Güncelleme Tarihi:
İstanbul Hazır giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Üyesi ve Mercedes-Benz Fashion Week İstanbul (MBFWI) Komite Başkanı Cem Altan, “2018 rakamıyla yaklaşık 18 milyar dolarlık hazır giyim ihracatında moda tasarım ürünlerin payı 1 milyar dolar civarında bulunuyor. Hazıgiyimde kilo başına ihraç fiyatımız 19-20 dolarken, tasarım ürünlerde 60 dolara ulaşıyor. Bizim pazarlarımız Rusya, Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetler. Şimdi MBFWI ile İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya gibi ülkelerden misafir, alıcı davet ediyoruz ve artık oralara da satmaya başladık. Yani pazarı biraz Avrupa’ya doğru çevirmeye başladık” diye konuştu.
150 ALICI GELİYOR
İHKİB, Moda Tasarımcıları Derneği (MTD), Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ve İstanbul Moda Akademisi’nın (İMA) desteğiyle düzenlenen MBFWI 13’üncüsü 19–22 Mart’ta gerçekleşecek. Yurtdışından yaklaşık 150 alıcının MBFWI’a geleceğini söyleyen Altan, “Aslında daha fazla gelmek isteyenler var. Gelecekleri bizim seçici kurulumuz belirliyor. Herkesi getirmek de istemiyor. Alıcılar araştırılıyor. Gerçekten bu işi yapıp yapmadıklarına bakılıyor. Turistik gelenleri istemiyoruz” diye konuştu. Her sezon markalar ve tasarımcıların alıcılara ürünlerini sergilemeleri için The Core’da bu sezon 45 civarı firmanın yer alacağını belirten Altan, “Bu sezon 38 defile ile bir rekor kırılacak. Defile için yaklaşık 50 başvuru geldi ama seçici kurul program gereği eleme yapmak zorunda kaldı” şeklinde konuştu.
İHKİB olarak 4 senelik bir program yaptıklarını söyleyen Altan, “Tamamen tasarımcıları destekliyoruz. MBFWI’nin moda ve tasarım altyapısını güçlendirici etkisi mevcut. İki sezonu için 10 milyon lira bütçe koyduk. MBFWI dışında New York, Paris, Milano gibi moda haftalarına gidip lokal mekanlar kiralayarak buradan tasarımcılarımızı oraya götürmek istiyoruz. Seneye ekim ayında ya da bu vakitler moda haftalarının bir bölümünde Türk tasarımcıların da şov yapacağı bölümler olacak. Tasarımcılara ‘Siz tamamen koleksiyonunuza odaklanın, enerjinizi oraya harcayın’ diyoruz. Yurtdışında bilinen Hüseyin Çağlayan, Dice Kayek gibi modacıların yanına 5-6 isim daha ekleme hedefimiz var” şeklinde konuştu.
GERİ DÖNÜŞÜM
Teknolojinin tasarımın içinde ayrılmaz bir bütün haline geldiğine dikkat çeken Moda Tasarımcıları Derneği Eş Başkanı Özlem Kaya, “Şu an boyutlu tasarımlar ön planda. Biraz endüstrinin içinde olduğu, 3D yazıcıların olduğu boyut arayışı içinde tasarım. Geri dönüşüm de son yıllarda en önemli konularından biri. Tekstilde birçok atık var. Bu kesilen kumaşların fireleri var. Artık kumaşlardan dokunan kumaşlardan yeni bir ürün yapıyoruz. Bunlar çöpe atılıyor” diye konuştu.
ÖNCE TÜRKİYE’DE BAŞARILI OLMALI
MODA Tasarımcıları Derneği Eş Başkanı Özlem Kaya, bu sezon tasarımcıların yanında daha fazla markanın da MBFWI’de görüleceğini belirtti. Bütün tasarımcıların hayalinin yurtdışına açılmak olduğunu söyleyen Kaya, “Fakat önce lokalde, yani bulunduğunuz yerde başarılı olmanız gerekiyor. Çünkü yurtdışında bir şey yapmaya kalktığınızda da insanlar ‘Sen ülkende ne yapıyorsun’ diye soruyorlar” dedi. Çok keskin bir örnek olduğu için İtalya’yı örnek vermek istediğini ifade eden Kaya, “İtalya tasarım gücüne ve tasarımına çok inan ve devlet tarafından özellikle inanılmaz desteklenen bir ülkedir ve konuda da çok muhafazakar ve inatçıdırlar. Aslında bizim de böyle bir bakış açısıyla yaklaşmamız gerekiyor” diye konuştu.
AŞK-I MEMNU ETKİSİ
MODA Tasarımcıları Derneği Eş Başkanı Özlem Kaya, Türk dizilerinin yurtdışında Türkiye’yi tanıttığı gibi tasarımcıların da tanınmasına büyük katkıda bulunduğuna dikkat çekerek, “Ürün yerleştirmelerle insanlar markalara ulaştı ve ihracata ciddi katkı yaptı. Ortadoğu’da Aşk-ı Memnu’da Beren Saat’i giydiren Özgür Masur bunun en güzel örneği” dedi.