Bu araçların en büyük avantajı, ailenin ikinci otomobil ihtiyacını ortadan kaldırması. Binek otomobil konforundaki bu araçlar, hafta içi iş amacıyla, hafta sonu ise otomobil gibi kullanılabiliyor.
Tüketiciler, satın aldıkları Doblo Cargo, Peugeot Partner, Renault Kangoo Express, Ford Transit Connect ve Citroen Berlingo araçlarını, binek otoya dönüştürebiliyorlar.
Hafif ticari araçların belki de en büyük avantajı, ÖTV'sinin yüzde 4 olarak uygulanması. Binek otomobilde bu oran yüzde 46. Binek otomobil yerine, hafif ticari araç satın alanlar daha az vergi ödüyorlar. Buraya kadar herşey normal. Çünkü ticari araç satın alanlar, bu araçları iş amaçlı kullanıyor, bir anlamda işine yatırım yapıyor. Bunun karşılığında da bir avantaj elde etmesi normal.
Yanlışlık bu araçların belirli bir ücret karşılığında binek otomobile dönüştürülmesinde ortaya çıkıyor. Satın aldığı hafif ticari araç için yüzde 4 ÖTV ödeyen tüketiciler, daha sonra bu aracı binek otomobile dönüştürüp yüzde 46'lik ÖTV'den kurtulmuş oluyor. Hafif ticari aracın sonradan otomobile dönüştürülmesi halinde, Maliye yüzde 42 ÖTV'nin yanı sıra ÖTV kaybının yüzde 18'i kadar da KDV kaybına uğruyor. Bu marka ve modeline göre ortalama 4-5 bin
dolar arasında değişiyor.
2002 yılında satılan 14 bin 928 adet araçtan, 11 bin 188 adetinin binek otomobile dönüştürüldüğü tahmin ediliyor. Buna göre Maliye'nin bu işlemden kaybı 56.5 milyon doları buldu. 2003 yılının Ağustos ayına kadar 25 bin hafif ticari araç satışı öngörülüyor. Yapılan tahminlere göre bu araçlardan 18 bin 750 adeti binek otomobile dönüştürülecek. Maliye'nin vergi kaybı ise 94.6 milyon doları bulacak. 2002 Ağustos'undan bu uygulamanın kaldırılacağı 2003'ün Ağustos ayına kadar olan dönemdeki toplam vergi kaybı ise 151 milyon dolara ulaşacak.
Geçen yıl başında alınan bir kararla, hafif ticari araçların otomobile dönüştürülmesi uygulamasına bir düzenleme getirilmişti. Bu düzenleme 1 Ağustos 2003 yılından itibaren yürürlüğe girecek. Buna göre, ticari araçların otomobile dönüştürülmesi durumunda ÖTV alınacak. Bu durumdaki araçlar Ağustos 2003 yılından itibaren ÖTV ödeyecekler.
Yılın otomobili Megane’a İspanya’da dev tören22 Avrupa ülkesini temsil eden 58 otomobil gazetecisinden oluşan uluslararası COTY (Car of The Year) jürisi tarafından ‘‘2003 yılının otomobili’’ seçilen yeni Megane birincilik ödülü, İspanya'nın Bilbao kentinde düzenlenen bir törenle verildi. Bilbao Gugenheim Müzesi'ndeki törende Renault Ürün Stratejisinden sorumlu Başkan Yardımcısı Remi Deconinck, Car of The Year Jüri Başkanı Ray Hutton'dan yılın otomobili ödülünü teslim aldı. Paris Charles De Gaul Havalimanı'ndaki grev nedeniyle uçuşu iptal edilen Renault Başkanı Louis Schweitzer ve diğer Renault üst düzey yetkilileri törene katılamadılar.
Törende, COTY jüri üyelerinin yanı sıra Bask Hükümet Başkanı Juhan-Johes Ibbartxe ve İspanya Bilim ve teknoloji Bakanı Josep Pique de katıldı.
Renault Başkan Yardımcısı Remi Deconnick, törende yaptığı konuşmada baştan aşağı yenilenen ve radikal bir tasarıma sahip olan Megane II'nin otomobilseverler tarafından büyük ilgi gördüğünü söyledi. Deconnick, sadece aralık ayında 75 binden fazla sipariş aldıklarını kaydetti.
Car of The Year Başkanı Ray Hutton ise yılın otomobili seçiminin 22 Avrupa ülkesinden 58 uzman otomobil gazetecisinden oluşan uzman bir jüri tarafından seçildiğini hatırlattı. Hutton, organizasyonda 22 ülkenin uyum içinde çalıştığını belirterek, bu jürinin başkanı olmaktan gurur duyduğunu söyledi.
58 jüri üyesinin gerçekleştirdiği oylama sonucuna, Megane Iı, 322 puan alarak rakiplerini geride bırakmıştı. 2003 yılının otomobili ünvanını kazanmak için toplam otuz yeni model aday gösterilmişti. Jüri üyeleri, genelde tutucu olarak bilinen bir pazar segmentinde yer alan Megane II'nin farklı tasarımına duyarsız kalmadılar. Ayrıca Megane'nın, yol tutuşu, konforu ve pasif güvenlik özellikleri de beğeni kazandı. Avrupa'da yılın otomobili seçilen Megane II, bağımsız
Euro NCAP kuruluşu tarafından gerçekleştirilen çarpışma testlerinden de 5 yıldız almıştı.
Fransız üretici prestijli ‘‘yılın otomobili’’ ünvanını beşinci kez aldı. 1966 yılında seçilen Renault 16'dan sonra, 1982 yılında Renault 9, 1991 yılında Renault Clio ve 1997 yılında Renault Scenic modelleri bu ünvana layık görülmüştü.
Volvo S/V40'lar yüzde 20 ucuzladıVolvo S/V40'lar, tüm Volvo yetkili satıcılarında liste fiyatları üzerinden yüzde 20 indirimle satışa sunuldu. 2003 model yeni Volvo S/V40'ın dış görünümündeki yenilikler ön kısımda toplanmış. Siyah renkli yeni ızgara ve siyah bir çerçeveye sahip yeni farlar daha sportif bir hava yaratıyor. Arkada yapılan tek değişiklik ise bagaj kapağındaki krom tutanak. S/V40'ın iç donanımında ise S60'dan alınan 3 kollu direksiyon simiti de dikkat çekiyor.
Volvo S/V40'larda 2003 model yılıyla birlikte yeni standart özelliklerde bulunuyor. 1.6'da yol bilgisayarı, önde ve arkada okuma lambaları, sürücü ve yolcu için aydınlatmalı makyaj aynaları, spor deri direksiyon, ön fark yıkama sistemi, ön spoylerde sis farları, 16 kollu alüminyum jant gibi özel ekstra aksesuvarlar bulunuyor. S/V40 1.8'de yol bilgisayarı, önde ve arkada okuma lambaları, sürücü ve yolcu için aydınlatmalı makyaj aynaları, ön spoylerde sis farları standart olarak yer alıyor. S/V40 2.0'de ise yol bilgisayarı, ön spoylerde sis farları ve deri döşeme, 2.0 T'de artı olarak yenilenen Volvo Guard alarm, T42da ise xenon farlar standart olarak bulunuyor.
Mazda2, yılın ikinci yarısında Türkiye'deMzda'nın yeni modeli Mazda2, Avrupa'da Nisan ayında satışa sunulacak. Mazda2, 2004 model olarak yılın ikinci yarısında ise Türkiye'ye gelecek. Mazda2'nin, 1.2 lt. 75 beygir, 1.4 lt. 80 beygir ve 1.6 lt. 100 beygir benzinli ve 1.4 lt. 68 beygir dizel olmak üzere dört farklı motor seçeneği bulunuyor. Mazda22de iki aşamalı açılan sürücü, yolcu havayastıkları, yan havayastıkları ve hava perdeleri, EBA, ABS, EBD ve DSC standart olarak bulunuyor. Mazda'nın yeniden güçlenme stratejisi ‘‘Milenyum Planı’’nın ikinci ürünü olan Mazda2, Avrupalı tüketicilerin isteklerine göre tasarlandı. Avrupa'da 2003 yılında 210 bin adet otomobil satışı hedefleyen Mazda, Avrupa'daki toplam satışlarının yüzde 14'ünün Mazda2 olmasını bekliyor. Mazda'nın yeni modeli Mazda2 İspanya Valencia'da üretilmeye başlandı. Mazda Motor Corporation'ın Avrupa'daki ilk üretimi olması açısından büyük önem taşıyan Mazda2'nin Avrupa pazarı için planladığı yıllık üretim miktarı ise 40 bin adet.
Citroen Jumper ve Berlingo yenilendiCitroen,ticari araçları Berlingo ve Jumper'ı yeniledi. 2002 sonunda yenilenen Berlingo ve Jumper, yeni görünümleriyle Türkiye'de 2003 yılı itibariyle satılmaya başlandı. Yeni Citroen Berlingo'da ilk dikkat çeken değişim, darbelere dayanıklı ön far grubu, yeni kaputu ve yeni ön tamponda kendini gösteriyor. Kabin içinde ise yükseklik ayarlı yeni direksiyon simidi, yenilenmiş gösterge tablosu ve orta konsol sayesinde sürücü ve yolcular için şık, konforlu ve ergonomik bir ortam hazırlanmış. Çift kanatlı arka kapılar ve çift tarafta yer alan sürgülü kapılar ile yükleme ve yük boşaltma oldukça kolay yapılabiliyor. Yeni Citroen Jumper'da da ilk dikkat çeken özellik, aracın yepyeni ön görünümü. Darbelere dayanıklı ön far grubu ve ön tamponun yeniden tasarlanması ile Jumper, modern bir ticari araç görünümüne kavuşmuş. Yeni Jumper'ın kabini yeniden tasarlanmış. Konsol üstünde yer alan tüm kontrol düğmeleri ve ergonomik bir sistem içinde yer alıyor.
660 binlik kapasite boş kaldı
Otomotiv sanayiinin yaklaşık 660 bin adetlik üretim kapasitesi, artan ihracata rağmen, iç pazardaki durgunluk nedeniyle kullanılamadı. 2002'de 17 firmanın yıllık 1 milyon 16 bin 805 adetlik üretim kapasitesinin, sadece 356 bin 807 adetlik bölümünden yararlanılırken, 659 bin 998 adetlik kapasite boş kaldı. Ortalama kapasite kullanımı yüzde 35.1 olurken, en büyük oran yüzde 61.8 ile Oyak Renault'da gerçekleşti.
SOL ŞERİT VOLKSWAGEN’in Passat modeli, geniç model ve yelpazesi sayesinde sürekli yükselen satış grafiği ile 2002 yılını kendi segmentinin lideri olarak kapadı. Passat, ocak-aralık döneminde 2073 adet satılarak toplam pazarda kendi segmentinde yüzde 18.25'lik bir pazar payı elde etti.
TOYOTA Rav4, 2002 yılında toplam 341 bin adet hafif arazi aracının satıldığı Avrupa pazarında, 95 bin 546 adet satış ve yüzde 28'lik pay ile birinci oldu. Rav4, Türkiye'de ise 415 adetlik satışla toplam arazi aracı segmentinden yüzde 10.2 oranında pay aldı.
OYAK Renault, 2001-2002 yıllarında enerji tasarrufu alanında yaptığı çalışmalarla ‘‘Sanayi Sektöründe Enerji Verimliliği Proje Yarışması’’nda ikinci oldu. 1990'lı yıllarda başlattığı enerji tasarrufu çalışmalarına son yıllarda hız kazandıran Oyak Renault, 1 yıl içerisinde 19 bin 536 kWh enerji tasarrufu yaptı. Hem teknik çalışmalar hem de çalışanların eğitimi ve konuya duyarlı yaklaşımları sonucu elde edilen bu tasarruf, Oyak Renault'ya ödül getirdi.
DOĞUŞ Grubu ve Volkswagen Financial Services AG'nin ortaklığıyla kurulan ve 2000 yılında faaliyete geçen Volkswagen Doğuş Tüketici Finansmanı A.Ş. üç yıl içinde 30 binden fazla
kredi açtı. Faaliyet alanlarını genişletmeyi planlayan VDF, tüketici finansmanı hizmetinin yanı sıra, ikinci el otomobil alım-satımı ve filo yönetimi alanlarına da girmeyi hedefliyor.
ZIEBART Tidy Car'ın 6'ıncı Bayiler Konferansı Ziebart Genel Merkezi'nde yapıldı. Ziebart Tidy Car Avrupa, Afrika ve Ortadoğu Bölge Direktörü Hugh Weir'in de katıldığı konferansın konusu ‘‘Toplam Kaliteli Hizmet’’ oldu. Konferansta Ziebart'ın Amerika'da başlattığı ‘‘Toplam Kaliteli Hizmet’’ programı bayilere tanıtıldı ve 2003 yılının bu sistemin uygulama yılı olacağı anlatıldı.
SEAT Ibize İngiltere'de yayınlanan ‘‘What Car?’’ dergisi jürisi tarafından supermini kategorisinde birinci seçildi. Ardından 19 kategorinin galipleri arasında yapılan değerlendirme sonucunda Seat Ibiza, 2003 yılının otomobili ödülüne layık görüldü.
NISSAN'ın Avrupa Dizayn Merkezi açıldı. Yeni Micra, Micra C+C ve Cube'un açılışta sergilendiği yeni dizayn stüdyosunun, Nissan'ın Global Gelişim Planı'nda büyük bir rol oynaması bekleniyor. Avrupa'daki en büyük dizayn stüdyosu olan Avrupa Dizayn Merkezi, 3 bin 500 metrekarelik bir alana sahip.