Hanife BAŞ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 03, 2008 00:00
Tesettürlü oteller olarak bilinen alternatif turizm merkezleri, ramazan ayıyla birlikte müşteri ilgisi çok düşünce, kapılarını kapattılar. Normal turizm merkezleri ise, bir yandan yabancı turistle eylül ayını kurtarmaya çalışırken, diğer taraftan yerli turiste yüzde 40’a varan indirim yaptı.
RAMAZAN’ın bu yıl turizm mevsimine rastlaması ve okulların 8 Eylül’de başlayacak olması yerli turistin tatil yaptığı Çeşme, Bodrum gibi tatil yörelerindeki dolulukları düşürürken, yüzde 40 gibi indirimle tatil yapma fırsatı da yarattı. Alternatif turizm merkezleri olarak öne çıkan tesettür otelleri ise, müşteri ilgisinin azlığı üzerine Ramazan ayını kapalı geçirme kararı aldı. Ramazan ayında yerli turisti çekemeyen turizmciler, umudunu bu yıl uzun olması beklenen bayram tatiline bağladı.
Yüzde 40 indirimle tatil
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Ahmet Barut, Ramazan ayının turizme etkisinin bölge bölge değiştiğini belirterek, "Normal eylül aylarına göre bu yıl doluluklarda düşüş var. Ama tatilini eylüle bırakanlar da yüzde 40 gibi indirimlerle tatil yapabilecek. Antalya, yurtdışı pazara hitap ettiği için Ramazan’dan çok etkilenmedi. Doluluklar yüzde 70 civarında" dedi.
Ramazan ayından daha çok yerli turistlerin tercih ettiği Kuzey Ege Bölgesi’nin etkilendiğini dile getiren Barut, "Her yıl zaten eylül ayında turizmde bir kırılma yaşanır. Okulların açılması etkiler, bu yıl Ramazan ayı da denk geldi. Türk turizmin asıl sorunu ise okul tatilleri ve bayram tatillerine sıkışması" diye konuştu.
Oruç tutana iftar
Barut, oruç tutup tatil yapmak isteyenler için otellerin gerekli hazırlığı yaptığını da aktararak, isteyenlere iftar ve sahur yemeği çıkarıldığını dile getirdi. Ramazan ayındaki düşüşün tatilciler tarafından fırsata dönüştürülebileceğini de ifade eden Barut, henüz tatile gitmeyenlerin de bu ayı değerlendirerek uygun fiyata tatil yapabileceğini kaydetti.
Tesettür oteller kapalı
Tesettür otelleri de denen alternatif turizm otelleri ise, Ramazan ayında kapılarına kilit vurdu.
Şahh Inn Paradise Otel’in Genel Müdürü Ruhat Ülgen Cengiz, Türkiye’de Ramazan ayında tatil yapma alışkanlığının olmadığını ve bu nedenle bu ay için oteli kapattıklarını belirterek, şöyle konuştu: "Diğer alternatif turizm otelleri de Ramazan ayını kapalı geçiriyor. Türkiye’de Ramazan ayında tatil yapmak kulağa hoş gelmiyor ama gelecek yıllarda bu alışkanlık edinilebilir. Gelecek yıl Ramazan, ağustos ayına denk gelecek. Bu yıl tatiller temmuz ve ağustos aylarına sıkıştırıldı. Ama gelecek yıl böyle bir şana olmayacak. Biz müşterilerimiz için iftar, sahur yemeği, teravih namazı, mahyalar, animasyonlar düzenliyoruz. Ramazan ayı ev dışında otelde de güzel geçirilebilir."
Çeşme umudunu bayrama bağladı
ÇEŞME Turistik Otelciler Birliği (ÇESTOB) Başkan Yardımcısı Çiğdem Onur, Ramazan nedeniyle bu yıl eylül ayında doluluklarda yüzde 30’luk düşüş yaşandığını belirterek, "Geçen yıl, bu ayda doluluklarımız yüzde 65’lerdeydi, şu anda yüzde 35’lere düştü. Şu anki misafirlerin çoğu da yabancı turist. Ramazan’ın ilk haftası olması ve okulların açılması dolulukları azaltı. Ama bayram tatilinin uzun olması bizi biraz kurtaracak. Çeşme’de beş yıldızda 300 YTL olan iki kişilik geceleme 150 YTL’ye düştü" dedi..
Bodrum, açığı yabancılarla kapatıyor
BODRUM Otelciler Birliği (BODER) Başkanı Halil Özyurt, eylül ayının ilk haftasının okulların açılışana rastlamasının her yıl yerli turistin azalmasına neden olduğunu hatırlatarak, şunları söyledi: "Yerli turistte yüzde 80’lik düşüş var. Yabancılarla bu açığı kapatıyoruz B.ölgede beş yıldızlı otellerdeki geceleme fiyatları 200 YTL’den, 100 YTL’ye kadar düşmüş durumda."
İstanbul’da doluluk yüzde 40’a düştü
İSTANBUL Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, İstanbul’da eylül ayında yüzde 80’lerde olması gereken dolulukların Ramazan ayı nedeniyle yüzde 40’lara düştüğünü belirterek, " Yerli turistlerin gelişi neredeyse tamamen durdu. Bu dönemde yurtdışından gelen turistlere kalıyoruz. Bu yıl Arap turistler de erken gitti " dedi.
Real: Ramazan piyasa daralmasıyla başladı
METRO Group bünyesinde bulunan Real Hipermarketleri’nin Genel Müdürü Kubilay Özerkan, Ramazan ve okul açılışının üstüste gelmesinin tüketicileri ekonomik olarak zorladığını gözlemlediklerini belirterek, "Ramazan’ın ilk iki gününü geçen yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığımızda Real’de yüzde 7-10 arasında bir daralma olduğunu gördük. Bu durgunluğu aşmak için hem Ramazan, hem de kırtasiye ve okul ürünlerinde kampanya ve promosyonlar başlattık" dedi. Ramazan ve okul açılışının, yıllık satışlarının yüzde 10’unu oluşturduğunu ve bu dönemde satışlarında genelde yüzde 25-30 oranında artış yaşandığını belirten Özerkan, "Piyasadaki diğer perakendecilerle görüşüyoruz. Onlar da böyle bir daralmayı yaşadıklarını söylüyor. Bu nedenle biz de fiyatlarımızı geçen yılla aynı düzeye tuttuk" diye konuştu. Tedarikçileriyle önceden anlaşarak ve bazı ürünler yerine ikamelerini koyarak Ramazan ayına özel 6 farklı Ramazan kolisi hazırladıklarını aktaran Özerkan, kolilerin fiyatlarının 9.99-64.90 YTL arasında değiştiğini, Ramazan pidesinin fiyatının ise 0.55 YTL olduğunu belirtti.