Oluşturulma Tarihi: Haziran 13, 2002 01:46
Tofaş, ‘kuş serisi’ olarak bilinen Doğan, Kartal ve Şahin'in seri üretimini resmen bitirdi. Mısır, Suriye ve Azerbaycan için ihracat amaçlı üretim devam edecek. Tofaş, yurtiçinde de taksicilerden talep geldiği takdirde 2003 yılına kadar siparişle üretim yapacak.
TOFAŞ Türk Otomobil Fabrikaları, ‘‘kuş serisi’’ olarak bilinen Şahin, Doğan ve Kartal modeli otomobillerin seri üretimine resmen son verdi. Böylece, Murat 124, Tempra, Tipo ve Uno'dan sonra ‘‘kuşlar’’ da üretim bantlarından uçmuş oldu. Mısır, Suriye ve Azerbaycan gibi ülkelere ‘‘kuş’’ serisi ihraç eden Tofaş, bu ülkelere olan üretimi devam ettirecek. Ayrıca, yurtiçinden de, özellikle taksicilerden talep geldiği taktirde, 2003 yılına kadar siparişle üretim yapacak.
Tofaş'ı uzun yıllar sırtlayan modeller olarak bilinen ‘‘kuş serisi’’nin üretimine, tüketicilerin aldıkları otomobillerde son teknolojik donanımlara sahip olmak istemesi yüzünden son verilirken, otomobilseverler açısından bir sayfa daha kapanmış oldu.
Tofaş CEO'su Antonio Bene, ‘‘131’’ serisi olarak da bilinen ‘‘kuşlar’’ın, Türk otomotiv sektör tarihinde önemli bir yer tuttuğunu belirterek, yine de, sürekli son teknolojileri araçlarında kullanmaya özen gösteren bir kuruluş olarak, bu serinin üretimine son verme kararını verdiklerini söyledi.
Her zaman yeni model arayışı içinde olduklarını ve bu hedef doğrultusunda üretimlerini sürdürdüklerini ifade eden Bene, ‘‘Kuşlara bugüne kadar yaptıklarından dolayı teşekkür ediyoruz ve (güle güle) diyoruz’’ dedi.
TEPKİ ALINIYORDU
Bu arada, Tofaş'n ‘‘kuş serisi’’nin üretimine son vermesi, otomotiv sektöründe beklenen bir gelişme olarak değerlendirildi. Bene'den önceki Tofaş CEO'su Jan Nahum da, tüketiciler arasında yaptıkları anketlerde, ‘‘Kuş serisi’’nden dolayı tepki aldıklarını söylemişti.
‘‘Kuş serisi’’ni, 20 milyon dolarlık yatırımın ardından Avrupa Birliği standartlarına uygun üretmelerinin bile bu tepkiyi yok etmediğini belirten Nahum, ‘‘Dünya standartlarında otomobil üreten ve bu otomobilleri tüm dünya ülkelerinde satılan Tofaş'ın, kuş serisi yüzünden aldığı tepkiler bizi bu serinin üretimini sorgulamaya yöneltiyor. Bugüne kadar (talep var) diye üretimi sürdürdük. Ancak, tepkilere daha ne kadar dayanabiliriz bilemiyorum. Sabrımızı zorluyoruz’’ demişti.
SATIŞLARI DÜŞMÜŞTÜ
Tofaş'ın Bursa'daki otomobil fabrikasında yakın zamana kadar üretimdeki en büyük paya sahip ‘‘kuş serisi’’ otomobillerin üretim ve satıştaki payları da düşmüştü. Tofaş'ın geçen yılki üretiminde kuş serisinin payı yüzde 3.1'e, satıştaki payı da yüzde 4.1'e gerilemişti.
3 bin 600 işçinin çalıştığı Tofaş Türk Otomobil Fabrikaları A.Ş'de işçilerin yaklaşık 3 bini, ihracatta gösterdiği başarılı performans nedeniyle hafif ticari araç segmentindeki ‘‘Doblo’’ bandında görev alırken, ‘‘Palio‘‘ ve yeni model olarak piyasaya sunulan ‘‘Albea’’nın yer aldığı 178 serisinde üretim tek vardiya sürdürülüyor. ‘‘kuş serisi‘‘ olarak bilinen Doğan, Şahin ve Kartal otomobillerinin üretimi ise stokların artması nedeniyle yaklaşık 3 aydır yapılmıyordu.
Yedek parçaları 10 yıl üretilecek
TOFAŞ CEO'su Antonio Bene, seri üretimine son verilen ‘‘kuş serisi’’nin yedek parça üretimine 10 yıl boyunca devam edileceğini bildirdi. Seri üretimin durdurulması nedeniyle piyasada yedek parça sıkıntısı yaşanmasının söz konusu olmadığını vurgulayan Bene, ‘‘Seri üretimine son verilen kuş serisinin yedek parça üretimi 10 yıl sürecek. Bu konuda herhangi bir sıkıntı yaşanmayacak’’ dedi.
Tofaş'ın ‘kuşları' 25 yıl yaşadı
TOFAŞ, ‘‘Kuş serisi’’nin ilk modeli olan Murat 131'in üretimine 1977 yılında başlamıştı. Söz konusu seri, 1981 yılından itibaren, Şahin, Doğan ve Kartal olarak üç değişik versiyonda üretilmeye başlanmıştı. ‘‘Kuş serisi’’ne 1983 yılından sonra dahil olan Serçe'nin üretimine de, 1994 yılında son verilmişti. Tofaş, daha önce 1993-1999 yılları arasında Tipo, 1990-1998 arasında Tempra, 1994-2000 yılları arasında da Uno modellerini üretmişti.