THY'den 30 milyon dolarlık yakıt tasarrufu

Güncelleme Tarihi:

THYden 30 milyon dolarlık yakıt tasarrufu
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 05, 2010 14:46

Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, rüzgarların durumunu hassas bir şekilde bilmenin önemine işaret ederek, “Meteorolojik şartları dikkate alan yazılım programı, uçuşlarımızda çok ciddi bir tasarruf sağlayacak. Yılda 30 milyon dolar yakıt tasarrufu bekliyoruz” dedi.

Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü (DMİ) ile Türk Hava Yolları'nın (THY) işbirliğiyle düzenlenen “Havacılık Meteorolojisi Çalıştayı”, İstanbul Atatürk Havalimanı THY Eğitim Başkanlığı binasında yapıldı.

Temel Kotil burada yaptığı konuşmada, DMİ ile THY'nin yakın işbirliği içinde olduğunu ifade ederek, bu işbirliğinin İzlanda'daki yanardağ patlaması sırasında doruğa çıktığını söyledi. Kotil, “Rüzgarlar acaba yön değiştirip, küller Türkiye'ye gelir mi, yoksa Türkiye'den teğet geçer mi? Diye... Bu olayla meteorolojinin önemini daha iyi anladık” dedi.

Meteorolojinin havacılık için çok önemli bir bilim alanı olduğunu ifade eden Kotil, “THY olarak meteorolojiye nasıl önem verdiğimizi söyleyeyim. THY olarak meteorolojik koşulları yakından izlemek için yeni bir, uçak bilgisayarına uçuş rotası ve uçuş için gerekli tüm bilgilerin yüklenmesi sistemi kurduk. Bu sistem ile dinamik olarak Türkiye ve tüm dünyadaki rüzgar haritaları saat başı alınıyor. Uçuştan önce rotamızda küçük de olsa ayarlamalar yapılıyor. Bu sistem geçen hafta başladı. Hassas şekilde rüzgarları bilmek, bizlere binlerce ton akaryakıt tasarrufu sağlayacak” şeklinde konuştu.

YILDA 30 MİLYON DOLARLIK TASARRUF

Temel Kotil, yakıt tasarrufu ve atmosfere salınan gazların emisyonunun azaltılması için meteoroloji ile işbirliğini büyük önem taşıdığını ifade ederek, şöyle devam etti:

“Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) ile uçaklarda yakıt tasarrufu için 2 yıl önce bir çalışma başlattık. Bu çalışma ile uçuşlarda daha az yakıt kullanılmasını amaçlıyoruz. Bu çalışmanın bir bölümünü tamamladık, çalışmanın son ayağı da dispeçerlik sistemini yenilemek oldu. Bir Avusturya firmayla yeni bir yazılım sistemi kurduk. Bu sistem dinamik olarak hem DMİ Genel Müdürlüğü'nden hem de dünyadaki data vericilerden bütün hava şartlarını alıyor. Bu hava şartlarına göre uçuş bilgisayarına uçuş rotası ve uçuş için gerekli bilgiler yükleniyor. Meteorolojik şartları dikkate alan yazılım programı, uçuşlarımızda çok ciddi bir tasarruf sağlayacak. Yılda 30 milyon dolar yakıt tasarrufu bekliyoruz. Bu toplam 150 milyon dolarlık bir tasarruf programının bir bacağını oluşturuyor. Dakikasında hava şartlarını izlemek, uçağın hafif de olsa yönünü değiştirmek çok ciddi yakıt tasarrufu sağlıyor. Projenin son fazı geçen hafta uygulanmaya başladı.”

THY'nin genç bir uçak filosuna sahip olduğunu da vurgulayan Temel Kotil, “THY uçaklarının ortalama yaşı altı. Bu açıdan çok az yakıt tüketen ve çok az çevreyi kirleten bir filoya sahibiz. Bunun ötesinde de küçücük yararların da peşindeyiz. Bu program o açıdan önemli. DMİ Genel Müdürlüğü ile direkt temaslarımızı artırırken, pilotlarımız dünyadaki veri tabanlarıyla da anında görüşebiliyor. Pilotlar uçarken dispeçink yapabiliyor. Küçük yörünge değişiklikleri büyük paralara tekabül edebiliyor” diye konuştu.

Kotil, THY'nin dünyada filosunu en iyi kullanan hava yolu şirketlerinden biri olduğuna da dikkati çekerek, “Ne demek istiyorum; en kestirme uçuş hatlarını kullanıyoruz. Rüzgar biraz değişirse yörünge biraz değişebiliyor. Bizim bir uçuş indeksimiz var. Bu indekse göre kokpit personelimiz en az yakıt ile varacağı yere gidecek şekilde planlanıyor. Bu uzun, kısa her türlü uçuşta uygulanıyor. Rüzgarı arkanıza aldığınız zaman hız kazanıyorsunuz, kısaca anlamı bu” dedi.

SAYISAL METEOROLOJİK TAHMİN

Çevre ve Orman Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Mustafa Eldemir de, THY ve DMİ Genel Müdürlüğü işbirliğinin, can ve mal güvenliği ve ülke ekonomisi için büyük önem taşıdığını belirterek, işbirliğinin artırılarak devam ettirilmesi gerektiğini kaydetti.

Eldemir, bakanlık olarak DMİ Genel Müdürlüğü'nün son teknoloji ürünü aletlerle donatılması için tüm desteği verdiklerini ifade ederek, “meteorolojik çalışmalarda insan faktörünü en aza indirmek mecburiyetindeyiz. İnsan faktörünün olduğu yerde hatalar kaçınılmaz olur. Bu nedenle otomatik istasyon sayısını 450'ye çıkardık. 4 olan meteoroloji radarı sayısını da 10'a çıkarmak için 6 radarın temelini attık” dedi.

Hava tahminlerinin artık sayısal olarak verilmesi gerektiğini kaydeden Eldemir, “Havacılıkta yakıt tasarrufu ve zararlı gazların emisyonunun azaltılması için meteoroloji ile havacılık sektörünün işbirliği büyük önem taşıyor” diye konuştu.Çalıştaya, THY ve havacılık sektörü temsilcilerinin yanısıra DMİ ve üniversitelerden akademisyenler de katıldı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!