Güncelleme Tarihi:
İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği'nden yapılan açıklamaya göre, Türkiye tarım ürünleri ihracatından yüzde 8,3 pay alan fındık, pazarının öne çıkan üretici ve ihracatçısı olmayı sürdürdü.
Yurtdışı piyasalardaki gelişme ve rakip ülkelerin sayısının artmasına karşın, sektörün miktar bazında ihracatı 2013'de bir önceki yıla göre yüzde 4 artarak 276 bin tona ulaştı. Değer bazında ihracatı ise yüzde 1 oranında düşerek 1,73 milyar dolar oldu.
Türkiye fındık ihracatının yüzde 31'ini İstanbul bölgesi gerçekleştirirken, Birlik geçen yıl sektör ortalamasının üzerinde performans sergiledi. 2013 yılı ihracatını yüzde 7 oranında artıran İstanbul, 546 milyon dolar düzeyine ulaştı.
Sektör, ihracatta 2014 yılından umutlu
Tek başına küresel fındık ihracatının yaklaşık yüzde 70'ini karşılayan Türkiye, Almanya'dan ABD'ye, Avustralya'dan Güney Kore'ye kadar yaklaşık 111 ülke-bölgeye ihracat yapıyor.
İhracatta AB ülkeleri ilk sırada gelirken, bunu AB üyesi olmayan diğer Avrupa ülkeleri takip ediyor. Ülke bazında bakıldığında Almanya, İtalya, Fransa, Avusturya, Kanada, Polonya, İsviçre, Hollanda, Ukrayna ve Belçika sıralamada ilk 10'da yer alıyor.
Açıklamada görüşlerine yer verilen İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ufuk Özongun, cari açık sorunu göz önünde bulundurulduğunda, ithal girdiye dayanmaksızın net ihracat yapan sektörün öneminin daha net anlaşıldığını belirtti.
Özongun, dünyanın bir numaralı fındık tedarikçisi olarak 110'u aşkın ülkeye ihracat gerçekleştirildiğini kaydederek, "Yurtdışında ciddi bir saygınlığa sahibiz. Türk fındık ihracatı sektörü 2023 yılı ihracat hedefleri doğrultusunda önemli bir rol oynuyor. Türkiye'nin ilk sektörel tanıtım grubu olan Fındık Tanıtım Grubu (FTG) çatısı altındaki faaliyetlerimiz artarak sürecek. ABD, Çin, Japonya gibi hedef pazarlarda yoğun ve çeşitli etkinliklerle, Türk fındığını dünyaya tanıtmaya devam ediyoruz" ifadelerini kullandı.
Küresel ekonomide, özellikle başlıca ihraç pazarı olan AB ekonomisindeki toparlanma eğiliminin, fındık ve mamulleri ihracatına olumlu yansıyacağını dile getiren Özongun, "Alınan önlemlerin Avrupa ekonomilerinde tekrar genişletici ve ticaret artıcı etkiye yol açması, sadece ihracatımız adına değil küresel ekonomi için de geleceğe dönük bir moral unsuru olacaktır. Dolayısıyla sektörel sorunların varlığına rağmen ihracatımız açısından 2014 yılından umutluyuz" değerlendirmelerini yaptı.