydırma planına Tofaş-Fiat Grubu Başkanı Aydın Çubukçu açıklık getirdi. Çubukçu, Fiat'ın yeniden yapılanma stratejisi içinde Punto, Stillo ve yeni bir Fiat aracının Türkiye'de üretilebileceğini belirterek, ‘‘Bu konuda iki taraf arasındaki çalışmalar sürüyor ve sonucu bir yıl içinde belli olacak’’ dedi.
Çubukçu, Fiat'ın Avrupa'da en çok satan modeli Punto'nun üretimini ise Türkiye veya Polonya'ya kaydırılma planının mantıklı olduğunu belirterek, şunları söyledi: ‘‘Punto sofistike bir araba değil. Üretimi Doblo'dan daha kolay olur. Türkiye'deki araç gamına şu an için dahil değil, ama Doblo'yu ürettiğimizden daha kolay bir şekilde üretimini yaparız. Stillo'nun üretiminin de Türkiye'ye kaydırılması söz konusu olabilir. Fiat'ın yeni arabalarından biri veya birkaçının bizde üretimi düşünülebilir. Bundan sonra çıkacak yeni bir araç için doğrudan Doblo gibi sadece Türkiye'de üretime sokulabilir. Bunlar konuşuluyor.’’
YENİ ARACI İSTEDİK
Yeni model üretimi hakkında hergün yeni bir gelişmenin olduğunu kaydeden Çubukçu şöyle konuştu: ‘‘Fiat'ın yeniden yapılanma planı kapsamında yüksek maliyetli çalışan fabrikalardan ziyade üretimi Türkiye, Polonya ve Brezilya gibi kalitesi ve verimliliği yüksek, maliyeti daha düşük fabrikalara kaydırmak gibi projeleri var. Biz Torino'daki bir toplantıda Fiat'ın bir arabasının daha Türkiye'de üretilmesini istedik. Fiat bunun üzerinde çalışıyor. Jan Nahum'un Fiat Auto'ya geçip, Tofaş tecrübesini oraya taşımasıyla bu konuda ümidimiz daha da arttı.’’
Fiat Auto'nun General Motors'a satılması hakkında çıkan haberlerin ise asılsız olduğunu kaydeden Çubukçu, ‘‘Fiat'ın Başkanı Paolo Fresco, Fiat Auto'yu katiyen satmayacağını söyledi. Grubun çok borcu var ve bu yüzden birçok iştirakten kurtulmaya çalışılıyor. Bir çok şirketi ve malvarlığını satışa çıkardılar. Bunları satarak Fiat Auto'yı devam ettirmek durumundalar’’ dedi.
FİAT AUTO SATILMAZ
Fiat'ın GM ile işbirliğinin satın alma alanında olduğunu kaydeden Çubukçu şunları söyledi: ‘‘İki şirketin bu alandaki işbirliği sonucunda önemli istifadeler ortaya çıkmaya başladı. Fiat müşterek satın almanın getirdiği hacimden ve ucuzluktan yararlanmaya başladı. Fiat ailesinin Fiat Auto işinden daha fazla taviz vermeyeceğini biliyoruz. Başka işlerden çıkarak oradan elde ettikleri kaynakları Fiat Auto'ya yatırarak yaşatmak istiyorlar.’’
Fiat'ın Ferrari'yi halka açacağını kaydeden Çubukçu, ‘‘Fiat Grubu Ferrari'nin yaklaşık yüzde 40'ını halka açarak ciddi bir gelir elde etmeyi düşünüyor. Ferrari'nin halka açılması Avrupa'da çok iyi bir fiyat elde eder. Sanıyorum buradan Fiat bir şey kaybetmez ve gelir elde eder’’ dedi.
Otoyol'dan ‘otobüs gibi midibüs’KOÇ Grubu'nun İtalyan Fiat Grubu ile ortaklığı Türkiye'de meyvelerini vermeye devam ediyor. Türkiye'de tasarlanıp üretilen binek otomobillerden sonra Koç'un Fiat'ın ticari araç markası Iveco'yla ortak olduğu Otoyol şirketi de tamamen Türk tasarım ve mühendisliği ile Adapazarı'nda ‘Iveco Eurobus’ ismiyle midibüs üretmeye başladı. Otoyol Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Çubukçu, 2001 yılında Otoyol'un 25 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdini belirterek, ‘‘2001 yılında gerçekleşen ihracat ciromuzun yüzde 35'ini oluşturuyor. 2000 yılına göre ise ihracatta yüzde 32'lik bir artış var’’ dedi. Iveco Eurobus, ‘Türkiye’nin ilk otobüs gibi midibüsü' sloganıyla Rahmi Koç Müzesi'nde tanıtıldı. Çubukçu, otomotivin son 2 yıldır içinde bulunduğu kriz ortamına dikkati çekerek, Otoyol olarak zor ortamda yeni imkanlar yakalayabilmek için ihracata ağırlık verdiklerini söyledi. Çubukçu, ‘‘Otoyol olarak yatırımlarımıza ara vermeyerek yeni midibüs projemizi sonuçlandırdık’’ dedi.
Otoyol Pazarlama Genel Müdürü Cengiz Nayır, Eurobus'un bin ile 3 bin adet arasında ihracatının planlandığını belirterek, yeni midibüslerin 50-75 milyar lira arasında değişen fiyatlarla satışa sunulacağını kaydetti.