Güncelleme Tarihi:
Bakan Çağlayan, Türk Ro-Ro gemilerinin Mısır seferlerine başlamalarına ilişkin düzenlemelerin tamamlandığını, Ro-Ro gemileri ile Mısır’a gelecek Türk tırlarının buradan Körfez ülkelerine geçişlerinin başlatılmasının önünün açıldığını ifade etti. Çağlayan şunları söyledi: “Türk TIR’larının Ro-Ro taşımacılığıyla Mısır üzerinden Körfez ülkelerine geçişinin sağlanması için müzakereler tamamlandı. İki ülke heyetleri arasında yapılacak teknik görüşmelerle, en geç 2012 Ocak ayı ortasına kadar, Mısır transit geçişlerinde sağlanacak kolaylıkların taahhüt altına alınması ve uygulanacak tavizli ücretlerin belirlenerek uygulamaya konulması kararlaştırıldı.”
Köfereze taşımalar
Hükümet olarak Suriye üzerinden Orta Doğu ve Körfez ülkelerine yapılan yük taşımacılığının ve taşıma işini yapan esnafın, şirketlerin mağdur olmasını önlemek için alternatif güzergahlar üzerinde çalışmalara başladıklarını anımsatan Çağlayan, bu güzergahlardan birisinin Mersin-İskenderiye arasında Ro-Ro seferlerinin başlatılması olduğunu hatırlattı. Çağlayan, Türkiye ile Mısır arasında Ro-Ro taşımacılığının başlatılması ve Türk tırlarının Mısır üzerinden Körfez ülkelerine geçişinin sağlanması amacıyla Ekonomi Bakanlığı koordinasyonunda, Ulaştırma Bakanlığı ile Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ve Ro-Ro firmaları temsilcilerinin katılımıyla Mısır’da, Mısır Ulaştırma ve Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları yetkilileriyle görüşmeler gerçekleştirildiğine işaret etti. Çağlayan, şunları kaydetti:
Yeni güzergahlar
“Yapılan incelemeler sonucunda, İskenderiye Limanı’nın Ro-Ro gemilerimiz için hazır hale getirildiği, uygun rıhtım ve park alanları tahsis edildiği, gümrük giriş ve transit işlemlerinin süratle tamamlanması için gerekli tedbirlerin alındığı, Limana gelecek araçlarımızın 6 saat içinde tüm işlemlerinin tamamlanarak çıkış yapmalarının sağlanacağı teyit edildi. Yapılan görüşmelerde, Ürdün taşımaları için Nuweiba (Süveyş Körfezi), Suudi Arabistan taşımaları için de Safaga (Kızıldeniz) limanlarının kullanılabileceği belirlendi. İskenderiye Limanı’ndan ayrılacak araçların karayolu güzergahları da belirlendi. Konvoyların Ürdün taşımaları için Mısır’ın Süveyş Körfezi’nde bulunan Nuweiba Limanı’na ve buradan Ro-Ro ile Akabe Limanı’na, Suudi Arabistan ve diğer Körfez ülkeleri taşımaları için Kızıldeniz’de Safaga Limanı’na ve Duba Limanına gitmeleri planlandı.
Taahhüt altına alındı
Saha incelemeleri ve liman yetkilileri ile yapılan görüşmelerin ardından, Bakanlığım ile Mısır Ulaştırma Bakanlığı arasında imzalanan Toplantı Tutanağı kapsamında, Ro-Ro gemilerimizin bugünden itibaren Mısır seferlerine başlamalarına ilişkin düzenlemeler tamamlandı. Ro-Ro gemileri ile Mısır’a gelecek tırlarımızın bu ülke üzerinden Körfez ülkelerine ve diğer ülkelere geçişlerinin, Mısır’ın mevcut kanun ve kurallarına uygun olarak başlatılmasının önü açıldı. Ayrıca İki ülke heyetleri arasında yapılacak teknik görüşmelerle, en geç 2012 Ocak ayı ortasına kadar, Mısır transit geçişlerinde sağlanacak kolaylıkların taahhüt altına alınması ve uygulanacak tavizli ücretlerin belirlenerek uygulamaya konulması kararlaştırıldı.”
Suriye’nin zararı 100 milyon dolar
ALTERNATİF güzergahların devreye alınması ile kaybedenin Suriye olacağına dikkati çeken Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, 2010 yılında Suriye’ye yönelik karayoluyla 106 bin 502, 2011 yılının ilk 10 ayında ise Suriye’ye 78 bin 91 adet karayoluyla taşıma gerçekleştirildiğini vurguladı. Suriye üzerinden yapılan taşımaların ise 2010 yılında 46 bin 34, 2011 yılının ilk 10 ayında da 35 bin 449 olarak gerçekleştiğini belirten Çağlayan, Suriye üzerinden yapılan transit taşımalarda başlıca varış ülkelerinin Ürdün, Suudi Arabistan, Irak, Lübnan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar ve Kuveyt olduğunu hatırlattı. Çağlayan, Türkiye’nin Körfez Bölgesi ülkelerine 2010 yılında gerçekleştirdiği ihracatın yüzde 72’sinin denizyoluyla, yüzde 13,9’unun havayoluyla, yüzde 13,7’sinin ise karayoluyla yapıldığı bilgisin verdi. Çağlayan, şunları ifade etti: “Suriye transit geçiş ücreti ve mazot farkı kapsamında önemli gelir etmekteydi. Suriye üzerinden Ürdün’e geçişlerde araç başına yaklaşık 2 bin 135 ABD doları tahsil edildiği göz önüne alındığında, transit hat tamamen devre dışı bırakıldığında Suriye ekonomisinin uğrayacağı zararın 100 milyon doların üzerinde olacağı tahmin ediliyor. Bu rakama, araç şoförlerinin Suriye’de yaptıkları diğer harcamalar dahil değil.”