Güncelleme Tarihi:
Avrupa'nın 9'uncu büyük havayolu şirketi haline gelen THY, yeni kuracağı iç hat şirketinin yüzde 60'ını işadamı Turgay Ciner ve Swissair'in yan kuruluşu Crossair'a veriyor. POAŞ ihalesi ile adı gündeme gelen Park Holding'in patronu Ciner, yıllık 5 milyon 600 bin yolcu kapasitesi olan iç hatların kontrolünü eline geçirecek. THY'de bomba gibi patlayan haber şaşkınlık yaratırken, ‘‘THY, özelleştirme öncesinde birilerine peşkeş çekiliyor’’ yorumlarına neden oldu. THY, sadece yüzde 40'ına sahip olacağı iç hat şirketine hisse oranının tam tersine en fazla yatırımı yapan ve risk alan kuruluş olacak. THY, yeni şirkete, diğer ortakların en az iki katı olan 8 uçak vererek katılacak. Ayrıca THY rezervasyon sistemini bu şirkete kullandıracak, bakım hizmetlerini yapacak.
ÇOK GİZLİ TUTULDU
Adı Türk Ekspress olarak belirlenen yeni iç hat şirketi ile ilgili çalışmalar büyük gizlilik içinde yürütüldü. Bu şirket için Türk Hava Yolları önce bütün çalışmalarını yalnızca Swissair ve bir yerli uçak imalatçı şirketi ile ortak olacak şekilde hazırladı. Ancak birden ortaya Turgay Ciner adı çıktı.
THY Yönetim Kurulu Başkanı Dr Cem Kozlu'nun geçmişte hiç sıcak bakmadığı Havaş'ın patronu ve Park Holding'in sahibi Turgay Çiner ile Başbakanın isteği üzerine görüştüğü iddiaları ortaya atıldı. İddiaya göre Turgay Çiner'e yeni kurulacak iç hat şirketinden yüzde 40 hisse verilmesi kararlaştırıldı. Turgay Çiner'in sahibi olduğu Park Holding'e bağlı yer hizmetleri şirketi Havaş'ın da hissedarları arasında bulunan Swissair'e de yüzde 20 pay verildi. Bu durumda Turgay Çiner, iç hat şirketinde yüzde 60 hissenin gücünü ele geçirmiş oldu.
GARİP İLİŞKİ
Öte yandan THY'nin özelleştirmesinde danışmanlık hizmeti veren Swiss Credit ve Boston First konsorsiyumu da aslında İsviçre orijinli. Bu şirket raporlarında özellikle özelleştirme öncesi acil şekilde THY'nin yeni iç hat şirketini kurmasını istedi. Bu danışmanlık şirketinin de İsviçre çıkarlarının ağır bastığı iç hat şirketinin kurulmasını hızlandırma istediği THY içinde büyük sıkıntı yarattı. Bu arada THY yine İsviçre ortaklığı olan ikram şirketi Usaş ile de 2 bin yılana kadar bir anlaşma imzaladı.
Türk Hava Yolları, tüm iç hat yolcu taşımacılığını üstlenmek üzere kurulacak Türk Ekspress adlı yeni şirketin, Turgay Ciner ve Swissair’in yan kuruluşu Crossair ortaklığına devredileceği haberiyle çalkalanıyor. Yüzde 60'ı Ciner ve Crossair’in, yüzde 40’ı ise THY’nin olması planlanan şirket sayesinde Ciner, yıllık 5.6 milyon yolcu kapasiteli iç hat yolcu taşımacılığının tamamını kontrol edebilecek.
İşte yeni iç hat şirketi
Park Holding'in patronu Turgay Ciner geçtiğimiz aylarda yalnız iç hat uçuşları yapacak bir havayolu şirketi kurdu. Adı Park Ekspress olarak belirlenen şirket üç adet İngiliz yapımı RJ 100 uçağı siparişi verdi. Bu şirket üç uçağın Kasım, Aralık aylarında tesliminden sonra seferlere başlayacaktı. Bu havayolu şirketinin Genel Müdürlüğüne de THY'den ayrılan eski Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Başkanı Atilla Çelebi getirilmişti. Atilla Çelebi ile THY Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Cem Kozlu'nun da araları açıktı. Ayrıca Cem Kozlu Park Holding patronu Turgay Ciner'e de hiç bir zaman sıcak bakmamıştı. Ama Park Holding'in THY'nin kuracağı ic hat şirketine Turgay Ciner'in ağırlıklı ortaklığı ortaklığı hızla gündeme getirildi. Turgay Ciner'in şirketinin Genel Müdürü olan Atilla Çelebi'yi yanına almayıp Çörekçi Paşa ile geldiği THY Genel Yönetim Binası'nda yapılan toplantılarda yeni iç hat şirketinin yapısı belirlendi. Yüzde 40'ı Turgay Çiner'e, yüzde 20'si ise Havaş ortağı Swissair yan
kuruluşu Crossair'e verildi. THY'de bu şirketin yüzde 40'ına sahip oldu. Hisselerdeki bu paylaşıma rağmen THY yeni iç hat şirketine filosundaki RJ 100 ve 70 uçaklarından 8 tane verecek. Ayrıca bütün rezervasyon sistemini, bakım merkezini, dispeç ofisini bu yeni şirkete kullandıracak. Yüzde 40 hisseye sahip Park Holding ise satın aldığı üç adet RJ100 tipi uçakla şirkette yer alacak. Swissair'in yan şirketi Crossair'in ise yeni iç hat şirketine 4-5 adet uçak vereceği öğrenildi. Crossair'in elinde bulunan ve üretimi durmuş olan Saab uçaklarını yeni şirkete vermeyi planladığı iddia edildi. 34 koltuklu iki turboprop motorlu imalatı durmuş bu uçakların fabrikasının kapanması nedeniyle yedek parça fiyatlarının hızla tırmandığı, bakımında ciddi sıkıntılar yaşandığı gelen haberler arasında.