Time, Mavi Jeans öyküsü yazdı, Türk ekonomisini dünyaya örnek gösterdi

Güncelleme Tarihi:

Time, Mavi Jeans öyküsü yazdı, Türk ekonomisini dünyaya örnek gösterdi
Oluşturulma Tarihi: Şubat 13, 2012 00:00

ABD merkezli haber dergisi Time’ın yazarı Rana Foroohar, İstanbul’da Mavi Jeans’in CEO’su Ersin Akarlılar’la görüşüp fabrikasını gezdi. Ardından da “Türkiye’den alınacak üç ekonomi dersi” başlıklı bir yazı yazdı. Foroohar, Türk ekonomisini dünyaya örnek gösterdi.

Haberin Devamı

ABD’li ünlü haber dergisi Time’ın yazarı Rana Foroohar, Mavi Jeans’in başarılarından yola çıkarak, Türk ekonomisini dünyaya örnek gösterdi. Rana Foroohar, Mavi Jeans’in fabrikasını gezip, CEO’su Ersin Akarlılar’la konuştuktan sonra, “Türkiye’den alınacak üç ekonomi dersi” başlıklı bir yazı yazdı.
Üretim ve satış aynı yerde
Üretimin önemli olduğunu vurgulayan Foroohar, İstanbul’da Mavi Jeans’ten öğrendiği ilk ekonomi dersini şöyle anlattı: “İstanbul’dayken Mavi Jeans’in CEO’su Ersin Akarlılar’la tanıştım. Gelişmekte olan bir ülkede küresel lüks bir marka yaratmak zor. Fakat Mavi bunu başardı. Bunun en önemli nedeni kendi fabrikasına sahip olması ve müşteri isteklerine cevap verebilecek esnekliğinin bulunması. Akarlılar, ‘Nordstrom arayıp bir ay içinde mağazlarında olacak şekilde 10 bin çift pantolon isterse bunu yapabilmeliyiz. Yoksa başka markaya gider’ diyor. Mavi, fabrikasını işçiliğin yarı yarıya daha ucuz olduğu Asya’ya kaydırmadı. Üretim, pazarlama ve satışı aynı yerde yaparak, bu işi başardı. Şimdi Kate Winslet ve Chelsea Clinton gibi ünlüler de bu markayı giyiyor.”
Avrupa hâlâ büyük pazar
Time yazarının Mavi’den aldığı diğer ekonomi dersi ise ayrım yapmamak oldu. Şu anda küresel ekonomide gelişmekte olan
ülkelerin batıya ihtiyacı olmadığı yönünde pek çok görüş bulunduğunu dile getiren Rana Foroohar, şu değerlendirmeyi yaptı: “Fakat bu

/images/100/0x0/55ea79c4f018fbb8f88267b9
doğru değil. Mavi ve Türkiye’deki diğer firmaların gösterdiği gibi, hükümetin pazarları çeşitlendirme çabasına karşın halen Avrupa ülkedeki ticaretin yarısını temsil ediyor. Hatta Avrupa, Çin’in en büyük ticari ortağı durumunda. Batıda olan doğu tarafından da hissediliyor. Bu yıl gelişmekte olan ülkelerin büyümesinde göreceğimiz yavaşlamanın en büyük nedenlerinden biri bu olacak.”
Politik riskler düşünülmeli
Yazısında dünyadaki ekonomik büyümeyi hesaplarken politik risklerin gözardı edildiğini vurgulayan Foroohar, şunları yazdı: “Türkiye Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan, geçmişte pek çok haberde Arap Bölgesi’nde lider olarak gösterildi. Fakat bir yıl önce kimse Arap Baharı’nın olacağını tahmin edemedi. Bununla beraber Fransa’nın Türkiye’nin AB üyeliğini kabul etmemesi ülkeyi batı yerine yeni bir yöne çevirdi. Ama dünyada sadece Ortadoğu politik değişim yaşamıyor. Çin, 2012’de yeni bir lider seçecek. ABD, Fransa ve Brezilya’da seçimler yaşanacak. BM Güvenlik Konseyi’nde dört sandalye bu yıl değişecek. Bu nedenle küresel ekonomik büyümeyi hesaplarken politik riskleri tekrar düşünmek gerekiyor.”

Haberin Devamı

Mercan’da doğdu, dünyaya 40 milyon jean sattı

Haberin Devamı

MAVİ, 20’nci yılını kutlayan genç bir marka olarak 2011’in sonunda fotobiyografi yayınladı. 1991-2011 Markanın Belleği ismini taşıyan kitapta Mavi’nin kurucusu Sait Akarlılar, 20 yılın bir çırpıda geçtiğini belirterek “Çocuk denecek yaşta konfeksiyonla uğraşmaya başladığımda ortalıkta ne moda ne marka vardı. İlk jean pantolonu ürettiğimde ‘Bu kumaşta iş var’ demiştim. Mercan Yokuşu’nda başlayan iş hayatım hep o kumaşa bağlı sürdü” dedi. Mavi Jeans Genel Müdürü Cüneyt Yavuz, 50 ülkede 285 Mavi shop, 4000’in üzerinde satış noktası bulunduğunu belirterek şu bilgileri aktardı: “Türkiye dışında, Mavi America, Mavi Canada, Mavi Europe, Mavi Australia ve Mavi Russia şirketleriyle dünyaya yayılan markamızın yurt dışı organizasyonu için farklı ülkelerde 20 tane de merkez showroom’umuz var. Türkiye’de ise 224 shop ile (122 Mavi, 102 bayi), 81 ilde 580 noktada toplam 80 bin metrekarelik alanda satış yapıyoruz. 2011’de yurt içinde 3 milyon adet jean satan Mavi, 20 yılda dünya genelinde 40 milyon adetlik satış yapmayı başardı. 2011 ciromuz 255 milyon doları (430 milyon TL) aşıyor. Ciro son 3 yıldır ortalama yüzde 30 büyüyor. Büyük bölümü Türkiye’de olmak üzere dünya genelinde 1500 çalışanımız var. Time Dergisi tarafından daha önce de dünyanın en iyi 16 jean markasından biri seçilmiştik.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!