TÄ°M zam deÄŸil indirim istedi

Güncelleme Tarihi:

TÄ°M zam deÄŸil indirim istedi
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 23, 2004 00:00

Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi (TÄ°M) BaÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, BaÅŸbakan'ın doÄŸalgaz ve elektrik fiyatlarında bir artırımın söz konusu olduÄŸuyla ilgili mesajlarının kendilerini son redece rahatsız ettiÄŸini belirterek "Bizim ÅŸu anda ihtiyacımız olan tek ÅŸey indirim" dedi.TÄ°M'in ilk kez basına açık olarak gerçekleÅŸtirilen ''Tim EÄŸilim Anketi'' sonuçlarının açıklandığı Ä°cra Kurulu Toplantısı'nda konuÅŸan Satıcı, bu ayki Ä°cra Kurulu toplantısında, her ay yapılan ihracatçı eÄŸilim anketi sonuçları, Türkiye ihracatı için büyük bir tehlike yaratan Kristal-Ä°ÅŸ Sendikası grevi ilgili olarak yaptıkları baÅŸvurular, tekstil sektörüne uygulanan KDV oranlarıyla ilgili Maliye Bakanlığı'na sunulan rapor ve kamu idari reformu konusunun ele alınacağını söyledi. Ocak ayından itibaren yapmaya baÅŸladıkları ihracatçı eÄŸilim anketinin, baÅŸka kurum veya kuruluÅŸların yaptığı anketle rekabet etme düşüncesi taşımadığını belirten Satıcı, üretici ihracatçının davranış tarzı ile diÄŸer iktisadi faaliyetlerde bulunanlar arasında belirgin davranış farkları bulunduÄŸunu ifade etti. OÄŸuz Satıcı, iç piyasa ile ilgili yapılan anketlerin, çoÄŸunlukla morali çabuk bozulan bir kitleyi hedef aldığını, faiz ve dövizin hareketleri, enflasyonun iniÅŸ ya da çıkışları karşısında hemen reaksiyon gösteren bu kesimin, bir aydan diÄŸer aya göz ardı edilemeyecek davranış deÄŸiÅŸiklikleri gösterebildiÄŸini vurguladı.      ÃœLKEMÄ°ZÄ°N EN SAÄžLAM KALESÄ°NÄ° AYAKTA TUTACAÄžIZÄ°hracatçıların ise döviz, faiz, kur ve enflasyon rakamları ne olursa olsun, aldığı sipariÅŸi yerine getirmeye çalışan dinamik ve dayanıklı bir kesimi temsil ettiÄŸini belirten TÄ°M BaÅŸkanı, şöyle devam etti: ''EÄŸer ihracatçılar üretmeme veya yatırım yapmama kararı alıyorlarsa, ülkenin en son ve saÄŸlam kalesi de düşüyor demektir. Ä°ÅŸte bu açıdan Ä°hracatçı EÄŸilim Anketi diÄŸer anketlere benzememektedir ve buradan çıkan sonuçları dikkatle takip etmek gerekmektedir. Åžuna emin olunuz ki, ülkemizin en saÄŸlam kalesini ne pahasına olursa olsun ayakta tutmak için elimizden geleni yapacağız. Ãœlkenin en saÄŸlam kalesi olan ihracatı ayakta tutmak için yaptığımız mücadele esnasında, hesapta olmayan büyük engellemeler de ortaya çıkmaktadır. Kristal-Ä°ÅŸ Sendikası'nın ülkedeki birçok ihracatçı sektörü zor duruma sokacak olan grev kararı ile ilgili yaptığımız çalışmaları kısa süre önce yine burada anlatmıştık. Ãœmidimiz kısa zamanda bu anlaÅŸmazlığın çözülmesi ve tarafların rasyonel bir zeminde uzlaÅŸmasıdır. Sanıyoruz ki, deÄŸerli sendikamız bu zaman zarfı içinde rasyonelliÄŸin tarifini evrensel anlamda yapacak duruma gelmiÅŸlerdir.''      GRÄ° EKONOMÄ°Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi olara en sık altını çizdikleri konulardan birinin kayıt dışılık olduÄŸuna iÅŸaret eden OÄŸuz Satıcı, ''Gri ekonominin boyutları geniÅŸledikçe, vergi tahsilatının istikrarı kayıt altındakilerin sırtına daima ek yük bindirmektedir. GeçtiÄŸimiz 20 yılda dolaylı vergilerin yükünün her türlü toleransı aÅŸacak bir seviyeye gelmesi, TÄ°M olarak bizi bazı adımlar atmaya zorladı'' dedi. Tekstil, hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektörlerini pilot sektörler olarak baz alan bir çalışmayı Maliye ve Hazine bürokratlarına ilettiklerini aktaran Satıcı, ÅŸu bilgiyi verdi: ''Amacımız, tahsil edilen ile iade edilen KDV arasındaki büyük farktan hareketle, baÅŸlattığımız bu radikal adımla, toptan ve perakende ayrımı yapmadan, Türkiye'de tüm sektörler için tek bir oran uygulanmasıdır. Bu çalışmalarında tekstil ve hazır giyim sektörlerinin tüm tarafları ve bu alanlarda faaliyet gösteren dış ticaret sermaye ÅŸirketleri tarafından desteklenerek yürütülmektedir. Hükümetle bu konuda tam bir mutabakat içinde olduÄŸumuzun da altını çizmek istiyoruz. Bu uygulamanın getireceÄŸi sonuçları tüm sektörlerin faydalanacağı ÅŸekilde yaygınlaÅŸtırmak, çalışmanın nihai hedefidir.''     Ä°THALATTA GÖZETÄ°M YAYGINLAÅžACAKKamu Yönetimi Temel Kanunu Taslağı'nın özü itibariyle bilgi toplumuna geçme aÅŸamasında kamu yönetiminin toplumsal rol ve iÅŸlevinin yeniden belirlenmesi ihtiyacına cevap verecek biçimde yeniden yapılanması ihtiyacına cevap vermek amacıyla hazırlandığını dile getiren Satıcı, reformun Türkiye'nin önünü açmak amacıyla hazırlandığını ve bu anlamda her tür desteÄŸi hak ettiÄŸini söyledi.     Maliyet ÅŸartlarının olumsuzluÄŸunun sadece dış pazarlarda deÄŸil iç pazarda da sektörleri büyük sıkıntı içine soktuÄŸuna dikkat çeken Satıcı, ''Çin, Uzak DoÄŸu ülkelerinden Türkiye'ye yönelik baskıya karşı deri ve deri mamulleri sektöründe baÅŸlattığımız ithalatta gözetim uygulaması, geçen hafta sayın Bakanımız KürÅŸad Tüzmen ile yaptığımız görüşme sonunda tekstil ve hazır giyim sektörlerindeki hassas ürünler de gözetim altına alınacaktır. Bu konuda Dış Ticaret MüsteÅŸarlığı camiasına da gösterdiÄŸi hassasiyet için, ihracatçılar adına teÅŸekkür ederiz. Önümüzdeki günlerde bu uygulama diÄŸer sektörleri kapsayacak ÅŸekilde de geniÅŸletebilecektir'' dedi.      "Ä°THAL GÄ°RDÄ° EĞİLÄ°MÄ° ARTACAK"Soruları da yanıtlayan OÄŸuz Satıcı, kalkınmada öncelikli olan yerlerdeki teÅŸvik uygulamasının yatırımları nasıl etkileyeceÄŸi yönündeki bir soru üzerine, firmaların kolay adapte olabilecekleri sektörlerde kendilerine en yakın bölgelerde rekabetçi ÅŸanslarını devam ettirmeye çalışacaklarını bu illerin birkaçında ihracatçıların aktif hareket edeceÄŸini düşündüğünü belirtti.     Bir baÅŸka soru üzerine de Satıcı, anketin ithal girdi eÄŸiliminin artacağını gösterdiÄŸini, Türkiye'de uygulanan politikalar sonucunda üreticinin rekabetçiliÄŸini kaybettiÄŸini söyledi. OÄŸuz Satıcı, ÅŸunları kaydetti: ''DeÄŸerlenen TL karşısında üreticinin alım gücü aynı oranda deÄŸiÅŸmediÄŸi için üretici o üründe kendi ülkesinde rekabet edemiyor. Rekabet edemezseniz mutlaka sizin yerinize dünyada rasyonel üretim maliyetlerine sahip ülkeler sizin yerinizi dolduracaktır. Sayın BaÅŸbakanımızın dün toplantıda doÄŸalgaz ve elektrik fiyatlarına bir artım söz konusu olduÄŸuyla ilgili mesajları var ki bu bizi son derece rahatsız ediyor. Bizim ÅŸu anda ihtiyacımız olan Türkiye'nin ihtiyacı olan, yapılması gereken tek ÅŸey indirim. DeÄŸerlenen TL karşısında girdi maliyetlerimizin aynı oranda aÅŸağıya doÄŸru çekilmesi. Bu sadece Türkiye ihracatçısı için deÄŸil Türkiye için olamazsa olmaz zorunluluktur.'' Satıcı, önerdikleri KDV'deki tek oranın yüzde 8 olduÄŸunu söyledi. Ä°HRACATÇILAR ÃœRETÄ°M VE KARLILIK KONULARINDA OLUMSUZ TABLO ÇİZÄ°YOR TÄ°M ihracatçı birliklerine kayıtlı firmalar bazında 2004 yılı itibarıyla aylık olarak yapmaya baÅŸladığı EÄŸilim Anketi'nin ilkinin sonuçları, açıklandı. Anket sonuçlarına göre, Ocak ayında firmaların yüzde 49'u elektrik tüketimini, yüzde 57'si fuel oil tüketimini düşürdü. Mart ayına dönük olarak ise yüzde 44'ü elektrik, yüzde 29'u fuel oil tüketimini azaltmayı planlıyor.    Anket sonuçlarına göre, Ocak ayında beyaz yakalı ve mavi yakalı işçi çalıştırma oranına bakıldığında, firmaların yüzde 19'u beyaz yakalı ve yüzde 13'ü mavi yakalı işçi çalıştırma oranını artırdığını, yüzde 56'sı aynı seviyede beyaz yakalı, yüzde 43'ü aynı seviyede mavi yakalı işçi çalıştırdığını, yüzde 19'u daha az beyaz yakalı, yüzde 25'i daha az mavi yakalı işçi çalıştırdığını belirtiyor. Mart ayında firmaların yüzde 19'u beyaz yakalı ve mavi yakalı işçi çalıştırma oranını artıracağını, yüzde 59'u aynı seviyede beyaz yakalı, yüzde 60'ı aynı seviyede mavi yakalı işçi çalıştıracağını, yüzde 19'u daha az beyaz yakalı, yüzde 25'i de daha az mavi yakalı işçi çalıştıracağını kaydediyor.    Firmalardan Ocak ayında karlılıklarının azaldığını bildirenlerin oranı yüzde 56 olurken, yüzde 6'sı karlılıklarının arttığını, yüzde 25'i aynı seviyede kaldığını belirtti. Firmaların yüzde 13'ü Mart ayında karlılıklarının artacağını, yüzde 25'i aynı kalacağını, yüzde 43'ü ise azalacağını ifade ediyor. Prof. Dr. Emre Alkin, bu sonuçlarda ihracatçıların gelecekle ilgili bir belirsizlikten bahsettiÄŸini söyledi. Ä°THAL GÄ°RDÄ° ORANLARI ARTIYORAnket sonuçlarına göre, firmaların yüzde 81'i Ocak ayında girdi maliyetlerinin arttığını yüzde 13'ü aynı kaldığını bildirdi. Mart ayında girdi maliyetlerinin artacağını düşünenlerin oranı yüzde 56, aynı seviyede kalacağını düşünenlerin oranı yüzde 25, azalacağını düşünenlerin oranı da yüzde 6 oldu. Ocak ayında firmaların yüzde 17'si ithal girdi oranlarının arttığını, yüzde 66'sı aynı seviyede kaldığını ve yüzde 17'si ise azaldığını bildirdiler. Mart ayı için ise firmaların yüzde 18'i ithal girdi oranlarının artacağını, yüzde 73'ü aynı kalacağını ve yüzde 9'u azalacağını kaydediyor. Ankete katılan firmaların yüzde 50'si Ocak ayında ticari kredifaizlerinin aynı kaldığını belirtirken, yüzde 71'i bankalarla ilgili sorun yaÅŸanmadığını belirtiyor. Firmaların yüzde 64'ü vasıflı erkek işçi temininde, yüzde 71'i de vasıflı kadın işçi temininde sorun yaÅŸanmadığını kaydediyor. Yüzde 86'sı da devlet dairelerinde sorun yaÅŸamıyor. Firmaların yüzde 50'si pazarlama sorunu yaÅŸadığını belirtirken, yüzde 50'si yatırım yapmayı düşünmüyor. KUR VE ENFLASYON TAHMÄ°NLERÄ°Firmaların yüzde 50'ye yakını Mart ayı için dolar kurunun 1 milyon 350 bin lira ile 1 milyon 400 bin lira arasında olacağını düşünüyor. Firmaların yüzde 29'unun yıl sonu dolar kuru tahmini ise 1 milyon 400 bin ile 1 milyon 500 bin lira arasında olurken, yüzde 14'ü 1 milyon 600 bin ile 1 milyon 700 bin arasında, yüzde 14'ü de 1 milyon 700 bin liranın üzerinde olacağını belirtiyor.     Firmaların yüzde 43'ü Mart ayı için euro kurunun 1 milyon 700 bin liranın altında seyredeceÄŸini, yüzde 44'ü de yıl sonunda 1 milyon 800 bin liranın altında olacağını düşünüyor. Prof.Dr. Emre Alkin burada da yine gelecekle ilgili belirsizlik ortaya çıktığını söyledi. Yıl sonu enflasyon tahminlerine göre ise firmaların yüzde 42'si yıl sonunda enflasyonun yüzde 11-15 bandında olacağını, yüzde 33'ü yüzde 10'un altında olacağını öngörüyor. Firmaların yüzde 58'i yıl sonunda faiz oranlarının yüzde 16-20 bandında seyredeceÄŸini düşünüyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!