Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 26, 2004 02:13
Geçen haftadan bu yana 200 marketinde birden çifte etiket uygulamasına geçen Tansaş'ın Genel Müdürü Servet Topaloğlu, "YTL ile sadece Tansaş'ta değil diğer organize gıda perakendecilerinde de fiyatların artmayacağını" savundu.
YENİ Türk Lirası (YTL) ile tanışmak için geri sayım başlarken, organize perakendeciler hazırlıklarını tamamlayarak, şimdiden çift etiket uygulamasına geçmeye başladı. YTL ile birlikte tüketici açısından "fiyatlar artar mı" sorusu ön plana çıkarken, Migros'un ardından Tansaş da yuvarlarlamaların kesinlikle yukarıya doğru olmayacağını taahhüt etti. 23 Eylül itibariyle 200 marketinde birden çift etiket uygulamasına başlayan ve tüm kataloglarında da fiyatlarını hem TL, hem de YTL olarak duyuran Tansaş'ın Genel Müdürü Servet Topaloğluna göre, "Organize gıda perakendeciliğinde yuvarlama konusunda bir problem olmaz."
"Sadece Tansaş'ın değil, diğerlerinin de farklı bir uygulama yapacağını zannetmiyorum" diyen Topaloğlu, bu konuda şunları söyledi:
"Migros zaten açıkladı, Carrefour, Gima, Metro, Bim gibi organize perakendecilerin de farklı bir politika izleyeceğini zannetmiyorum, bizim sektörde yuvarlama aşağıya doğru yapılacaktır. Zaten Tansaş'ta bir yıllık enfflasyon sıfır, geçen yıl aynı şekilde doldurduğunuz sepeti, bu yıl da aynı fiyata dolduruyorsunuz. Düşen enflasyonun ve artan rekabetin bir sonucu bu. Durum böyleyken fiyatlarımızda YTL'den kaynaklanan bir artış olmaz."
YTL'nin organize perakendecilerin lehine olacağını savunan Topaloğlu, "Enflasyon zaten düşüyor, YTL ile birlikte bunun görsel olarak düştüğü fiyatlara da yansıyacak" dedi. Bu durumun psikolojik olarak talebi artıracağını söyleyen Topaloğlu, "En azından başlangıçta, sıfırların atılması ucuzluk başladı algılamasına neden olabilir, bu da talebi artırır" diye konuştu. Bu arada "Halk bir süre çarşı pazardan alışveriş yapmaktan çekinebilir" diyen Topaloğlu, market alışverişlerinde buradan da kaynaklanan bir artış beklediğini söyledi.
MALİYET ÖNEMLİ DEĞİL
Organize perakendecilerin YTL için gerekli yatırımları yapabildiklerini ancak, diğerleri için bunun çok kolay olmadığını belirten Topaloğlu, şöyle konuştu:
"Tansaş olarak bizim kasalarımız zaten uyumluydu, ilave çekmece yatırımı yaptık, bozuk para sayma makinesi aldık. Eğitim harcamalarımızı saymıyorum, bunların ikisinin maliyeti 200 bin
dolar civarında. Ayrıca, otomatik bozuk para veren kasa sistemi yatırımı düşünüyoruz, tanesi bin dolar. Şu anda Tansaş'ın 200 marketi var, toplam kasa sayısı bin 800 civarında. 700 milyon dolarlık cirosu olan, yıllık 30-35 milyon dolarlık yatırım bütçesi olan bir şirket için çok büyük rakamlar değil. Ama bir bakkal için çok para. Bu yatırımların yanı sıra, her ne kadar YTL'yi göremesek de olası her duruma karşı çalışanlarımızı eğitiyoruz, geleneksel pazarlar nasıl hazırlanacak? Bunlar önemli konular, o nedenle meslek odalarının, hatta Sanayi ve Ticaret Odası'nın şimdiden eğitim vermeye başlaması lazım."
'Tırnakçılar' sevinmesin güvenlik artıyorPEK çoğumuz bilmese de marketçiler arasında 'tırnakçılık' diye adlandırılan bir çeşit soygun türü var. Müşteri olduğunu sandığınız biri kasiyeri meşgul ederken, bir diğer kişi açık olan kasadan parayı alıp gidiyor. Çoğu kez bu durum ancak kasa açık verdiğinde farkediliyor. Avrupa'ya göre Türkiye'de tırnakçılık oranı çok düşük olsa da, marketler YTL'ye geçiş sırasında sahte para trafiğinin artması kadar, tırnakçıların da fazla mesai yapacağını heseba katıyor. Servet Topaloğlu, "Türkiye'de tırnakçılık vakaları onbindebir görülür" demekle birlikte, Tansaş'ta çözüm, kasa önlerinde dolaşan güvenlik görevlilerin sayısını artırmak olarak bulunmuş.
21 çeşit paraya çift kasaHALEN, 9 çeşit Türk Lirası var, 1 Ocak 2005'ten ibaren 12 çeşit paramız daha olacak. Bir yıl boyunca hem TL hem de YTL'nin yani 21 çeşit paranın tedavülde olması tüketici kadar, kasiyerleri de zorlayacak. Tansaş'ın buradaki formülü "çift kasa" uygulaması. Mevcut kasanın altına bir kasa daha eklenmiş. YTL'ler altta, TL'ler yukarıda duracak, böylece kasiyerlerin kafası karışmayacak.
Bozuk paralar marketlerde harcanacak
MERKEZ Bankası verilerine göre, Türkiye genelinde tüm alışverişlerin sadece yüzde 1'i bozuk para ile yapılıyor. Gıda perakendeciliğinde bu oranın yüzde 5'lere çıktığını belirten Topaloğlu'na göre, YTL ile birlikte marketlerde bozuk para kullanımı yüzde 25-30'ları bulacak. Topaloğlu, diğer ülke örneklerinde hareketle bozuk paranın en çok kullanıldığı yerlerin marketler olduğunu söyledi.
Bauhaus da YTL'ye geçti
YTL'ye geçiş hazırlıklarını tamamlayan organize perakende şirketlerinden biri de Bauhaus oldu. YTL’ye geçişe hazır olan Bauhaus’un Kozyatağı, Beylikdüzü ve Bayrampaşa marketlerinde ürün fiyat kartonları ve raf etiketlerinde her iki para birimi de yer alıyor. Bauhaus’un 15 günde bir yayınladığı ve 2 Ekimde dağıtılacak olan insert’ünde de iki para birimi bir arada yer alacak. Yılbaşından çok önce YTL ve YTL değerlerini aynı anda tüketicine sunan Bauhaus, ayrıca, kaliteli ürün-uygun fiyat garantisini de sürdürüyor.