Güncelleme Tarihi:
İtalyan Fiat ve Koç Holding tarafından 1968 yılında kurulan ve açılımı ‘Türk Otomobil Fabrikaları Anonim Şirketi’ olan Tofaş, 16 yıl aradan sonra yeniden ismi gibi otomobil üretici kimliğine dönüyor. 2000’li yılların başında ‘Kuş Serisi’nin üretimini sonlandırdıktan sonra ekonomik krize bağlı olarak Doblo ile hafif ticari araç sınıfınındaki ağırlığını artıran Tofaş, 2016 yılında 1 milyar dolar yatırım yaptığı Egea (Ege) Ailesi ile yeniden otomobilci oluyor. Geçtiğimiz yıla kadar Bursa fabrikasında yüzde 70 hafif ticari araç yüzde 30 otomobil üreten Tofaş, 2016 yılında otomobil üretimini önce yüzde 50’ye, kısa süre içinde de yüzde 60-65’a çıkarmayı hedefledi.
DOBLO İLE YENİ SINIF
Tofaş, uzun yıllar kendisini sırtlayan modeller olarak bilinen ‘Kuş Serisi’nin üretimini bitirmesinin ardından 2000 yılında Doblo ile hafif ticari araç sınıfını yaratarak üretimde ağırlığı bu modele vermişti. İtalyan Fiat’ı da 2000’li yılların başında içinde bulunduğu mali krizden çıkartan model olarak bilenen Doblo ile ihracata yönelen Tofaş, bu sayede içerdeki ekonomik krizin etkilerinden de kurtulmuştu. Daha sonra Fiat-Peugeot ve Citroen için Minicargo (Fiorino- Bipper- Nemo) projesinin geliştirip üretmeye başlayan Tofaş, 2016 yılına kadar üretimde ağırlığı hafif ticari araç sınıfında yer alan bu modellere vermişti. Bu modellerle Türk otomotiv sanayi hafif ticari araç üretiminde Avrupa üssü olup, iç pazarda vergisel anlamda da önemli destek görmüştü. Bu süre zarfında Tofaş’ta otomobil olarak üretimde öne çıkan tek model ise Linea olmuştu.
İKİNCİ FABRİKA YOLDA
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, Egea Ailesi’nin ikinci üyesi olan ‘Egea Hatchback’ın Bodrum’da gerçekleşen tanıtımında yaptığı açıklamada Bursa’da bir dönüşümün yaşandığını açıkça ortaya koydu. Egea ile katma değeri yüksek üst segment otomobillere geçtiklerini söyleyen Eroldu, “Tofaş altın çağını yaşıyor. Yeniden ağırlıklı olarak otomobil üretmeye başlıyoruz. Bayilerimiz 16 yıl içinde otomobil satmayı biraz unutmuş. Şimdi kaslarını güçlendirmek lazım” dedi. 2016 yılı sonunda 390-400 bin adetlik tam kapasiteye tarihlerinde ilk kez ulaşacaklarını da söyleyen Eroldu, “Ama hafif ticari araç üretimini 200 bin adedin altına düşürmeyeceğiz. Dolasıyıyla otomobilde üretimin yüzde 60’ına hatta 70’ine ulaşmak için ek kapasite gerekecek. Bunun için bir kaç farklı planımız var. Talebin devamına bağlı bunları devreye sokacağız” dedi. Eroldu’nun bu açıklaması çok yakın zamanda Tofaş’ın ikinci bir fabrika yatırımını devreye sokacağını net olarak ortaya koydu.
TÜRKİYE OTOMOTİVDE ‘EGEA’ REKORU KIRACAK
TOFAŞ CEO’su Cengiz Eroldu, son dönemde Egea üretimiyle elde ettikleri perfomansın Türk otomotiv sektörünün rakamlarını da etkilediğini belirterek, “Bizim 390-400 bin adetlik üretim ve 280 bin adedi aşan ihracata Türkiye’de bugüne kadar yapılmamış rakamları gerçekleştirme hedefimiz var. Hem üretim hem ihracatta yılı lider olarak kapamayı öngörüyoruz. Bizim sayemizde 2016 yılında Türkiye’de otomotiv üretimi ve ihracatında yeni rekor kıracak” şeklinde konuştu. Toplam otomotiv üretiminin ilk 4 ayda yüzde 3 arttığını hatırlatan Eroldu, Tofaş’ın üretiminin ise Egea’nın sinerjisi ile yüzde 22 oranında yükseldiğini kaydetti. Sektörün ihracatının aynı dönemde yüzde 7 arttığını ifade eden Eroldu, “Tofaş olarak 82 bin adet araç ihraç ettik. İhracatımız yüzde 41 arttı. Bunu yapan ikinci bir şirket yok” şeklinde konuştu.
50 SANİYENİN ALTINDA 1 OTOMOBİL ÜRETECEK
YURTİÇİ ve yurtdışında Egea talebini karşılayabilmek için günlük üretim planlarını revize ettiklerini anlatan Cengiz Eroldu, nisan sonunda bin 326 adet olan günlük üretimin mayısta bin 440 adete çıktığını kaydetti. Eroldu, “Her geçen gün kendi rekorumuzu kırıyoruz. Şu anda 50 saniyede 1 otomobil üretiyoruz. Bin 500 adedi ve 50 saniyenin altını zorlayacağız” dedi.
5 AYDA 40 BİN SATIŞA ULAŞTI
FIAT Egea sedan, 5 ayda Türkiye’de 16 bin Avrupa’da ise 22 bin adet satıldığını hatırlatan Cengiz Eroldu, tüm Avrupa, Ortadoğu ve Afrika (EMEA) bölgesi ile bugüne kadar 40 bine yakın Egea sattıklarını söyledi. Yurtdışında 3 aylık sıra olduğunu kaydeden Eroldu eylülde sedan ve hatchback modellerinde sağdan direksiyonlu versiyonların da devreye alınacağını ifade etti. 2016’da toplam 390 bin adetlik üretim planladıklarını söyleyen Eroldu, şöyle devam etti: “Üretimin yüzde 70’ini ihraç edeceğiz. Toplam ihracat hedefimiz 280 bin adet. Egea ihracat hedefimizi ise 100 bin adetten 111 bin adete çıkardık. Bunun yarısı Egea hatchback olacak.”
İÇ PAZARDA YERLİ PAYINI ARTIRIYOR
“Oyunun kurallarını değiştireceğiz demiştik. Ne söylediysek tek tek gerçekleştiriyoruz. Tofaş’ın farklı yerlere doğru adım attığını görüyoruz” diye konuşan Cengiz Eroldu şunları söyledi: “Egea projesi, yarattığı ilave üretim ve ihracat hacmi ile sektörü büyütüp bizi farklı boyuta taşıyacak. İç piyasadaki yerli oranını da olumlu etkileyecek. Bizim bugün Türkiye pazarına sattığımız 10 arabadan neredeyse 9’u yerli oldu. Bu bütün ülke için gurur vesilesi.”
Sınıfının en uygun modeli olmaya aday
54 BİN TL’Yİ EZBER BOZACAK
TOFAŞ’ın 1 milyar dolarlık yatırımla hayata geçirdiği otomobil projesinin ikinci kompakt sınıf modeli Fiat Egea Hatchback, 53 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de satışa sunuldu. 5 yıl/100 bin kilometre garantili olarak müşterilerin beğenisine sunulan Egea Hatchback, ilk etapta manuel şanzımanlı olarak 1.4 litre 95 HP ve 1.4 litre T-Jet 120 HP benzinliyle, 1.3 litre 95 HP ve 1.6 litre 120 HP Multijet dizel motor seçenekleriyle sunuluyor. Fiat markasının, Tofaş tarafından geliştirilip üretilen Egea model ailesiyle, Avrupa’da en büyük pazar payına sahip kompakt sınıfa güçlü bir geri dönüş yaptığına dikkat çeken Fiat İş Birimi Direktörü Altan Aytaç, “Egea Sedan ile pazara çok hızlı bir giriş yaptık; ürün ve konumlandırma açısından benzeri olmayan bir model oluşturduk. Egea Sedan satışta olduğu ilk 6 ayda 16 bin adetlik satış rakamına ulaşarak otomobil pazarında en çok satılan modellerden biri haline geldi. Şimdi yeni Fiat Egea Hatchback ile bu başarıyı taçlandıracağız. Easy Plus, Urban Plus ve Lounge Plus adı verilen üç zengin donanım seçeneğiyle kompakt hatchback müşterilerinin de gönlünü kazanacağız. Fiat Egea Hatchback, daha iyi bir otomobile sahip olmak isteyen müşterilere, ekonomik fiyatlarla, gerçekten ihtiyaç duydukları donanımlarla hitap eden, yine ‘ezber bozan’ bir model oldu” dedi.