Temel Kotil'den önemli açıklamalar

Güncelleme Tarihi:

Temel Kotilden önemli açıklamalar
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 30, 2015 10:57

Türk Havayolları Genel Müdürü Temel Kotil CNN Türk’te Hakan Çelik’in programına konuk oldu. Kotil Türkiye’nin yerli uçağındanuçak mühendisi olmasındaki motivasyonuna kadar pek çok soruyu yanıtladı. İşte Kotil’in açıklamalarından satırbaşları:

Haberin Devamı

ORDU-GİRESUN VE YÜKSEKOVA BÜTÜN GÜVENLİK ŞARTLARINI KARŞILIYOR MU?

Uçuş emniyetini sağlamak için ben dikkat edeyim olması gerekir. Bizim pilotlarımızı pas geçmeye teşvik ediyoruz. İniş kalkış her zaman kritiktir. Orada işi kurtardıysan havada da kurtarırsın. 4.5 milyon da bir kaza olur. Pas geçmeyi teşvik ederiz. 100 bin sefer oluyor. Uçağı ayarlaması gerekiyor.

Bir noktadan sonra kendini kontrol altına alıyor. Pas geçer.

Yeni havalimanlarının IELS’leri iniş sistemleri daha sonra kurulur. Amerika’da da bir çoğunda ILS yok. Ordu Giresun dünyada üçüncü havalimanı. Allah razı olsun bakanlarımız… Herkesin bunu görmesi gerekir.

Türkiye acayip iş yapıyor.

Ben rötarlar havalimanından dersem bizim ekip yan gelip yatar. Bu yıl İstanbul londradan sonra Avrupa’dan sonra en büyük yolcu alan kent olacak. Biz Atatürk Havalimanı’na yüklenmiyoruz artık.

Haberin Devamı

1 yılda Sabiha Gökçen’in ikinci pisti de biter. Sabiha Gökçen’de yeni bir Türk Havayolları kuruyoruz. Atatürk’te yeni hatlar koyuyoruz. Atlanta Miami başlıyor. Miami için başka bir seferi Sabiha Gökçen’e kaydırıyoruz. Atlanta kesinleşmedi.

Havana git gel ekonomik değil. Havana Meksika arasında sorunlar var. Kolombiya’ya uçacağız. Bir uçuş noktası bulmaya çalışıyoruz. Caracas’tı o da ama ekonomik problemler var.

Biz istesek her uçağı alabiliriz. Uçuşlarımıza sınır getiren Çin pazarı var. 10 sefer yapabiliriz Çin’e günde. Hindistan’da iki noktaya uçabiliyoruz. Daha fazla verseler doldururuz yine. Bazı ülkeler kendilerini kapatıyorlar. Kapadığınız zaman halkınız ucuz uçamaz. O pazarlarda uçmak için 2 tane 380’le olmaz. Bir düzine almak gerekiyor.

Şu an en çok şehre uçan havayoluyuz.

Yetiştiremiyoruz mal yok gidiyor. Bütün bu eko sistem içinde malımız yok gidiyor.

YENİ HAVALİMANI NE ZAMAN BİTECEK?

2017’de ilk uçak iner 3. Havalimanına… Mütheaite parayı koy işi göster biter. Konsorsiyum paranın büyük bir kısmını buldu. Bitirmesinde yarar var çünkü para kazancak.

KUŞLAR KONUSUNDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ?

T.C. hükümetinin yaptığı en akıllıca proje bu. Yer seçimi çok sorunlu bir alan zemin olarak. Bu para çok büyük para değil. Duty Free kiraladığınız zaman çok büyük para olacak. Bu konsorsiyum her yıl devlete 1 milyar dolar kira verecek. 60 milyon yolcu ile gireceğiz 3. Havalimanına… 2003’te bakan firmaların önünü açtı.

Haberin Devamı

Uçaklar yapılırken motorları iki motorlu yapılır en azından. Birine bir şey olursa ikinci motorla 2-3 saat uçar bir uçak. Diğer motoruyla iner kalkar. Orada daha büyük bir risk yok mu? Yok.

Kuşta falan problem yok. Motorlar onları parçalayıp atıveriyorlar. Bu alan dünyanın tarihini etkiliyor. Zenginleşen Asya Avrupa ile ticarete başlıyor.

Dubai yerine İstanbul yerine merkezi getiriyor. Uçmadığımız yer kalmadı.

YABANCI PİLOTLAR

Bu bir ticaret. Ben uçak yapacaksam. Uçuracaksam. Eğitilmiş insansa olay. Her yerden insan getiririm. Kendi pilot okulumuz var. Kendimiz de yetiştiriyoruz.

UÇAK KORKUSU

Uçmayan aletlere 5’te 1 fiyat ödüyoruz. Sistemler o kadar butik yapılıyor ki… Pilota o kadar az görev düşüyor ki… BU kadar pahalı bir cihazı uçurmak için çok para harcıyoruz. Bu kadar para harcandığı zaman ameliyathane hassasiyeti gönderdiğimiz var. 4.5 yılda 1 kaza oluyor. Uçak havada uçarken 2 motoru durur mu? Durmaz. Devamlı kontrol ediyorlar.

Haberin Devamı

İnsandır korkar. Boston’dan geliyorum. Genç bir bayan var yanında bebek kocası. Uçaktan korkuyor. Dedim gel business’a upgrade edelim seni dedim. Sakinleştirici aldı. Bana mail yazdı. Bütün çalışanlara gönderdim.

Uçuş programını yenme programımız var.

KAZALAR

Katmandu’da ne oldu? İki uçağımız da Airbus tarafından kontrole alındı uçaklar. Pilotajdan mı değil mi? Raporlar var… Kimseye fatura kesmem…

Dünyanın neresinde aksaklık olursa. Germanwings’ten sonra bir daha her şeye baktık. Air Canada’nın uçağı çıktı. United’ın çıktı.

YERLİ UÇAK

Türkiye 10. Büyük ekonomi olabilmesi için bunlara sahip olması gerekiyor. Tasarımda en ileri düzeyi getiriyor. Uçak böyle ısmarladım yaptım bir şey değil.

Haberin Devamı

Türkiye bununla ben bu uçağı yaptım. Bundan sonra nükleer denizaltı yapabilirim der. Bu uçak 30 kişilik şehirler arası uçuşta. THY’nin bir alma kararı yok şu anda. Ama ben alırım onu kişisel olarak. Şehirler arasında Samsun Adana’ya gider. 70 kişiliği de var. Hindistan’da uçak yapıyor. Bunun öncesinde 4 yıl önce sayın Cumhurbaşkanımız başbakandı. Türkiye kendi sivil uçağını yapacak demişti.

Türkiye bunu satar. Uçak mühendisi olarak kudu. Erbakan Hoca’yı hatırlamak lazım. Kıbrıs Savaşı zamanında ABD’liler ambargo uygulamıştı. 1 dolarlık parça yoksa uçamamıştık. Sayın Erbakan Hoca’nın başlattığı büyük bir kampanya vardı. İtalya'dan uçak alıp imal edecekti. Biz de o sevda ile uçak mühendisi olduk.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!