Meltem KARA
Oluşturulma Tarihi: Ekim 09, 2009 00:00
Türk Telekom, sabit hatlarda konuşma dakikalarının azalması, data ve ADSL kullanımının hızla artmasıyla yeni teknoloji ürünleri geliştirmeye ağırlık verdi.
Stratejisini değiştiren Türk Telekom, bünyesindeki teknoloji şirketlerinin ürünlerini dünyaya ihraç ederek büyümeyi hedefliyor. Türk Telekom Genel Müdürü Paul Doany, “Stratejimiz yeni şirketler satın almak yerine, teknoloji şirketlerimizin ürünlerini ihraç ederek büyümek. Geleneksel olmayan modellerle pazarı yurtdışında büyütmeyi hedefliyoruz. Teknoloji ihracatının elçileri olmak istiyoruz” dedi.
Gelir durağanlaşıyor
Önümüzdeki dönemde büyük operatörlerle işbirliği yaparak yeni ürünlerini ihraç etme fırsatı bulacaklarını söyleyen Doany, sabit hat operasyonlarının zamanla değerini kaybeden bir alan olacağını belirtti. Doany, şöyle konuştu: “Dünyada sabit ses gelirleri durağanlaşıyor. Data ve ADSL gelirleri ise hızla artıyor. Biz Türk Telekom’un büyüme stratejisini değiştirdik. Bu, pazar koşullarının getirdiği bir değişiklik. Ayrıca önemli fırsatlar yaratıyor. Gelecek dönemde Argela, Innova ve Sebit gibi teknoloji şirketlerimizin ürünlerini geliştirerek, dünyaya teknoloji ihraç ederek büyümeyi hedefliyoruz. Bu ürünleri Türkiye’den uluslararası pazara ihraç etmek için çok önemli fırsatlar var. Biz kendimizi elçi olarak görüyoruz. Teknoloji şirketlerimiz için Türk Telekom bir laboratuvar görevi yapıyor. Türk Telekom iştiraklerinde 600 mühendis yer alıyor. Geliştirilen ürünlerin hepsi yüzde 100 Türk mühendislerinin eseri.”
Uluslararası Telekomünikasyon Birliği’nin (ITU) 4 yılda bir Cenevre’de düzenlediği ITU World 2009 Konferansı’nda yeni teknolojilerini dünyaya tanıtan Türk Telekom, fuara Argela, Innova ve Sebit ile katıldı. Bu şirketler için yeni pazarlar yaratmak istediklerini ifade eden Doany, “Türk Telekom ilk defa ITU toplantılarından birine katılıyor. Burada Türk Telekom ismini kullanmadık. Çünkü öncelikli hedefimiz teknoloji şirketlerimiz için yeni fırsatlar yaratmak. Suudi Arabistan, Mısır, Hindistan, ABD gibi ülkelerle çalışmaya başladık. Önümüzdeki dönemde de Tunus, Fas, Brezilya, Nijerya, Kolombiya ve Malezya gibi ülkelerle de çalışmayı planlıyoruz” dedi. Doany, ITU kapsamında düzenlenen bir panelde de konuşmaci olarak yer aldı.
Irak’a Vitamin satacak
Paul Doany, Sebit’in ilköğretim öğrencileri için ürettiği interaktif eğitim yazılımı Vitamin’in İngilizce versiyonunun ABD’de pazarlandığını ve İspanyolca ve Arapça versiyonunun da kısa bir sürede piyasaya çıkacağını aktararak şöyle devam etti: “Portekizce versiyonunu da hazırlayarak büyük bir pazar olan Brezilya’ya açılmayı hedefliyoruz. Bu ürünle tüm dünyada 20 milyon kullanıcıya ulaşmayı istiyoruz. Ayrıca Irak’a da satmak istiyoruz. ”
Ar-Ge’ye yılda 15 milyon lira harcıyor
PAUL Doany, araştırma ve geliştirmeye verdikleri öneme dikkat çekerek, “Yıllık Ar-Ge bütçemiz de 10-15 milyon TL. Ama iyi fırsatlar varsa bu bütçe her zaman artırılabilir. Sadece IP TV için 7 milyon dolarlık Ar-Ge harcaması yaptık. Ar-Ge alanında pek çok uluslararası projede de aktif yer alıyoruz’’ diye konuştu.
Ankesörlü telefon da ‘görüntülü’ oluyorFUARA Argela, Innova ve Sebit firmalarıyla katılan Türk Telekom, yeni ürünlerini dünyaya tanıttı. Abonelerine reklam izleme karşılığı günlük 6-9 dakika konuşma imkanı veren Tuitalk, ürününü anlatan Paul Doany, “Bu ürün sayesinde Hindistan pazarına açılma fırsatı yakaladık. Hindistan’da bir ofis hazırlığı içindeyiz” diye konuştu.
Yeni ürünler arasında yer alan “Multimedya Ankesörlü telefonun” sokaktaki kullanıcısına görüntülü konuşma imkanı verdiğini de bildiren Doany, “Cihazlar Türkiye’nin 1000 noktasında sokağa kuralacak. Cihazların donanım maliyeti ise 4-5 bin
Euro. Mobil Bank uygulamasıyla da telefon üzerinden bankacılık imkanı sunuluyor. Vitamin’in ortaöğretim versiyonu da bu ay içerisinde piyasaya çıkacak. Paketin içinde İngilizce ve ÖSS’ye hazırlık programı da yer alıyor” dedi.