Güncelleme Tarihi:
Kirizin en fazla otomotiv sektörünü etkilemesine rağmen, Tofaş-Fiat, atılımlarını sürdürüyor. Tofaş Türk Otomobil Murahhas Azası Jan Nahum, ‘‘Tofaş, Fiat'ın 2000 yılı sonunda üretmeyi planladığı yeni otomobil için üretim merkezi olmaya aday’’ dedi.
TOFAŞ-Fiat; Palio, Siena, Palio Weekend ve ekim ayında üretimine başlayacağı Brava'dan sonra, Fiat'ın 2000 yılı sonunda üretmeyi planladığı yepyeni bir otomobilin üretim merkezi olmaya hazırlanıyor. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası Murahhas Azası Jan Nahum, Fiat'ın üzerinde çalıştığı ve 2000 yılı sonunda devreye girmesi planlanan bu yeni otomobili üretmeye aday ülkeler arasında Türkiye'nin de yer aldığını söyledi. Nahum, tasarımı halen devam eden bu yepyeni otomobilin yüzde 80'inin ihraç edileceğini açıkladı.
Tofaş'ın 1990'ların başında alınan kararlar sonucunda 2000'li yıllarda dünya ile her konuda boy ölçüşebilen bir üretim merkezi haline geldiğini belirten Nahum şöyle devam etti:
‘‘Tofaş'ta yaratılmış olan değerin, uluslararası alanda da yaşaması için bir dizi kararlar alındı. Bu kararlardan birisi de Tofaş'ta ekonomik ölçekli üretimin sağlanmasıydı. Diğeri de güncel modellerin üretimiydi. Tofaş şu anda yıllık 250-300 bin adetle Türkiye'nin en büyük üretim kapasitesine sahip. Türkiye'de daha önceden güncel model üretimi yoktu. Tofaş Tempra ile bu ilki başlattı. Daha sonradan Türkiye'nin küçük otomobil sınıfındaki ilk modeli Uno'yu üretti. Sonrasında ise 178 olarak adlandırılan Palio, Siena ve Palio Weekend modellerinin Avrupa'daki üretim merkezi oldu. Tofaş'ta üretilen Palio parçaları, Kuzey Afrika ve Asya ülkelerindeki Fiat fabrikalarına gönderiliyor. Bu ülkeler arasında Fas, Mısır, Hindistan, Güney Afrika bulunuyor. Bir süre önce İran'da da Palio üretim kararı alındı. Dolayısıyla İran'a da yakın zamanda parça göndermeye başlayacağız.’’
Tofaş-Fiat'ın Ar-Ge çalışmalarına da büyük önem verdiğini belirten Nahum, Ar-Ge merkezinde yapılan bazı tasarımı yapılan ürünlerin, ihraç edilmeye de başlandığından söz etti. Ar-Ge merkezinde Türk mühendisleri tarafından Türkiye yol şartlarına uygun olarak geliştirilen süspansiyon kollarının, Fiat'ın Brezilya ve benzeri ülkelerdeki çeşitli fabrikalarında kullanılmaya başlandığını söyledi.
Ufuk SANDIK
Brava'nın fiyatı
5.6 milyar
TOFAŞ-Fiat'ın Ekim ayından itibaren Bursa'da üretimine başlayacağı Brava'nın tanıtımı Antalya'da yapıldı. Ekim ayından itibaren yerli üretimine başlanacak olan Brava'nın tanıtım toplantısında konuşan, Tofaş Oto Ticaret Murahhas Azası Ferruccio Raspino, önce ithal olarak satışa sunulan Brava'nın Ekim ayından itibaren Bursa'da yerli olarak üretileceğini söyledi. Avrupa üretimi ile yerli üretim arasında herhangi bir fark olmayacağını söyleyen Raspino, yerli üretimi tercih etmelerinin nedenlerini de şöyle anlattı: ‘‘Türkiye'nin kapasitesine ve endüstriyel büyümesine güveniyoruz. Çünkü Türkiye'de en yüksek kalite seviyesinde üretim yapabilecek bir fabrikamız var. Daha da önemlisi Türk tüketicileri yedek parça temini ve istikrarlı ikinci el fiyatları bakımından yerli otomobillere daha fazla güveniyorlar.’’
Raspino, Brava'nın Türkiye'de üretiminin gecikmesinin nedeni olarak da Tofaş-Fiat'ın 178 modellerinin üretimine ağırlık vermesini gösterdi. söyledi. Brava'nın cazip bir fiyatla piyasaya sunulduğunu belirten Raspino, bu fiyatların lansmanı izleyen birkaç ay boyunca devam edeceğini söyledi. Yıl sonuna kadar 6 bin adet satılması planlanan Brava'nın, Türkiye'de 1.6 litrelik motorlu versiyonu satılıyor. Fiat Brava'nın 1.6 SX versiyonunun anahtar satış fiyatı 5 milyar 634 milyon TL olarak belirlendi. Brava'nın en üst modelinin satış fiyatı ise 6 milyar 822 milyon lira. Fiat Brava'nın Brava modeli, orta yaş grubu, orta ve yüksek gelir düzeyindeki kitleden, üniversite mezunları, serbest çalışanlar ve işadamlarına hitap ediyor. Brava'nın rakipleri arasında Renault Megane, Polo Classic, Opel Astra ve Honda Civic bulunuyor. Brava kilometre sınırsız 12 aylık garanti, 3 yıl boya garantisi ve sekiz yıllık paslanmaya karşı garanti veriyor.