Güncelleme Tarihi:
TAV Havalimanları Holding, 10’uncu yaşında 12 bin 818 personelle yılda 41 milyon yolcu, 400 bin uçuş ve 300 havayolu şirketine hizmet boyutuna ulaştı. TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, 2009 yılını 630-640 milyon Euro’luk ciroyla kapatmayı beklediklerini belirterek, “İkinci 10 yılımızda, yani 20’nci yaşımıza ulaştığımızda hedefimiz 50 bin personelle 100 milyon yolcuya hizmet vermek. Organik büyümeyle 10 yılda 65 milyon yolcuya ulaşabileceğimizi öngörüyoruz. 35 milyon yolculuk büyümeyi de yeni havalimanları ekleyerek gerçekleştirebiliriz” dedi.
10 yılda 10 havalimanı
Sani Şener, “10 yılda 10 havalimanı işletir hale geleceğiz” hedefine 1 Mart’ta Makedonya’nın devreye girmesiyle ulaşacaklarını ifade ederek, şunları anlattı: “Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin ilk işletmesini aldığımız dönemde öngörülen plan ‘yap-işlet-devret’ti. Biz o günlerde, ‘Edineceğimiz tecrübeyi bir kenara itmek yerine kullanalım’ diye düşündük. Böylece TAV Havalimanları Holding’in temellerini attık. Bir yandan yurt içinde yeni havalimanlarına odaklanırken, diğer taraftan da bölge ülkelerine doğru yöneldik.”
Osmanlı’nın sınırları
Şener, yurt dışında büyüme planlarını “Osmanlı’nın mirası” üzerine kurduklarını kaydederek, şunları dile getirdi: “Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Kafkaslar’da Osmanlı İmparatorluğu’ndan kalma iyi bir mirasımız var. Biz de TAV Havalimanları Holding’i dışarıya açarken Osmanlı’nın sınarlarını dikkate aldık. Bu konudaki öngörülerimiz tuttu. Libya’ya, Gürcistan’a, Tunus’a, Mısır’a, Dubai’ye böyle girdik.”
1.2 milyar Euro yatırım
Başta Atatürk Havalimanı olmak üzere, Türkiye’de işlettikleri havalimanlarına 10 yılda ödenen kiralar hariç 1.2 milyar Euro’luk yatırım yaptıklarını vurgulayan Sani Şener, şöyle konuştu: “2000 yılında sadece Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’ni işletiyorduk. O yılki ciromuz 144 milyon Euro düzeyinde gerçekleşti. Şimdi 2009 için bu rakamı 630-640 milyon Euro dolayında bekliyoruz. 2000 yılında TAV Havalimanları’nda 402 kişi çalışıyordu. Bugün 12 bin 818’e ulaştık. Kriz yılı 2009’da hiç işçi çıkarmadık. Krize 11 bin 200 personelle girdik. Tunus’un devreye girmesiyle personel sayımız 12 bin 818’e çıktı.”
Yılda 650 milyon dolar
Şener, sadece Atatürk Havalimanı için yıllık 140 milyon dolar kira ödediklerini hatırlatarak, şu değerlendirmeyi yaptı: “Çalışanlarımızın sosyal güvenlik primleri ve vergiler başta olmak üzere devlete yılda 650 milyon dolar öder hale geldik. Elektrik, ısınma ve soğutma suyunu kendimiz üretmeye başladık. Böylelikle giderlerimiz önemli
ölçüde düştü.”
Rötarlar güney rüzgarı kaynaklı, 06-24 pisti 500 metre uzuyor
TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, düzenlediği sohbet toplantısında Atatürk Havalimanı’yla ilgili rüzgğar simülasyonunu izletti ve şunları anlattı:
Rüzgar kuzeyden esiyorsa hiç sorun yok. 1 saatte 24 uçak inebiliyor, 16 uçak kalkış yapabiliyor. 2 dakikada bir uçak inebiliyor.
İstanbul’da yüzde 80 kuzey rüzgarı, yüzde 20 de güney rüzgarı hakim olur. Ancak bu yıl güney rüzgarı (lodos) daha fazla esti.
Güney rüzgarı estiğinde uçakların iniş aralığı mecburen 3 dakikaya çıkıyor. Rötarlar buradan başlıyor.
Ayrıca, iniş-kalkış yapan uçakların dışında Atatürk Havalimanı hava sahasında ortalama 50 uçak bulunuyor.
Şimdi Devlet Hava Meydanları İşletmesi, Atatürk Havalimanı’nda hem 06-24 pistini 500 metre uzatıyor,
hem de havalimanı girişine çok güzel bir kavşak yapıyor.
İnşaat bittiğinde, hem havalimanına giriş trafiği çok rahatlayacak, hem de pistlerin düzenlenmesiyle rötarlar ortadan kalkacak.
Atatürk Havalimanı 40’ıncı sıraya çıktı
TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, Atatürk Havalimanı Terminali’nin 1997-2000 döneminde 180 bin metrekare olduğunu hatırlatarak, şunları anlattı:
2000 yılında Atatürk Havalimanı, dünyada 73’üncü sıradaydı.
2003-2004 döneminde terminalin büyüklüğü 264 bin metrekareye yükseldi.
2009’da terminal alanı 284 bin metrekareyi buldu.
2008 yılında Atatürk Havalimanı dünyada 40’ıncı sıraya tırmandı.
2000 yılında 10 milyon yolcuya hizmet veriyorduk. Bugün 30 milyon yolcuyu bulduk.
Çatısı altında 14 şirket var
Sani Şener, TAV Havalimanları Holding’in 10 yılda bünyesinde 7’si proje, 7’si de servis olmak üzere 14 şirket, 10 havalimanı olduğunu vurguladı.
Şener, proje şirketlerini şöyle sıraladı:
TAV İstanbul, TAV Ankara, TAV İzmir,
TAV Gazipaşa, TAV Georgia,
TAV Tunisie, TAV Macedonia.
Servis şirketleri de şöyle: TAV Güvenlik, Havaş Yer Hizmetleri, BTA Yiyecek&İçecek, ATU Duty Free, TAV O&M, TAV Bilişim, TGS (THY ile ortak yer hizmetleri şirketi).
Küçük uçak inmesin kapasite yeter
SANİ Şener, sohbet toplantısında bir de “kuyruk türbülansı” simülasyonu izlettirip, şunları dile getirdi: “Bir büyük uçağın arkasından küçük uçak inecekse, kule görevlisi mesafeyi ona göre ayarlamak durumunda. Çünkü, büyük uçak, arkasında ciddi ölçüde kuyruk türbülansı etkisi bırakır. Eğer küçük uçaklara sınırlama getirilirse, Atatürk Havalimanı’nın kapasitesi yeterli hale gelir. Bir yandan Türk Hava Yolları’nın sevindiren büyümesi, diğer taraftan özel hava yolu şirketlerinin etkinliği, Atatürk Havalimanı’ndaki trafiği artırdı. Bu artışa göre bir düzenleme yapmak gerekiyor.”
Dakiklikten çok emniyet başarılı olanı gösterir
SANİ Şener, havayolu şirketlerinde başarı kıstaslarıyla ilgili doğru bakışı şöyle özetledi: “Havayolu şirketlerini hepimiz rötarlar yüzünden eleştiririz. Yolcu her zaman bu konuda haklıdır da. Ancak, unutmayalım ki, birinci öncelik emniyettir. Yolcusunu en emniyetli uçuran, en başarılı olan havayolu şirketidir. Elbette dakiklik de önemlidir. Ama birinci öncelik emniyettir.”
Muscat MC2 Havalimanı için 1.3 tonluk evrak gönderdik
SANİ Şener, girdikleri uluslararası havalimanı ihalelerindeki zorluğu şu cümlelerle özetledi: “Size Muscak MC2 Havalimanı’ndan örnek vereyim. Sadece bu ihale için hazırlanan evrakların toplam ağırlığı 1.3 ton tuttu.
Bu ihale için dökülen alın ve akıl terini siz düşünün. Bu ihalenin büyüklüğü de 2 milyar dolar. Şimdi sonucunu bekliyoruz.”
TAV İnşaat’ın elinde 9.2 milyar dolarlık proje var
SANİ Şener, geçen 10 yıllık sürede TAV Havalimanları Holding’e paralel olarak TAV İnşaat gibi bir devi de
yarattıklarını belirterek, şunları dile getirdi:
TAV İnşaat, bugüne kadar toplam 1.7 milyar dolarlık proje tamamladı.
Devam eden projelerin parasal büyüklüğü 9.2 milyar dolar.
TAV İnşaat’ta 14 bin kişi çalışıyor.
Şirtekimiz şu anda Doha (Katar), Libya (Tripoli&Sebha), Oman (Muscat), Makedonya, Bayreyn ve Suudi Arabistan’da projeler yürütüyor.