ANKA
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 12, 2008 13:09
Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe yılın ilk üç ayında 4.3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirildi.
İhracatta geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 16.7’lik artış sağlandı. İhracatta
aslan payını 3.5 milyar dolarla Avrupa Birliği (AB) aldı. ABD pazarındaki kan kaybı ise devam etti.
İTKİB Genel Sekreterliği tarafından hazırlanan “Hazır giyim ve Konfeksiyon Sektörü 2008 Ocak-Mart İhracat Performans Değerlendirmesi” raporunda, 2007’nin tümünde hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında yüzde 14.8 düzeyinde bulunan artışın, 2008’in ilk üç ayında yükseliş trendine girdiği belirtildi.
Türkiye’nin genel ihracatının yüzde 36.2 artışla 31.4 milyar dolara ulaştığı yılın ilk üç ayında, hazır giyim ihracatında 2007 yılına göre ocak ve şubat aylarında yüksek oranlı artışlar kaydedilirken, Mart ayında küçük oranda azalma görüldü.
İlk çeyrek itibariyle hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında sadece ABD, Kanada, Japonya, İsviçre gibi ülkelerin yer aldığı “Diğer OECD” ülkeleri grubunda yüzde 10.9 düzeyinde bir düşüş görüldü. Bunun dışındaki tüm ülke gruplarına ihracatta ise yüzde 3.2 ile yüzde 48 arasında değişen oranlarda artışlar kaydedildi.
EN BÜYÜK İTHALATÇI ALMANYAAB ülkeleri, Türkiye’nin hazır giyim ve konfeksiyon ihracatındaki ağırlıklarını korumaya 2008 yılının ilk üç ayı içerisinde de devam etti. 27 AB ülkesine bu süreçte yapılan ihracat, yüzde 17.6 oranında artış kaydedip, 3.5 milyar dolara ulaştı.
Ülke grubu toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatından aldığı pay, yüzde 79.8’den yüzde 80.4’e yükseldi. 15 AB ülkesine hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında 2004 yılında yüzde 13.1, 2005 yılında yüzde 6,7 ve 2006 yılında yüzde 2,6 oranında artışlar meydana geldi. Ancak bu durum 2007 yılında tersine döndü. 2007 yılında bu ülkelere yüzde 14.8 oranında yüksek oranlı bir artış kaydedildi.
Almanya, Türk hazır giyim ve konfeksiyon mamulleri ihracatında yüzde 24.8’lük bir pazar payına sahip olup en fazla ihracat yapılan ülke konumunu korudu. 2008 yılının ilk üç aylık döneminde Almanya’ya hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında yüzde 20.2 düzeyinde artış ile 1 milyar
dolar seviyesine erişildi. İngiltere ise 597.4 milyon dolarlık tutarla ve yüzde 13.8’lik payı ile ikinci pazar oldu.
ABD PAZARINDA DÜŞÜŞ VARABD’ye yapılan hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının yüzde 25.5 gibi yüksek bir oranda azalması ise dikkat çekti. İTKİB raporuna göre, genel ihracatta yüzde 6-7’lik Pazar pazına sahip ABD’deki bu düşüşte, Uzakdoğu ülkelerinin yoğun rekabetinin yanı sıra, tedarikin serbest ticaret anlaşması yapılan ülkeler ile Nitelikli Sanayi Bölgelerine (NTB) kaymış olması etkili oldu.
Bu yılın Ocak-Mart döneminde yapılan 4.3 milyar dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının yüzde 51’i örme konfeksiyon sektörü tarafından gerçekleştirildi. İlk üç ayda örme konfeksiyon mamulleri ihracatı 2007 yılının ilk üç ayına kıyasla yüzde 16.7 oranında arttı ve 2.2 milyar dolar değerine ulaştı. Aynı dönemde dokuma konfeksiyon ihracatı 1.5 milyar dolar ile yüzde 17.6 ve hazır eşya ihracatı ise 562 milyon dolarla yüzde 14.8 oranında artış kaydetti.
Örme konfeksiyon mamulleri ihracatı içinde üçüncü önemli ürün grubu olarak çorap ihracatı, 2008 yılı ilk çeyreğinde yüzde 18.6 oranında artarak 233 milyon doları aştı. 2008 yılının Ocak-Mart dönemi itibariyle 474 milyon dolarlık da denim pantolon ihracatı gerçekleştirildi.
ORAKÇIOĞLU:”İYİLEŞTİRİCİ ADIMLAR ATILMALI”İstanbul Hazır giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, AB pazarındaki gelişmenin Çin faktörüne rağmen sağlandığını söyledi. İHKİB Başkanı, “AB’nin Çin’e karşı 2005, 2006 ve 2007 yıllarında 10 kategoride uyguladığı kota, 2008 yılında kalktı. Türk hazır giyim ve konfeksiyon ihracatçısının Çin’e yönelik kota kalkmasına rağmen AB pazarında sağladığı başarı, her türlü övgüye değerdir” dedi.
Orakçıoğlu, sektörün önünün açılması ve ihracatta yeni atılımlar sağlanması için hammadde fiyatları, işçilik ücretlerindeki gelişmeler ve döviz kurlarının seyri konusunda iyileştirici adımlar atılması gerektiğini söyledi. Dolar endeksinin 2008 yılının ilk çeyreğinde biraz kıpırdamasına rağmen, 2006 yılının üçüncü çeyreğinden bu yana düşüş trendinde bulunmasının ihracatçıyı olumsuz etkilediğini belirten Süleyman Orakçıoğlu, işçilik ücretlerindeki artışa da dikkat çekti. İHKİB Başkanı, “2007 yılının son çeyreğinde yüzde 191,3 olan asgari ücret endeksi 2008 yılının ilk üç ayı içerisinde yüzde 198,8’e çıktı. Sektörün en önemli maliyet bileşenlerinden olan iplik ve kumaş gibi tekstil materyallerinin fiyatları, Türkiye’deki genel fiyat artışı düzeyine paralel bir artış gösterdi. Ancak asgari ücretteki artış, çok keskin bir şekilde görülmektedir” dedi.
Önümüzdeki dönemde uluslar arası gelişmeler çerçevesinde; ABD ekonomisinin uzun süreli bir resesyona girmesi ve finansal piyasalardaki
kredi krizinin derinleşmesi olasılığını en önemli riskler olarak değerlendiren Orakçıoğlu, bu durumun kırılgan durumdaki Türkiye ekonomisini tehdit ettiğini ifade etti.