Güncelleme Tarihi:
Küresel ekonomideki gidişata rağmen, lüks tüketimde beklenen yükselişin tasarım ayakkabılarda da görülmesi bekleniyor. Bağımsız pazar araştırmaları gerçekleştiren Euromonitor International’a göre, tasarım ayakkabılarda pazarın, 31 milyar dolardan 2027’de 40 milyar dolara çıkması bekleniyor. Tasarım ayakkabıların toplam satışlardaki yeri her marka için farklılık gösterse de lüks markalar için ayakkabı satışlarının aldığı pay, yüzde 10 ila yüzde 25 arasında değişiyor. Tasarım ayakkabı dendiğinde öne çıkan ve her zaman ilk 10’da yer alan markalar ise Gucci, Chanel, Dior, Prada and Louis Vuitton olarak karşımıza çıkıyor.
ÜRETİM HIZLANDI
BOF Insights tarafından ABD, Çin ve İngiltere’de düzenlenen bir ankete göre ise tüketicilerin yüzde 46’sı tasarım ayakkabı için yaptıkları harcamayı artıracaklarını belirtti. Ankete katılan yüzde 51’lik kesim, tasarım ayakkabıları öncelikle online değil, mağazadan satın aldığını söyledi. Pandemi, tasarım olsun ya da olmasın tıpkı hazır giyimde olduğu gibi ayakkabıda da rahatlığı ön plana çıkardı ve bu alışkanlığın bir süre daha devam etmesi bekleniyor. BOF’un anketine göre de tasarım ayakkabı satın alanların yüzde 72’si, artık daha rahat ayakkabılar aradıklarını söylüyor. İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Güven Karaca da üreticilerin tasarımlarında rahatlığa daha fazla yer vermeye başladığını belirterek, “Tüketicilerin bu yöndeki talebi arttı. Birçok firma bu talebe cevap vermek için sadece rahatlığa ve sadeliğe yönelerek ayakkabı üretimlerini hızlandırdı” yorumunu yaptı.
ARTIK LÜKS PARA BİRİMİ
TÜM dünyayı etkisi altına alan ekonomik gelişmeler lüks alışverişi de etkiledi ve farklı sektörlerdeki lüks ürünler artık bir yatırım aracı olarak görülmeye başlandı. Örneğin eBay’in kullanıcılarıyla kasım ayında yaptığı bir ankette, tüketicilerin yüzde 85’i diğer varlıklara kıyasla lüks bir saat almayı çok daha güvenli bir yatırım olarak gördüğünü açıkladı. eBay Genel Müdürü Tirath Kamdar, birçok tüketicinin lüksü bir para birimi olarak gördüğünü belirtirken, “Lüks ürünlerin güvenilir olması için tüketicilerin gerçekte ne satın alması gerektiğine dikkat etmesi gerekiyor” dedi.
KATMA DEĞERLİ ÜRÜN VURGUSU
İDMİB Başkanı Güven Karaca, deri ve deri mamulleri sektörü olarak 2022 yılını 1.2 milyar doların üzerinde bir ihracat değeri ile kapatmayı beklediklerini söyledi ve “Burada tasarım ayakkabıların payı henüz istediğimiz seviyede değil. Ancak bu payımızı önümüzdeki senelerde, küresel ticarette yaşanacak sıkıntılara rağmen artırmak için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz. Türkiye’nin ortalaması 1.5 dolarlardayken deri ve deri mamullerinin kilogram başına değeri an itibariyle 10 dolar. Deri hazır giyimde ise 150 dolarlara kadar çıkabiliyor. Bu göstergelerden yola çıkarak sektör olarak katma değerli ürünler ürettiğimizi rahatlıkla söyleyebilirim” diye konuştu.