Güncelleme Tarihi:
OSD'den yapılan yazılı açıklamada, ABD ve AB ülkelerinde, otomotiv firmalarını, derinleşerek devam eden krizin etkilerinden korumaya yönelik önlem paketlerinin uygulanmaya başladığı hatırlatıldı.
ABD hükümeti tarafından, finansal olarak zor durumda bulunan otomotiv firmalarının yeniden yapılandırılmasına ve otomotiv firmalarına finansal destek sağlanmasına yönelik hazırlanan toplam 13,4 milyar dolarlık kredi paketinin kabul edildiği anımsatılan açıklamada, Amerika'nın doğrudan ve dolaylı istihdamının onda birini sağlayan otomotiv firmalarının bu krediyle desteklenmesinin, Amerikan ekonomisinin geleceği ve özellikle sosyal boyutu açısından önemli bir konu olarak değerlendirildiği kaydedildi.
Son aylarda AB otomotiv pazarının yüzde 30'lar düzeyinde daralmasının, üye ülke hükümetlerinin, otomotive yönelik finansal önlem paketlerini hazırlamaları ve bunları kısa bir süre içinde uygulamaya başlamalarını gündeme getirdiği belirtilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
“AB'de küresel krizin otomotiv sanayi üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak ve daralan pazarı canlandırmak amacıyla 4 yıl süreli 16 milyar avroluk düşük faizli fon paketi ile ilgili Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanan ve ACEA tarafından da desteklenen öneri Aralık ayında onaylandı. Bu gelişmeler doğrultusunda, AB Komisyonunun, belirli yaşın üzerindeki araçların hurda teşviki yoluyla pazardan çekilmesine yönelik olarak hazırladığı önerinin, bazı üye ülkelerde devreye alınmaya başlandığı görülmektedir. Esas olarak, üretimi ve tüketimi artırmayı hedefleyen AB ve ABD'de alınan bu önlemlere benzer tedbirlerin, AB Ülkelerine göre daha büyük oranda daralan yurt içi pazarımızı canlandırabilmek amacıyla bir an önce uygulanmaya başlaması, krizin sanayimiz üzerindeki etkisinin asgari düzeye indirilmesi açısından çok önem taşımaktadır.”
AB ÜLKELERİNİN ÖNLEMLERİ...
OSD'nin açıklamasına göre Fransa, firmaların Ar-Ge faaliyetlerine yönelik toplam 400 milyon avroluk 4 yıl süreli finansal destek sunarken, otomotiv finans kuruluşlarına yönelik olarak ise yüzde 8 faizli, toplam 1 milyar avro değerinde finansal destek paketi açıkladı.
Ülkede, 10 yaşından büyük otomobillerin, en az 160g/km CO2 emisyon değerine sahip yeni araçlar ile değiştirilmesi kaydıyla araç başına bin avro değerinde hurda indirimi sağlanırken, Aralık ayında başlayan ve yıl sonunda sona erecek hurda teşvikinin, Fransa Hükümetine toplam maliyetinin 220 milyon avro değerinde olacağı tahmin ediliyor.
Almanya ise 2009 yılı Temmuz ayından önce satın alınan yeni otomobillere, yıllık motorlu araç vergisi muafiyeti getirdi. 9 yaşından büyük otomobillerin, en az Euro 4 motora sahip yeni bir araçla veya en fazla 1 yaşındaki araçla değiştirilmesi kaydıyla, araç başına 2 bin 500 avro değerinde hurda indirimi sağladı.
İspanya da otomotiv ana ve yan sanayi firmalarının üretim ile ilgili yatırımlarında kullandırılmak üzere toplam 800 milyon avroluk destek fonu açıklarken, 10 yaşından büyük ve/veya 250 bin kilometrenin üstündeki hafif araçların, otomobil için en az 140 g/km, hafif ticari araç için 160 g/km emisyon değerine sahip ve satış fiyatı maksimum 30 bin avro olan yeni araçla değiştirilmesi kaydıyla, 10 bin avroluk kısmının faizsiz olarak kullandırılacağı 5 yıl süreli bir fon sağladı.
Portekiz hükümeti ise 2009 yılı süresince, fabrikaların üretim yapmadığı zamanlarda, çalışanların eğitiminin sağlanması amacıyla maaşlarının yüzde 80'inin hükümet tarafından karşılanması koşuluyla 70 milyon avro değerinde bir fon paketi belirledi. Ülkede tedarikçi firmaların kullanımına yönelik 200 milyon avroluk bir fon ayrılırken, mevcut hurda teşviki programının süresinin uzatılması da planlanıyor.
Romanya'da ise 2009 yılında yeni otomobil alımlarında, 1 yıl süreli çevre vergisi muafiyeti getirilirken, ayrıca bu aydan geçerli olacak, araç başına 800 avroluk hurda indirimi uygulamasına da başlandı.
İsveç de otomotiv sektörünün desteklenmesine yönelik kullandırılmak üzere, 28 bin SEK değerinde bir fonun yanı sıra finansal krizdeki firmaların kurtarılması için 5 bin SEK değerinde fon bulunuyor.
İngiltere'de ise KDV oranı, yüzde 17,5'den yüzde 15'e düşürüldü.