Güncelleme Tarihi:
4 Şubat Perşembe’yi Cuma’ya bağlayan gece, belki de Türk müzik tarihine geçen en heyecanlı saatlerin yaşandığı gece oldu.
Perşembe gecesi saat 21.00’da, dünya müzik devi Apple, Türkiye’de de yayına başladı.
***
Yayın başladığı an, Türkiye’nin en büyük müzik yayımcı kuruluşları, ekiplerini acil toplantılara çağırdılar.
Çünkü Apple, 191 Türk yapımcı şirkete ait, 200 bine yakın şarkıyı, bu şirketlerle hiç bir anlaşma yapmadan yayına sokmuştu.
HİKAYE 1:
Apple’ın enstrüman çalan tweet’çi lideri
İlk bakışta, sakin ve mesafeli bir profil çiziyor.
Yüz ifadelerinde büyük değişimler gözlemiyorsunuz.
Apple Music Türkiye İletişim Lideri Füsun Feridun’la tanıştığımda aldığım ilk izlenim buydu.
Ancak konuştukça, sosyal tarafını keşfediyorsunuz.
Dünya ve Türkiye meselelerine hakim, konuştuğu insanı önceden iyi araştırmış bir profil görüyorsunuz.
Müzik savaşının iki kadın yöneticisinden biri olan Füsun Feridun 1972 doğumlu. Yani 44 yaşında.
MÜŞTERİ ODAKLI
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunu.
Meslek kariyeri ilginç bir güzergah izlemiş.
Art Group Reklam Ajansında müşteri temsilcisi olarak başlamış. Daha sonra Türkcell’de Pazarlama iletişim koordinatörü olarak çalışmış.
HİKAYE 2
Derdini her platformda gülerek ‘TED’ başarısıyla anlatan kadın
İlk tanışmamda bende bıraktığı izlenim şu:
Çok güleryüzlü, dostça ve fikirlere açık bir kadın.
Ürününü anlatırken, empoze eden hiç bir tonlaması yok.
Daha çok sizin fikrinizi dinlemeye açık bir karakter.
Sattığı ürün hakkında her bilgiyi veriyor, ama ağzından “Benim ürünüm en iyisidir” cümlesi çıkmıyor.
Bu da, size iyi geliyor.
1982 doğumlu.
Boğaziçi Üniversitesi Uluslararası Ticaret Bölümü mezunu.
Rakibinden farklı olarak, onun kariyeri daha çok dijital şirketlerde geçmiş.
Microsoft gibi, dijitalin ilk kabesi sayılan yerden başlamış kariyeri.
MSN ve Skype gibi çok yaygın dijital şirketlerin reklam platformlarında çalışmış.
Son görevindeki ünvanı “Kıdemli müşteri temsilcisi…”
Yani o da müşteri ve tüketici odaklı bir yönetici.
Rakibine avantajı, dijital platform tecrübesinin daha fazla olması.Uluslararası dijital bir devden, genç, yeni bir dijital deve geçerek çalışması, yeniye yatırım ve ileriyi görme konusundaki açıklığını da gösteriyor.
Dijital platformları ve konferansları çok iyi kullanıyor.
Spotify’ın ikinci lansmanını Webrazzi konuşmalarında yapmış.
Ayrıca orada yaptığı sunumlar bir TED konuşması kadar başarılı.
Spotify kuralları gereği ürünü hakkında rakam vermekten kaçınıyor.
Ama kullanıcı profilleri üzerine çok önemli sonuçları açıklıyor.
Kimler hangi saatte ne tür müzik dinliyor, duştan sonra neler dinlenir anlıyorsunuz.
Bir de Spotify müşterisinin cinsiyet dağılımını şöyle anlatıyor:Yüzde 46 kadın, yüzde 54 erkek...
Psikolojik avantajı: Apple’ın pazara gelişi için “İyi bir rekabetin olması, bizim için de çok iyi bir şeydir” diyecek kadar öz güveni ve gerçekçiliği var.
BÜYÜK SAVAŞTA İKİ TARAFIN KOZLARI VE DEZAVANTALARI
Spotify: Erken kalkan daha mı çok gider
(*) Türkiye Pazarına erken girdi. Erken girmenin avantajlarını kullanıyor.
(*) Elinde Apple gibi bir işletici ve dev bir telefon markası yok, ama Vodafone’la yaptığı anlaşma sayesinde, 20 milyonluk potansiyel bir kullanıcıya ulaşma imkanı var.
(*) Sekiz yıllık uygulama, Spotify’a ciddi bir Know How kazandırdı. Elindeki yazılım kuvvetli.
(*) Ana ekranları çok basit, sistem kolay ve kullanıcı dostu.
(*) Son ana kadar Apple’ın elindeki en büyük kozlardan biri Beatles arşivininin dijital yayın hakkını iTunes’da tutmasıydı. Ancak Beatles’ın yayın haklarını elinde bulunduranlar, geçen ay arşivi bütün streaming şirketlerine açınca, Spotify bir son dakika golü attı.
(*) Shazam’dan tesbit edilen şarkıları direk Spotify’a aktarma imkanı vardı ama bu imkan son zamanlarda çok zor hale getirildi.
Apple: Büyük olmak ‘Big Think’ kabiliyeti verir mi
(*) Şirketin müthiş bir pazarlama ve dijital olan herşeyi paraya çevirme gücü var.
(*) İTunes’dan gelen büyük bir müzik gücüne ve tecrübesine sahip.
(*) Kendisi aynı zamanda bir sistem işleticisi ve aparey üreticisi olduğu için, sattığı iPhone ve iPad gibi aletler yoluyla avantajlı bir pazarlama yapma imkanına sahip.
(*) Shazam’la İTunes sırasında yaptığı işbirliği sayesinde şarkıya daha kolay ulaşma imkanı veriyor.