Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 20, 2008 00:00
Türkiye’nin ana sanayiinde ilk yurtdışı otomotiv yatırımı olan Temsa Mısır Fabrikası üretime başladı. Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, "Mısır’da 10 ayda fabrika bitirip üretime başladık. Biz bu otobüsçülüğü biliyoruz, dünyanın her yerinde de yaparız" dedi.
2010 yılı için üretimde 2 milyon adet, ihracatta ise 40 milyar doları hedefleyen otomotiv sektörü, ihraç pazarlara daha da yakın olmak için aynı zamanda yurtdışına yatırım yapar hale geldi. Bunun ilk örneği olan Sabancı Holding’in 40 yıllık otobüs üreticisi Temsa’nın Mısır’daki yatırımı 10 ay gibi kısa bir sürede meyvelerini vermeye başladı. 20 milyon
Euro’luk yatırımla Mısır’da kurulan Temsa Fabrikası, Safari marka otobüslerin üretimine başlayarak, Türk otomotiv ana sanayi açısından bir ilke imza attı. Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, "Biz bu otobüsçülüğü biliyoruz, dünyanın her yerinde de yaparız" dedi. Buldurgan, Şubat 2007’de temeli atılan Mısır’daki otobüs fabrikasını nisan ayında açacaklarını belirterek, "Temsa için Mısır, Orta Doğu, Körfez ve Kuzey Afrika ülkeleri için ihracat üssü olacak" dedi.
BÖLGESEL GÜÇ OLMAK İÇİN: Buldurgan, ilk etapta yılda 1000 otobüs ve midibüs üretimi yapacakları fabrika için neden Mısır’ı seçtiklerini şu sözlerle açıkladı: "Global bir marka olmak için bölgesel güç olmak lazım. Adana fabrikası tamamen Avrupa’ya dönük. Fakat bir taraftan değişik bölgelerden Çin’den falan tehditler var. Temsa’nın Adana’nın dışında kendine yeni bir üs bulması lazımdı. Bulduğumuz üs Mısır’dır. Belki buradan da başka yerlere devam edecek. Bölgesel güç olmak için de böyle üsler buluyoruz."
OTOMOTİVDE TÜRK MARKASI OLUR: Türkiye’de ’otomobil’ ile ’otomotiv’in karıştırıldığını, binek ve ticarinin ayrı dünyalar olduğunu vurgulayan Buldurgan, "Temsa olarak otobüste bir Türk markasıyız. Marka olamayız diyenler binek sınıfı kastediyorlar. Türkiye özellikle ticari araçta dünya markaları yaratacak güçtedir" diye konuştu. Temsa’nın Avrupa’daki pazar payının yüzde 7 olduğunu, bunu 2008 yılında yüzde 10’a çıkarmayı planladıklarını anlatan Buldurgan, şunları söyledi: "Bayi ağımıza Fas, İspanya, Ürdün, Polonya, Makedonya ve Estonya olmak üzere 6 ülke daha katıldı. Temsa Europe NV’nin ise 1 Ocak 2007’de Belçika’da faaliyete geçti. İngiltere, Romanya, İspanya ve Ürdün ofislerinin de eklenmesiyle 40 ülkede 43 bayiye ve 12 ofise ulaştık."
Kalite için Türk yan sanayi ile Mısır’da ortaklık kurduk
MISIR Temsa Genel Müdürü Ahmet Özşahin, kaliteli üretim için Türk yan sanayini de Mısır’a getirdiklerini belirterek, "Otobüs üretiminde koltuk, kapı ve klima kalite açısından büyük önem taşır. Bu nedenle Adana’daki fabrikamızda birlikte çalıştığımız 3 yan sanayi firmasıyla Mısır’da joint venture (ortaklık) kurduk" diye konuştu. Mısır’da çalışan işçileri Türkiye’ye getirip eğitimden geçirdiklerini anlatan Özşahin, "Mısır’da üretim yapmamızın nedeni maliyetler değil, yeni pazarlara açılmaktır" dedi.
Savaş uçağı görünümlü yeni Lancer yazdan önce geliyor
TEMSA Satış ve Pazarlama Direktörü Yusuf Soner, Mitsubishi’nin 4X4 modeli yeni Outlander’in Şubat ayında, C segmentindeki temsilcisi yeni Lancer’in ise yılın ikinci çeyreğinde pazara sunulacağını açıkladı. Soner, "Önden savaş uçağı ’Eurofighter’, yandan ise köpek balığı görünümlü yeni Lancer’in Türkiye’de ciddi bir talep görmesini bekliyoruz" diye konuştu.
200 milyon dolarlık ihracat hedefleniyorTemsa geçen yıl ihracatı yüzde 11 artarak 178 milyon dolara çıkardı. Cirosu ise 1 milyar YTL’ye ulaşan Temsa’nın hedefi, 200 milyon dolarlık ihracat yapmak.
Temsa, yüzde 1 büyüyen otobüs pazarında yüzde 55, yüzde 1 küçülen midibüs pazarında ise yüzde 24 büyüdü. Toplam yüzde 4 oranında daralan otomotiv pazarında Mitsubishi’nin satışları yüzde 9 arttı. Yüzde 2.3’e çıkan pazar payında hedef yüzde 2.7’ye ulaşmak.
Mitsubishi Fuso Canter, 2007 yılında yüzde 57.4 pazar payı ile pazar liderliğine devam etti. Mitsubishi L200 pick-up satışları da yüzde 25 artarak, sınıfında liderliği ele geçirdi.
Komatsu iş makinelerinin distribütörü olan Temsa, burada yüzde 21 pazar payı ile lider konumda.