Güncelleme Tarihi:
Apple, Huawei, Xiaomi, Meizu, Sony ve diğerleri. Çok değil birkaç yıl öncesine kadar en fazla akıllı telefonu satmak için kıyasıya yarışan teknoloji devlerinin yeni savaş alanı artık otomobiller oldu. Elektrikli ve bağlantılı araçların yaygınlaşmasıyla birlikte otomobil savaşlarına giren akıllı telefon üreticilerinin sayısı hızla arttı. Devlerin iştahını; hızla büyüyen bataryalı elektrikli otomobil (BEV) pazarından alınacak paylar ve kamera, sensör, uydu bağlantısı gibi geniş teknoloji yelpazesine sahip olmaları nedeniyle yarışa bir adım önde başlamaları kabarttı. Peki, dünün akıllı telefon üreticileri yarının elektrikli otomobil üreticileri olabilir mi? Milyar dolarlık projeler başarı getirir mi?
XIAOMI İŞLERİ DEĞİŞTİRİR Mİ
Bu konuda önümüzde Apple ve Xiaomi olmak üzere iki güncel örnek bulunuyor. ABD’li teknoloji devi Apple, 10 yıllık uğraşının sonunda 10 milyar dolarını çöpe atarak elektrikli otomobil projesinin fişini çekse de, Çinli Xiaomi’nin 3 yılda 1.4 milyar doların üzerinde yatırım yaparak satışa hazırladığı SU7 modeli akıllı telefon üreticilerinin bu rekabette şans bulabileceğine dair önemli mesajlar veriyor. Öyle ki, Xiaomi’nin hisseleri SU7’nin bu ay (28 Mart 2024) satışa çıkacağının açıklamasının ardından geçtiğimiz hafta yüzde 12’nin üzerinde yükseldi. Şirket, 0’dan 100 km/s değeri 2.8 saniye olan ve 800 km menzile sahip SU7’den 100 bin adedin üzerinde ön sipariş aldı.
GÜCÜNÜ DEVLETTEN ALIYOR
Tüm bunlara rağmen Xiaomi, Huawei ve Meizu gibi şirketlerin Çin dışında büyümesi halen çok zor görünüyor. Çünkü Xiaomi’nin üretim gücü devlete ait Beijing Automotive Group Co ile kurulan ortaklıktan geliyor. Çin dışı pazarlarda otomobil rekabeti ise ekosistemlerini araçlarını satışa çıkardığı ülkelerde de yaygınlaştırmalarına bağlı. Konuyla ilgili sorularımızı yanıtlayan Sürdürülebilir Mobilite İnisiyatifi (SMİ) Başkanı Hakan Doğu, şu ifadeleri kullandı:
‘İŞLERİ ÇOK ZOR’
“Xiaomi veya benzer markalar kendi ülkelerinde başarılı olabilir. Mesela Çin’deki bir Xiaomi kullanıcısı otomobil kullanırken evdeki Airfryer’den yemek pişirebilir. Bu da tüketicilerin ilgisini çeker. Ancak benzer ekosistemi Türkiye’de veya satış yaptığın başka bir ülkede kuramazsan sadece bir otomobil satmış olursun. Yine otomotivde satış sonrası bambaşka bir kültür ve bilgi birikimi ister. Otomobil dünyada en çok regüle edilen ürün ve bu regülasyonlar tüketici elektroniği firmalarının adapte olmasını sıkıntıya sokuyor. Özetle işleri çok zor. Bence otomobil her zaman otomobil, tüketici elektroniği ise tüketici elekroniğidir.”
HUAWEI’NİN S9’U SONY’NİN AFEELA’SI
Elektrikli otomobil yarışında giren tüketici elektroniği markaları arasında Huawei, Sony, Meizu gibi dünya devleri de var. Örneğin, Huawei ve BAIC işbirliğiyle geliştirilen S9’un 60 bin dolar seviyesinde bir fiyata sahip olması ve yakında resmi olarak tanıtılması bekleniyor. Bu arada Huawei, Seres ortaklığında kurulan Aito markasıyla 6 koltuklu lüks SUV modeli Aito M9’u da geçtiğimiz sene tanıtmıştı. Yine Japon üreticiler Sony ve Honda, geliştirdikleri Afeela isimli elektrikli otomobili CES 2024’te gösterdi.
İKİNCİ ‘TİTANİK FELAKETİ’
Elektrikli sürücüsüz otomobil projesini iptal eden Apple’ın son 10 yılda proje için 10 milyar dolardan fazla para harcadığı iddia edildi. Şirketin otonom sürüş özelliklerine sahip bir aracın fiyatının 100 bin doların altında olmayacağını bunun da kârlılık ve rekabet açısından zorlayacağını gördükten sonra son kararını verdiği söyleniyor. The New York Times’ın haberine göre, söz konusu tutar proje üzerinde çalışan binlerce Apple mühendisi ve otomobil uzmanıyla birlikte araştırma ve geliştirmeye harcandı. Apple’daki bazı çalışanların bu girişimin en başından beri başarısız olacağından şüphelendikleri ve aracı ‘Project Titan’ kod adı yerine ‘Titanik Felaketi’ olarak adlandırdıkları da paylaşılanlar arasında.