OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 30, 2003 00:00
Sabancı'nın Bilgi ve Telekomünikasyon Sektörü ve Şirketlerinden sorumlu Daire Başkanı Çağatay Özdoğru'ya göre, Türkiye telekomünikasyon sektöründe avantajını iyi kullanarak, uluslararası köprü olabilir. Özdoğru, ‘‘Bizim de hedefimiz Türk Telekom'dan sonra bir numara olmak’’ dedi.Türkiye'nin jeopolitik açıdan çok stratejik bir konumda olduğunu vurgulayan Sabancı Holding Bilgi ve Telekomünikasyon Sektörü ve Şirketlerinden sorumlu Daire Başkanı Çağatay Özdoğru, bu avantajın iyi kullanılması halinde Türkiye'nin telekomünikasyonda uluslararası köprü olabileceğini söyledi. Sabancı Holding'in önümüzdeki yıllarda ana işlerinden birinin telekomünikasyon ve bilgi hizmetleri olacağını söyleyen Özdoğru, 2005 yılında 10.5 milyar dolara ulaşması beklenen sektörde Sabancı'nın bir numara olmayı hedeflediğini vurguladı. Çağatay Özdoğru ile dünyada ve Türkiye'de telekomünikasyon sektörünü, Sabancı Holding'in bu konulara bakışını ve geleceğe yönelik hedeflerini konuştuk.Sabancı Topluluğu teknolojiye nasıl bakıyor?- Topluluk, 1998'e kadar bu alanda sadece I-BMSA ile vardı. 1998'de Turknokta.net'in çoğunluk hisselerini satın aldı. Ancak artık tüketiciye yakın olma çerçevesi içinde buna büyüyecek bir iş alanı olarak bakması gerektiğine karar verdi. Bu alanın hem Topluluğa kár getirecek, hem de diğer sektörlerdeki işlerini destekleyecek bir alan olduğuna inandığı için 2001 yılı sonuna doğru bu gruptaki şirketleri biraraya getirdi. Dünyada telekomünikasyon sektöründe neler yaşanıyor?- 2003'te dünya telekomünikasyon sektörünün hacmi 1.3 trilyon
dolar, 2005'te bu rakam 1.5 trilyon dolar olacak. Yüzde 8 civarında bir büyüme görünüyor. Dünyada telekomünikasyon şirketleri zorda deniliyor. Bunun iki nedeni var, biri çok yüksek lisans paraları ödedikleri için büyük borç yükü altına girmeleri, diğeri de pazarın o hizmetlere henüz hazır olmadığının anlaşılması. İnternetin gelişimiyle 97-99 yılları arasında bu alanda birçok büyük proje gerçekleşmedi. Balon söndü, beklenen talep oluşmadı. Onlar yüzünden çok büyük altyapı yatırımına giden telekomünikasyon şirketleri çok büyük sıkıntılar yaşadılar. Ancak tekrar yukarı çıkmaya başladılar. Türkiye'de pazarın durumu nedir?- Türkiye'de bilgi teknolojilerinde büyük bir pazar yok, pc penetrasyonu yüzde 3-4 lerde. İnanılmaz bir rekabet var. Bu alanda bir proje olduğunda bütün şirketler üşüşüyor. Bu sektörün büyüklüğü 2002'de 1.5 milyar dolardı, bu yıl için 2 milyar dolar tahmin ediliyor. 2005'lerde hızla büyüyerek bu rakamın 4.5 milyar dolara çıkması bekleniyor. Telekomünikasyon pazarında ise Türk Telekom'un tekeli var. Bu tekel, GSM işinin başlamasıyla bir şekilde açıldı. Şu anda da internet, uydu haberleşmesi, data alanında Telekom lisanslar verdi. Türk Telekom'un sabit hatlar üzerinden ses haberleşmesindeki tekeli ise devam ediyor.Türk Telekom'un sabit telefon tekeli bitince pazar nasıl değişir?- Türk Telekom'un sabit ses alanındaki tekeli 2004'de sona eriyor. Pazar rekabete açılacak ve büyüyecek. 3-4 yıl içinde yeni girenler için 1 ile 1.2 milyar dolarlık bir pazar olacağını tahmin ediyoruz. Türk Telekom, Türkiye telekomünikasyon pazarının en büyük şirketi olmaya devam edecek, müşterileri ve cirosu daha da artacak. Yeni girenler altyapı hizmetlerini Türk Telekom'dan alacak. Çok daha büyük kapasiteli müşterileri olacak.Telekomünikasyon pazarının Türkiye'deki büyüklüğü ne kadar?- Türkiye'de telekomünikasyon sektörü geçen yıl 7 milyar dolar civarındaydı. Bunun yüzde yaklaşık 60'ı Türk Telekom'un cirosu. Kalanı özellikle GSM sektörüne ait. Pazarın 2005 yılında 10.5 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor. Sektörün yüzde 9 büyümesi bekleniyor. Data ve veri haberleşmesinin ise yüzde 20'ler civarında büyüyeceği hesaplanıyor.Yurt dışına açılmayı düşünüyor musunuz?- Türkiye'de bir yere gelelim, sonra Türkiye'nin dışına çıkalım istiyoruz. Jeopolitik olarak Türkiye, telekomünikasyonda çok stratejik bir noktada. Akdeniz'den, Karadeniz'den, Avrupa'dan gelen fiberağların hepsine çok yakınız. Türkiye'nin telekomünikasyonda uluslararası bir köprü olma imkanı var. Bu avantajını iyi kullanmalı. Örneğin, Ermenistan'daki telekom şirketi, uluslararası görüşmelerini İsrail üzerinden yaptırıyor. Çünkü İsrail'in fiyatları daha uygun, altyapısı da tamam. Biz de dünyanın her noktasına giden fiberleri Türkiye'den kontrol edebiliriz. Önce Türkiye'de büyüyelim, sonra Ortadoğu'nun internet trafiğini taşıyalım, Türk Cumhuriyetleri'nin uluslararası haberleşmesini sağlayalım istiyoruz.Grubun ana işlerinden biri haline geleceğizTeknolojinin Sabancı Grubu'ndaki ağırlığı ne olacak?- Kendimize bir pazar elde etmek için çalışıyoruz. İki misyonumuz var, biri bilgi birikimimizi gruba aktarmak, ikincisi bu sektörü Sabancı'nın ana işlerinden biri haline getirmek. Bankacılık dışındaki faaliyet alanlarımızda, en az onlar kadar eşit pay almak istiyoruz. Bunun dışında grubumuza katma değer sağlamayı planlıyoruz. Teknoloji grubumuzdaki şirketlerin toplam cirosunun bu yıl 150 milyon dolar olmasını bekliyoruz. Yabancıların Türkiye’de şirket satın almaları olabilir mi?- Yabancı telekom şirketlerinin Türkiye'ye bakacak hali yok, strateji değiştirdiler, kendi ülkelerine odaklandılar. Biz de bu aşamada büyük şirketlerle ortak olmak istemeyiz. Belki iki yıl sonra daha güçlü durumda masaya oturabiliriz. Kendi markamız, 'SA'mız var. Onların markalarına ihtiyacımız yok. Satın alma da ise telekom amiral gemisi olacak. Bu işimizi büyütecek her türlü katma değerli olan sirket bizim ilgi alanımız içinde. Telekom'u yakından izliyoruzTürk Telekom'a ilginiz sürüyor mu?- Türk Telekom'un özelleştirilmesini izliyoruz. Kesinlikle ilgileniyoruz, bu işin amiral gemisi Türk Telekom. Yaklaşık 4.5 milyar dolar ciroyla Türkiye'nin en büyük şirketlerinden biri. Türk Telekom'u, liberalleşmeden sonra açılacak olan pazara girecek şirketimizden bağımsız düşünüyoruz. İkisi farklı alanlarda iş yapacak olan şirketler. ÇAĞATAŞ ÖZDOĞRUSABANCI Holding Bilgi ve Telekomünikasyon Sektörü ve Şirketlerinden sorumlu Daire Başkanı Çağatay Özdoğru, 1966 İstanbul doğumlu. Saint Benoit Fransız Lisesi'nin ardından, 1989'da İstanbul Teknik Üniversitesi Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü'nden mezun oldu. George Washington Üniversitesi'nde Telekomünikasyon Yüksek Mühendisliği eğitimini tamamladıktan sonra, 1991'de ABD'de iş hayatına başladı. 1992-1994 yıllarında
Koç-Unisys, 1995-1996 yıllarında IBM Türk'te satış ve pazarlama görevlerinde bulundu. 1997-2001 arasında Global One'da sırasıyla Türkiye Satış Direktörü, Türkiye Genel Müdürü ve Orta DoÄŸu-Afrika BaÅŸkan Yardımcılığı görevlerini yürüttü. 2002 yılbaşında da Sabancı Holding Bilgi ve Telekomünikasyon Sektörü ve Åžirketlerinden sorumlu Daire BaÅŸkanı oldu.Â
button