Güncelleme Tarihi:
TASARIMINDA 400 Türk mühendisin de görev yaptığı Avrupa’nın ortak nakliye uçağı Airbus A400M ilk uçuşunu dün İspanya’nın Seville kentinde gerçekleştirdi. Türk Hava Kuvvetleri’nin de 10 uçak siparişi verdiği projede ilk test uçuşu 3 saat 47 dakika sürdü. Motor tasarımında yaşanan sorun nedeniyle 1.5 yıl geciken projede testlerin tamamlanmasından sonra dört motorlu A400M 2012 sonunda ilk olarak Fransa’ya teslim edilecek. Türk Hava Kuvvetleri 2013’ten itibaren A400M’in ikinci kullanıcısı olacak.
127 ton ağırlıkla
Türkiye saati ile 11.15’te gerçekleştirilen ilk uçuş, 2’si pilot 4’ü mühendis toplam 6 kişilik test ekibi tarafından gerçekleştirildi. Toplam 127 ton ağırlıkla havalanan A400M, 15 ton ağırlığında uçuş test ekipmanı taşıdı. A400M, 4570 metre yüksekliğe çıkarken saatte 485 kilometre hıza ulaştı. Uçak Türkiye saati ile 16.02’de Seville San Pablo Havalimanı’na indi. İlk uçuş 2 bin kişi tarafından izlendi. Airbus yetkilileri uçuş sonrasında yaptıkları açıklama ilk testin sorunsuz geçtiğini, bundan sonra 5 test uçağı ile toplam 3 bin 700 uçuş yapılacağını açıkladı.
Türkiye havada AB’ye girdi
Avrupa’nın ortak nakliye uçağı projesi olan A400M 1985’te başladı. Sivil uçak imalatçısı Airbus’ın koordinasyonunda kurulan Airbus Military şirketine Türkiye de ortak oldu. Projede Türkiye’nin yanı sıra Almanya, Belçika, Fransa, İngiltere, İspanya ve Lüksemburg da bulunuyor. Ortaklar için toplam 185 adet A400M imal edilecek. Ayrıca Malezya’nın da 4 uçaklık siparişi bulunuyor.
37 ton kargo taşıyor
A400M, dört adet turboprop motora sahip.
Toplam 37 ton yük kapasiteli uçak, hava indirme için 116 paraşütçü taşıyabiliyor.
20 ton yükü 6 bin 382 kilometre menzile götürebiliyor. Yani Hindistan’da deprem olduğunda uçak yakıt ikmali yapmadan ulaşabilecek.
Uçağın boş olarak menzili ise 9 bin 300 kilometre. İstanbul’dan duraksız New York’a uçabilecek.
Uzmanlar, A400M’in yüksek menzili sayesinde Türk Hava Kuvvetleri’nin acil durumlarda dünyanın dört bir yanına yakıt ikmali yapmadan uçarak bayrak göstereceğine dikkat çekiyor. Bu kapasite halen, sadece süper güçlerde bulunuyor.
Airbus’ın sivil yolcu uçaklarında başarıyla uyguladığı kompozit gövde, Fly-by Wire olarak adlandırılan kablolu uçuş sistemi, uçuş verilerinin ekranlardan takip edildiği “glass cockpit” teknolojileri A400M’de var. A400M özel iniş takımları sayesinde toprak yani yarı hazırlanmış pistlere de inip-kalkabiliyor.
Türkiye 10 uçak alıp parçalarını verecek
TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI), tasarıma 400 mühendisle destek verdi.
Bu mühendisler A400M’in tasarımı tamamlandığı için halen Airbus’ın uzun menzilli yeni yolcu uçağı A350XWB projesinin dizaynında görev yapıyor. TAI’nin kardeş kuruluşu Türk Motor Sanayi (TEI) de uçağın motor çalışmaları için oluşturulan konsorsiyumda ortak olarak yer aldı. Türkiye, sipariş verdiği 10 uçak karşılığı olarak parça imalatına da katkıda bulunuyor.
Türkiye’de üretilecek A400M parçaları
Ön gövde
Arka gövde üst bölümü
Acil çıkış ve paraşütçü kapıları, arka üst kaçış kapağı
Kuyruk konisi
Havada uçağın dönmesini sağlayan kanatçık
Yavaşlamayı sağlayan spoiler
Tüm ışıklandırma sistemleri
Temiz/atık su sistemleri
En güçlü pervaneli motor
TP400D-6 motorlarının her biri 11 bin beygir gücünde. Uçak, her biri 5.30 metre uzunluğunda tam 8 pal ile saatte 795 kilometre hıza çıkabiliyor.
Turboprop motorlar, jetlere göre yüzde 20 daha az yakıt harcıyor. Bakım maliyetleri de yarı yarı daha ucuz.
Maliyet 5 milyar Euro artacak
A400M projesinde özellikle motor konusunda yaşanan sorunlar nedeniyle teslimatlarda 2 yıllık gecikme yaşanması planlanıyor. Ortak ülkelerin imalatçı Airbus ile gecikmeden kaynaklanan 5 milyar Euro’nun nasıl tahsil edileceği konusunda pazarlıklar devam ediyor.