Güncelleme Tarihi:
Türkiye'ye vizesiz seyahat edebilen Lübnanlıların Tax Free kapsamında yaptığı alışverişte %222 artış gözlenirken, Brezilyalıların yaptığı alışverişte %110, İranlılar da ise %77 artış gerçekleşti.
En büyük düşüş yüzde 30 ile halk ayaklanmasının yaşandığı Mısır’da gözlendi. Yurtdışında yaşayan Türk vatandaşlarının yaptığı alışverişte yüzde 16, KKTC’nin yaptığı alışverişte yüzde 14 gerileme yaşandı.
Kişi başı ortalama harcama yüzde 9 geriledi
Bu yılın Ocak ayında, geçtiğimiz yıla oranla, kişi başına ortalama harcama rakamında gerileme gözlendi. Ocak 2010 tarihinde kişi başı ortalama harcama 746 TL’den, Ocak 2011 tarihinde 681 TL’ye gerileyerek, yüzde 9 düşüş yaşandı.
Yabancı ziyaretçiler, Ocak 2011 döneminde, işlem adedi olarak daha fazla alışveriş yapsalar da, daha ekonomik ürünlere yönelerek dikkatli harcamayı tercih ettiler.
Nitekim, Ocak 2011 tarihinde, kişi başı ortalama harcamanın, yüzde olarak en fazla düştüğü 2 ülke, Rusya Federasyonu ve Gürcistan oldu. Rusya Federasyonu, Ocak 2010 tarihinde kişi başı 1109 TL harcama yaparken, bu yılın Ocak ayında yüzde 42 düşüşle kişi başı 638 TL’ye geriledi. Gürcistan'dan gelen ziyaretçiler, geçtiğimiz yıl kişi başı 663 TL harcarken, bu yıl yüzde 42 düşüşle 384 TL olarak harcama yaptı.
Diğer taraftan, Ocak 2011 tarihinde, kişi başı ortalama en yüksek harcamayı ise, Azerbaycan’dan gelen turistler yaptı. Azerbaycanlılar, Ocak 2010 tarihinde kişi başı ortalama 810 TL harcama yaparken, bu yılın Ocak ayında %39 artışla kişi başı 1124 TL harcama gerçekleştirdiler.
Azerbaycan’ın yanı sıra, Lübnan (%33 artışla 638 TL), Brezilya (%31 artışla 798 TL), Çin (%17 artışla 788 TL) olarak kişi başı harcamalarını yükseltti.
UYGULAMAYI YAYGINLAŞTIRIYORUZ
Alışveriş turizminin artması ve bir turizm ürünü olması konusunda 15 yıldır büyük çaba ve emek harcadıklarını kaydeden Global Blue Türkiye Genel Müdürü Hülya Aslantaş, şunları anlattı:
“1996 yılında bu yana, “Tax-Free -Vergisiz Alışveriş” uygulamasının hayata geçmesine yoğun çaba ve emek harcıyoruz. Ülke genelinde, Tax Free imkanı ile alışveriş yapılabilecek sistemimize üye mağazaların yer aldığı; alışveriş rehberleri, haritaları, broşürleri hazırlayarak, sayıları milyonlarca adet olan bu materyalleri, turistlerin ulaşabileceği tüm noktalarda ücretsiz olarak dağıtıyoruz. Son yıllarda geliştirdiğimiz ve AVM’ler içinde uyguladığımız ‘Anında Nakit Vergi İadesi’ projesiyle de, hem turistler anında yaptıkları alışverişin KDV iadesini avans olarak alabiliyor, hem de geri alınan KDV iadelerinin yeniden alışverişe dönmesiyle ülke ekonomisine katkı sağlanıyor” dedi.
2012 yılı Shopping Fest tanıtımına başlanması gerekiyor
Bu yıl 18 Mart ile 26 Nisan tarihleri arasında gerçekleşecek olan İstanbul Shopping Fest’in, kamu ve özel sektör işbirliğinin güzel bir örneği olduğunu ve temelinin çok sağlam atıldığını anlatan Hülya Aslantaş, şunları söyledi:
“İstanbul, bir alışveriş kenti olarak tanınacak ise, bunda Shopping Fest’in büyük katkısı olacaktır. Nitekim, özellikle çevre ülkelerden, ülkemize ulaşım çok kolaydır. Son yıllarda, perakende altyapısının hızlı gelişimiyle, ülkemiz genelindeki alışveriş merkezi sayısı, 250’yi buldu. Ülkemizde, hem dünya çapında markalar, hem yerel markalar var. Kadın, çocuk, erkek, genç, yaşlı herkese hitap edebilecek, istenen fiyat aralığında, bir ürün veya marka bulunuyor. Özetle, alışveriş turizminin bir turizm ürünü olması için, hedef pazarlarda yıl boyunca tanıtım devam etmelidir. 2012 İstanbul Shopping Fest tanıtımına, şimdiden başlanmalıdır” diye konuştu.