Güncelleme Tarihi:
GEÇMİŞTE ‘ticari’ marka olarak algılanan ve satışlarının büyük kısmını Anadolu’ya yapan Ford, güçsüz olduğu İstanbul ve İzmir’e daha fazla odaklanarak otomobilde hem algısını değiştirdi, hem de büyümesini hızlandırdı. Hafif ve ağır ticari araçların etkisiyle son 8 yıldır toplam satışlarda Türkiye’nin lider markası olan Ford Otosan, bu yıl 9’uncu liderliğine ise otomobille uzanıyor. Ford Otosan’ın Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Aykut Özüner, 2000’li yılların başında sadece yüzde 4 olan otomobil pazar paylarının bugün yüzde 11’e yükseldiğini belirterek, bunda da en çok otomobil satışı yapılan İstanbul ve İzmir’e daha fazla odaklanmalarının etkili olduğunu söyledi.
Satışlar yüzde 70 arttı
Yeni C-Max ve Grand C-Max’in İzmir’de gerçekleşen tanıtımında konuştuğumuz Özüner, Ford’un Türkiye’de ticari araç üretici kimliği daha fazla öne çıksa da son dönemde binek otomobil pazarında da önemli bir konuma ulaştığını vurguladı. Özüner, şöyle konuştu: “2010’u kamyon dahil 120 bin adet araç satışıyla kapatacağız. Bu rakamın 55 bin adedini binek otomobil oluşturacak. Modellerimizin çoğu yenilenecek olmasına rağmen otomobil satışlarımız geçtiğimiz yıla göre yüzde 70 artarken, yüzde 45 payla hafif ticari satışlarımıza yaklaşmış durumda.”
2011 yılında Fiesta ve Fusion hariç tüm modellerinin yenileneceğini kaydeden Özüner, şunları dile getirdi: “Yeni C-Max ve Grand C-Max’in dışında 2011 yılının ilk yarısında sırasıyla yeni S-Max, Galaxy, yeni Mondeo ve yeni Focus Ailesi’ni satışa sunacağız. 2011 bizim için otomobil yılı olacak. Özellikle Nisan ayında pazara çıkacak yeni Focus ve yüksek performanslı ve yüzde 20’ye varan oranda yakıt tasarrufu sağlayan EcoBoost benzinli motorlarla çok daha iddialıyız.”
İstanbul’da büyüyoruz
Otomobil satışlarındaki büyümelerini büyükşehirlere bağlayan Özüner, şunları söyledi: “Biz Anadolu’da daha yaygın satış yapan bir markayız. Mesela bugün otomobil satışlarında Ankara’da yüzde 12’yle toplam pazar payımızın üstünde bir paya sahibiz. Ama İstanbul ve İzmir’de pazar payımız toplamın çok gerisindeydi. Yüzde 8 pazar payına sahip olduğumuz bu iki şehirdeki payımızı 2010 yılında yüzde 9.5’e çıkardık. Bunun da etkisiyle bu yıl toplamda yüzde 15.5-16 payla 9’uncu kez üst üste pazar lideri olacağız. Otomobil satışlarında en büyük pazar payına sahip İstanbul’da daha da güçleneceğiz.”
Her 100 otomobilin 43’ü İstanbul’da satılıyor
TÜRKİYE’de rekora koşan otomobil satışlarında iller bazında dağılıma baktığımızda en fazla payı yüzde 43.7’yle İstanbul alıyor. Yani, Türkiye’de satılan her 100 otomobilin 43 tanesi İstanbul’da müşteri buluyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, İstanbul’un açık ara önde olduğu sıralamada, Ankara yüzde 10.6’lık payla ikinci, İzmir ise yüzde 6.8 payla 3’üncü sırada yer alıyor. Hafif ticari araç satışlarında ise İstanbul’un payı otomobile göre yarı yarıya azalıyor. İstanbul hafif ticari araç satışlarında yüzde 29’luk payla yine ilk sırada alırken, Ankara yüzde 10.2’lik payla ikinci, İzmir ise yüzde 5.6’lık payla 3’üncü sırada yer alıyor. Otomobil satışlarında 19 ilin payı yüzde 0.1’in altında yer alırken, hafif ticari satışlarında ise 24 ilde yüzde 0.1’lik payın altında satış gerçekleşiyor. Otomotiv sektörü yetkilileri Türkiye’nin otomotiv satışlarında 1 milyon adede ulaşması için Anadolu’ya açılması gerektiğini sadece İstanbul’la pazarın bu seviyelerde kalmaya devam edeceğini kaydediyor.