Tekstili asla bırakmayın kendinize yeni konum bulun

Güncelleme Tarihi:

Tekstili asla bırakmayın kendinize yeni konum bulun
Oluşturulma Tarihi: Kasım 07, 2008 00:00

Kayın ağacından elde edilen selülozla üretilen elyaflarda lider olan Avusturyalı Lenzing’in Tekstil Bölümü Başkan Yardımcısı Friedrich Weninger, global krizin Türkiye’ye tekstilde Avrupa’ya yakınlık, kolay ulaşım, hızlı üretim avantajlarını gerçekten kullanabileceği bir fırsat verdiğini söyledi. Weninger "Kendinizi yeniden konumlandırın, değişen dünyada yerinizi alın" dedi.

KAYIN ağacından elde ettiği selülozla elyaf üreten, 1.26 milyar Euro ciroya sahip Avusturyalı Lenzing’in Tekstil Bölümü Başkan Yardımcısı Friedrich Weninger, Türkiye’nin tekstil sektörünü gözden çıkarmak yerine bu sektöre daha çok odaklanması gerektiğini söyledi. Türkiye’de tekstilin hep önemli olacağını belirten Weninger, "Krizle birlikte, Türkiye hep söylenen Avrupa’ya yakınlık, kolay ulaşım, talebe göre zamanında üretim, uzmanlaşma gibi avantajlarını gerçekten kullanabileceği bir döneme giriyor. Her yere Asya’dan mal tedarik edemezsiniz. Bu hem zaman alan bir şey hem de nakliye ve lojistik nedeniyle pahalı" dedi.

Kartları elinize alın

Zara gibi hızlı modaya odaklanmış, bir yılda onlarca koleksiyon hazırlayan markaların Çin ve Uzakdoğu’ya bağlı kalarak bunu sürdüremeyeceklerini, özellikle Avrupa pazarınd üretimde Türkiye’nin öne çıkacağını söyleyen Weninger, işçilik ücretlerinin Türkiye’de hála Avrupa’ya göre daha rekabetçi olduğunu hatırlattı. "Romanya, Türkmenistan gibi işçiliğin, hammaddenin ucuz olduğu ülkelerle çevrilisiniz. Türkiye bu kartları eline alıp oynayabilir. Elinizdeki know-how ve tecrübe küçümsenemeyecek kadar değerli" diyen Weninger, ’Türkiye tekstilden uzaklaşmalı’ fikrine şiddetle karşı çıktığını belirtti. Weninger şunları söyledi: "Yüzde 100 pamuk t-shirt Türkiye için bir problemdir. Mass production (kitlesel üretim) Türkiye’nin yapması gereken değil. Özellikli teknoloji ve yenilik katılmış, katma değeri yüksek ürünler sizi rekabetçi yapar. Türkiye’de tekstil ve konfeksiyon sektörünün yatırımları son derece modern. İşçilik maliyeti önemli bir şey. Fakat unutmayın ki bu sadece bir şey. Diğer önemli faktörler de var."

Çin denge yaratıyor

Global krizle birlikte zor zamanlar yaşandığını, bir düzensizlik karmaşa ve kaos oluştuğunu ancak Lenzing’in bu şartlarda bile konumunu güçlendirdiğini anlatan Weninger "Böyle zamanlarda insanlar işbirliğine, inovasyona daha çok ihtiyaç duyuyor. ABD piyasalarında bir daralma ve talepte düşme söz konusu. Diğer taraftan Çin’de talep artıyor. Bu da bir çeşit denge kurulmasını sağlıyor" diye konuştu. Şu anda bir yenilenme, yeniden yapılanma gerçekleştiğini, inovasyon gücü olan şirketlerin daha avantajlı olacağını vurgulayan Weninger "Bir tek Çin değil, Mısır ve Türkiye gibi ülkeler öne çıkacak. Yani kriz var diye dünya durmayacak. Daha önce böyle bir kriz görülmedi bu çok büyük bir kriz. Evet aracımızın ana motoru durdu ama diğer motorlar bizi götürüyor. Kendinizi yeniden konumlandırın. Bunun için gerçekten fırsat var" dedi.

Türkiye’de pazar payı yüzde 25

TÜRKİYE’de Lenzing Viscose, Lenzing Modal ve TENCEL elyaflarını satan Lenzing’in pazar payı yüzde 25. Filofibra 50 yılı aşkın süredir Lenzing’in Türkiye mümessili olarak faaliyet gösteriyor. Türkiye göçmeni bir Levanten olan Benito Danisi’nin kurduğu Filofibra Türk tekstil sektörüne hammadde sağlamanın yanında Bisaş, Sönmez, Aksa gibi firmaların kurulumunda finansman ve know-how da sağladı. Türkiye’de Lenzing’in müşterilerinin yüzde 87’si giyim, yüzde 13’ü ev tekstili alanında faaliyet gösteriyor.

Karsu ProModal’ın iki üreticisinden biri

LENZING’in, tekstil ürünlerine daha fazla yumuşaklık ve yüksek nem emme özelliği sağlayan ProModal elyafını dünyada işleyebilen iki üreticiden biri Karsu Tekstil. Diğer üretici ise Güney Koreli Samil. Lenzing’in ikisi Avusturya’da, diğerleri Endonezya, Çin, ABD ve İngiltere’de olmak üzere 6 fabrikası bulunuyor. Yedinci fabrika yatırımı ise Hindistan’da gerçekleştiriliyor. Yeni nesil elyaf olarak anılan ProModal, Lenzing Modal’ın yumuşaklığı ile TENCEL’in fonksiyonlarını birleştiriyor. Şu anda Lacoste, Ungaro, Versace ve Mango gibi dünya devlerinin kullandığı ProModal nem kontrolü, ısı düzenlemesi, bakteri önleme, hassas ciltlere duyarlılık gibi özellikler barındırabiliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!