Güncelleme Tarihi:
Dünya Kupası'nın tekstil ürünlerinin lisansı, ABD ve Avrupa ülkeleri adına bir Türk firmasına verildi. Çalışkan Holding, Fransa '98'in Avrupa üretim ve satış lisansını aldı. Bursa'da bulunan firma, tekstil ürünlerinde Romans markasını kullanıyor.
Arenaya çıkıp dev rakiplere rağmen başarı kazanmanın fikrî mimarı, şirketin Genel Koordinatörü Gülay Sucu. Geçtiğimiz yılın başında şirket, hazırladığı kreasyon ve ürünlerle Sony'nin ihalesine başvurusunu yapmış. Daha çok elektronik aygıtlardan tanıdığımız Sony, Dünya Kupası'nın tekstille ilgili bölümünde de söz sahibi. Kendi desinatörlerine Fransa '98'in simgesi olan ‘‘Footix’’ adlı horozun logosonu hazırlatmış. ‘‘Gülay Sucu, yaratıcısı Sony olan Footix kreasyon ve ürünlerimizi sunduğumuzda ABD'den heyetler geldi’’ diyor. Öylesine zor bir maraton olmuş ki... Çok sayıda Avrupalı dev firma da Footix'li tekstil üretmeye talipmiş çünkü. Başvuru sadece heyet ziyaretleriyle kalmamış. Çalışkan Holding'in ürünleri, Avrupa laboratuvarlarında uzun süren bir incelemeye tabi tutulmuş.
TESTLERDEN GEÇTİLER
Kanserojen ya da başka zararlı maddeler içeriyor mu, diye. Sucu, ‘‘Tüm incelemelerden başarıyla çıktık’’ diyor. Daha sonra Dünya Kupası'yla ilgili koleksiyonlar yapmışlar. Kupa'nın evsahibi olan Fransa da onaylayınca, Sony'le anlaşmayı imzalayıp lisans hakkını almışlar. Görüşmeler sırasında ev sahibi Fransa'dan bir şirketin alması için epeyce politik baskılar yapılmış ama bu Türk firmasının kazanmasına engel olunamamış. Sucu, bunun nedenlerini açıklıyor: ‘‘Bayi, perakende satış, Avrupa'daki müşteri ağı, kampanyalarımızın yaygınlığı, iyi ve kaliteli mal ürettiğimiz için.’’ Geçtiğimiz Ocak ayında Frankfurt'ta düzenlenen Ev Tekstil Fuarı'nda, Çalışkan Holding'in standı büyük ilgi görmüş. Dünya Kupası için hazırladıkları ürünlere öyle büyük talep gelmiş ki, fabrikalarının kapasitesini açtığı için üç fabrikayla anlaşma yapmak durumunda kalmışlar. Çalışkan Holding, 10 Haziran'da başlayıp 12 Temmuz'da sona erecek olan Fransa '98 Dünya Kupası'nın tekstil ürünlerini, Ocak ayından bu yana harıl harıl üretiyor. Mayısı sonuna kadar üretilecek olan bu ürünler, bir yandan paketlenip Avrupa'ya ihraç ediliyor. Gülay Sucu, ‘‘İngiliz televizyonlarında reklamlarımız başladı bile. Türkiye'de de Nisan'da başlayacak’’ diyor. Firmanın bu lisanstan hedeflediği ciro, 50 milyon dolar. Sucu, hedeflenen rakama şimdiden yaklaştıklarını söylüyor. Kupa boyunca satılacak olan bu ürünler, kupayı kazanan ülkede birkaç ay daha satılacak. Sucu, ‘‘Takım olarak Dünya Kupası'na katılamadık ama ürünlerimizle katıldık’’ diyor.
ÇİZGİ KAHRAMANLAR
Çalışkan Holding, Avrupa piyasası için yeni bir isim değil. Çünkü Warner Bross'la geçen yıl anlaşma imzalayıp Avrupa distribütörü oldu. Gençlere ve çocuklara yönelik ev tekstil ürünlerinde dünyaca ünlü Warner Bross'un 32 kahramanı yer alıyor: Batman-City Batman and Robin, Süperman Action, Süperman-Hero, Space Jam-Basket, Space Jam-Lola, Space Jam-Love, Tweety, Sylvester, Tety Bird, Bugs Plage, Tazmania, Taz Jungie, Batman-Red, Batman Freeze, Space Jam Affiche ürünlerinde kullandıkları çizgi kahramanlardan bazıları. Bu karakterlerden hazırlanan nevresim, çarşaf, yorgan ve perdeler, daha çok dış piyasaya pazarlanıyor. Ama bir şartla: Warner Bross lisansına sahip olan Avrupa firmalarına.
Firma geçen yıl başka devlerle de lisansörlük anlaşması imzaladı. United Feature Syndicate ile yapılan anlaşma sonucu Disneyland figür grubundan Peanuts ile Snoppy ve Charlie Brown'ın yer aldığı ev tekstil ürünleri üretiyor.
Gülay Sucu, her ülke insanının farklı zevki olduğunu, yaptıkları lisans anlaşmalarında sadece renk değiştirme izninin olduğunu anlatıyor. Dolayısıyla iç piyasada Türklerin tercih ettiği renkler, Avrupa'da da ülkesine göre seçilen renklerden oluşmuş ürünleri pazarladıklarını söylüyor. Walt Disney'in kahramanlarını neden üretmediklerine gelince Sucu, bu firmanın kahramanlarını eski buluyor; Bross'unkileri ise yeni ve güncel. Ayrıca Warner Bross'un her filminin gösterime girdikten sonra da gördüğü ilginin tekstil ürünlerine yansımamasının olanaksız olduğu görüşünde. Bu konuda Türk tüketiciyi Avrupalı'dan ayrı tutuyor. Bir çizgi kahramanın piyasaya oturması, çocukların talep etmesi, oldukça yavaş bir süreçmiş. Oysa Avrupalı bu konuda çok hızlı tüketici.
CİM BOM, KARTAL, FENER
Lig'in üç büyüğü Galatasaray, Beşiktaş ve Fenerbahçe spor kulüpleriyle Çalışkan firmasının yaptığı lisans anlaşmasıyla, ev tekstil ürünleri taraftara sunuldu. Her kulübe hazırladıkları desenlerle başvurup, onayını aldıkları 50'şer desenden 10 ürün çeşidi hazırlamışlar. Hazırlanan koleksiyonun bir bölümü piyasaya sürüldü. Fanatik taraftarlar, takımların kazandığı kupalarla süslü, formasının rengini taşıyan çarşaflarda şampiyonluk rüyası görebilecekler. Bornozdan yastığa, banyo havlusundan plaj havlusuna kadar birçok çeşitten, bebekler bile nasibini almış. ‘‘Doğuştan fanatikler için’’ Cim Bom, Fener ya da Kartal desenli minicik bornozlar ve bebek yatak takımları da mevcut.
ÇALIŞKAN İMZASI Çalışkan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Alaattin Çalışkan, 1977'de konfeksiyonculukla işe başladı. Bugün ise çoğu tekstil işkolunda olan yurtiçi ve yurtdışındaki firmalarını Çalışkan Holding çatısında topladı. Bin 500 kişilik kadrosuyla Avrupa'nın çok iyi tanıdığı Çalışkan adı, çok önemli anlaşmalarda geçiyor (solda).
Gülay Sucu, Sony'yle imzaladıkları anlaşmadan sonra Ocak ayında üretime başladıklarını anlatıyor. O kadar büyük taleple karşılaşmışlar ki kendi fabrikaları dışında üç büyük fabrika da Fransa '98'in ürünleri için çalışmış (ortada). Desen Atölyesi Şefi Sevilay Asarlı'nın desen yarışmalarında kazandığı birincilik ödülleri bulunuyor. Fransa '98'in logosunun birbirinden güzel biçimlerde tekstile yansıtılması için desenler yarattı.