Güncelleme Tarihi:
Metro Group Emlak Yönetim Şirketi Genel Müdürü Gündüz Bayer, Merter'e “Meydan Merter” adında bir alışveriş merkezi yaptıklarını belirterek, bu alışveriş merkezinin açılır kapanır bir tavanı olacağını, yazın tamamen açık olan tavanın ise hava koşullarına göre sensörlerle otomatik olarak kapanabileceğini bildirdi.
Daha önce Meydan Ümraniye Alışveriş Merkezini yaparken çeşitli araştırmalar yaptıklarını dile getiren Bayer, ziyaretçilerinin kapalı ve çok katlı mekanlardan sıkıldıklarını ve böyle mekanlardaki gürültü kirliliğinin ziyaretçileri rahatsız ettiği sonuçlarına ulaştıklarını ifade etti.
Bayer, üstü açılabilir alışveriş merkezinin, daha önceki “Meydan” ve “Pazar” mantığıyla, müşterileri daha çok çekebileceğinin altını çizerek, Meydan Merter alışveriş merkezinin yapılacağı bölgeye uyum sağlayacağını düşündüklerini söyledi. Meydan Merter alışveriş Merkezinin yapılacağı bölgeyi anlatan Bayer, şunları kaydetti:
“Alışveriş merkezinin tam önünde park var ve parkın önünde de tramvay durakları var. Tramvay duraklarıyla konutların arasındaki bağlantı bizim alışveriş merkezimizin içinden geçiyor. O sebeple tüketicinin alışveriş merkezini bir sokak gibi kullanacağını düşünüyoruz. Bir yerde doğal geçiş alanı gibi oluyor. Yeni bir alışveriş sokağı yaratıyoruz. Yeni bir alışveriş merkezi yapılıyorsa, bu çevreye uyum sağlamalı.
Bir hedefimiz daha var burada, tabiata zarar vermemek ve enerji tasarrufu sağlamak. Meydan Merter'de güneş enerjisi kullanacağız. Biz o enerjiyi yazın elektrik üretmeye kışın da ısıtmaya kullanacağız. Tavanda dev güneş panelleri olacak. Böyle alışveriş merkezlerinde jeotermal veya güneş enerjisi kullandığınızda ekonomik bakımdan da size katkısı oluyor. Kira daha düşük oluyor o zaman. Çünkü kiralar bir ek giderden oluşuyor. Bir de belirlenmiş bedelden oluşuyor. Bu giderler kısılabilirse toplam kira düşüyor. “
KİRALARIN DÜZENLENMESİ SADECE KRİZLE İLGİLİ DEĞİL
Bayer, Meydan Merter'i Ağustos başında açacaklarını belirterek, yeni yapılan alışveriş merkezinin arsanın büyüklüğünün, 44 bin 500 metrekare, kiralanabilir alanının da 30 bin metrekare olduğunu dile getirdi.
Alışveriş merkezinde 52 mağazanın kiralanacağı bilgisini veren Bayer, içerisinde 14 bin metrekarelik Real Hipermarket ve 7 bin metrekarelik Media Markt'ın yer alacağını bildirdi.
Bayer, kendilerinin sahip olduğu alışveriş merkezlerindeki kiraları, belirledikleri minimum kiraya, firmanın ciro kirasını ekleyerek oluşturduklarını ifade ederek, şöyle konuştu:
“Minimum kirayı hesaplarken kiracıların ne kadar ciro yapabileceği tahmininde bulunuyoruz. Ne kadar kira verebilirler onu belirliyoruz. O yüzden de bizim sahip olduğumuz 9 tane alışveriş merkezinde bu ana kadar birkaç küçük problemin dışında çok büyük kira problemleri olmadı. Önümüzdeki 1-2 sene de ciroların biraz daha düşük seyredeceğini düşünerek kiramızı da ona göre hesaplıyoruz.
Son iki senede Türkiye'de açılan alışveriş merkezi sayısı çok fazlaydı. Hem arz çoktu. Hem de talep çoktu. O yüzden de, kira düzeyleri olması gerekenin üzerine çıkmıştı. Bu ekonomik kriz olmasaydı bile bizim kiralarla ilgili düzenlemeler yapmamız gerekecekti. Yalnızca ekonomik krizle ilgili bir sorun değil. Problemimiz şuradan kaynaklandı; tam yeni alışveriş merkezlerinin oturması sırasında kriz baş gösterdi. Alışveriş merkezinin oturması 2 sene sürüyor. Bu iki sene içerisinde cirolar tam oturmuş olmuyor. Zaten dikkat edilecek olursa, kiraların yüksek olduğu alışveriş merkezleri yeni açılan alışveriş merkezleridir.”
FORMAT DEĞİŞİYOR
Bayer, Türkiye'de gereğinden fazla alışveriş merkezinin olduğu söylemlerine katılmadığını ifade ederek, Türkiye'ye genel olarak bakıldığında, nüfus sayısının metrekare başına kiralanabilir alan oranında Avrupa'nın çok gerisinde olduğunu vurguladı.
Alışveriş merkezi ihtiyacı için bölgedeki insanların gelir düzeylerine ve taleplerine bakılması gerektiğini belirten Bayer, şöyle devam etti:
“Alışveriş merkezindeki mağaza karmasının, bölgedeki insanların gelir düzeyi ortalamasına uyması, içine koyulan olanakların da çevre ihtiyacına göre belirlenmesi gerekiyor. Yaşayan insanların gelir düzeyleri, yaş ortalaması, çocuklu ailelerin yoğunluğunun incelenip projelerin öyle yaratılması gerekiyor. Öyle yapıldığında bir bölgeye 5 tane alışveriş merkezi yapmak da gerekebilir. İnce araştırmalar sonucu bu kararı almak lazım. Türkiye'de alışveriş merkezi formatları değişiyor. Artık bazı alışveriş merkezleri şehrin tamamına hitap ediyor. Bazı alışveriş merkezleri sadece yöreye hitap ediyor. Benim yanlış bulmama rağmen Outlet Centerlar açılıyor.”
Bayer, özellikle Outlet Center'ların şehrin içinde olmasını doğru bulmadığını belirterek, Outlet Center'da olan mağazaların 100 metre ilerisinde aynı mağazanın bir de normal fiyatlı mağazası varsa, bunların birbirinin cirosunu etkileyeceğinin aşikar olduğunu söyledi.
Outlet mağazalarının bir ihtiyaç olduğunu, hatta perakendecilerin outlet mağazalarına göre üretim yapmaları gerektiğini bildiren Bayer, kısa vadeli planlar yapılarak açılan outlet merkezlerinin Türkiye'de düşük fiyata mal satarak, ciroları yükseltmek için işletildiğini kaydetti.
Mağazacılıktaki iş fırsatları http://www.yenibiris.com/IsIlanlari/Ilanlar.aspx?sector=12005