Oluşturulma Tarihi: Kasım 25, 2003 00:00
Bir süre önce Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'a, ‘Türkiye Markası Projesi’ni anlatan Türkiye Tanıtım Konseyi, aldıkları sözlü desteğin yasaya dönüşmesini istiyor. Konsey İcra Kurulu Başkanı Erkut Yücaoğlu, ‘‘Konsey'e yasal altyapı sağlanırsa, tanıtım dağınıklığı da biter’’ dedi.BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan'a brifing vererek, ‘‘Türkiye Markası Projesi’’ni anlatan Türkiye Tanıtım Konseyi, yasal zeminin oluşturulmasıyla 2004 yılında eyleme geçmeye hazır. Bayramdan sonra Bakanlar Kurulu'nda çalışmaları değerlendirilecek olan Türkiye Tanıtım Konseyi'nin yasa ile kuruluşunun resmileştirilmesi bekleniyor. Başbakan'ın ‘‘Bu işe hız verilsin, hemen 2004'te çalışmalar başlasın’’ yönündeki yaklaşımından büyük memnuniyet duyan konsey üyeleri, yasal zeminin işin işleyişi ve sürekliliği bakımından önem taşıdığını vurguluyor.Şu anda gönüllülük esasına dayanan bir platform olarak faaliyet gösteren Türkiye Tanıtım Konseyi'nin İcra Kurulu Başkanlığı'nı yürüten Erkut Yücaoğlu, Konsey'in vakıf gibi özel bir yapı ile de faaliyet gösterebileceğini belirtirken, ‘‘Ancak bir yasa ile kurulmasını arzu ediyoruz, çünkü marka demek süreklilik demek, bu da yasa ile güvence altına alınabilir’’ dedi. Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulu'nu örnek gösteren Yücaoğlu, diğer ülkelerdeki başarılı tanıtımların da konseyler aracılığıyla gerçekleştiğini kaydetti. Ülke markasının kamu, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin birlikte yürüteceği çalışma ile oluşturulabildiğini vurgulayan Yücaoğlu, çalışmaları şöyle anlattı:Diğer ülke örnekleri incelendi, yabancı uzmanlarla görüşmeler yapıldı. Spesifik projeler henüz oluşturulmadı ama, bir değerler haritası, kültür-sanat envanteri çıkarıldı. Şimdi malzemenin nasıl işleneceği araştırılıyor.Konsey'in öngörüsü 3 yılda 3 kere daha etkili model. Türkiye'nin ekranlara yansıyan bir yüzü var. Olumsuz çıkan
haberler yapışıp kalıyor, olumlu olanlar yeterince deÄŸerlendirilmiyor. Türkiye'nin sahibi var ama Türkiye markasının sahibi yok. ABD'de DışiÅŸleri Bakanlığı'nda bir ‘‘ürün müdürü’’ var, biz de bir ürün müdürü olmalı.Türkiye Tanıtım Konseyi kampanya deÄŸil proje sunacak. Yönetim kurulunun dışında konseyde 15-20 kiÅŸilik bir çekirdek kadro olacak. Bu kadro hem proje geliÅŸtirecek, hem de yürütülen kampanyaları izleyecek.Ä°yi niyetle para harcansa bile doÄŸru yere gitmiyor. ÇeÅŸitli bakanlıklar, kurum ve kuruluÅŸlar harcama yapıyor ama Türkiye'de tanıtıma ne harcandığı tam olarak bilinemiyor. Türkiye'nin kendi kendini memnun eden bir tanıtımdan vazgeçip hedef kitlesine ulaÅŸacak mesajlar vermesi lazım.8 EKSEN BELÄ°RLENDÄ°Konsey'in önerdiÄŸi tanıtım süreci 8 eksene baÄŸlandı. Bunlar, Avrupa BirliÄŸi (AB), turizm, Ä°stanbul, dış ticaret, yabancı sermaye, kültür-sanat, popüler kültür ve modern folklor, gastoronomi.Bu noktaların bazılarında Türkiye'nin olumsuz bir görüntüsü var, bazılarında bilgi eksikliÄŸi söz konusu. Bunları doÄŸru noktaya götürme konusunda Türkiye'de bazı yanlışlar yapıldı. Türkiye hep defansif, gündeme sahip olamayan ya da cevap veren konumuna düştü. Türkiye proaktif olmalı.2004 yılı önemliAVRUPA BirliÄŸi, Kıbrıs konusunun çözüme kavuÅŸturulması gibi konularla 2004 yılında oldukça sık gündeme gelecek Türkiye, NATO Zirvesi ve OECD'nin Ä°kinci Bakanlar Toplantısı'na da ev sahipliÄŸi yapacak. Bunun yanı sıra WAN'ın (Dünya Gazeteler BirliÄŸi) Kongresi Ä°stanbul'da yapılacak. ‘‘Türkiye'ye en az 3 bin 500 kiÅŸi gelecek’’ diyen Erkut YücaoÄŸlu, Türkiye Tanıtım Konseyi'nin 2004 yılında aktif olarak faaliyete geçmesinin bu açıdan da büyük bir önem taşıdığını vurguladı.‘Parayı verin’ demiyoruz markayı yönetmek istiyoruzErkut YücaoÄŸlu, Türkiye Tanıtım Konseyi’nin rolünü şöyle anlattı: ‘‘Tanıtım konusundaki dağınıklığın toparlanması için, bu iÅŸi yürüten kuruluÅŸlarla Konsey arasında yazılı mutabakat olacak. Turizm Bakanlığı ya da Otelciler BirliÄŸi'nin yapacağı kampanyanın içeriÄŸi Konsey ile birlikte belirlenmeli, bunun için de tanıtım sorumlularıyla protokoller yapılacak. Türkiye markasının nasıl iÅŸleneceÄŸine birlikte karar verilecek. Bir etkinliÄŸe karar verilince bunun icracısı bakanlık, takipçisi Konsey olacak. Paraları bize verin, tanıtımı yapacağız diye bir iddiamız yok. Markanın nasıl yönetileceÄŸi konusunu Konsey belirleyecek.’’13 kuruluÅŸun 2 yıllık çabasıTÃœRKÄ°YE Tanıtım Konseyi'nde TOBB (Türkiye Odalar BirliÄŸi), DEÄ°K (Dış Ekonomik Ä°liÅŸkiler Kurulu), TÃœSÄ°AD (Türk Sanayici ve Ä°ÅŸadamları DerneÄŸi), TÃœRSAB (Türkiye Seyahat Acenteleri BirliÄŸi), TÃœROB (Türkiye Otelciler BirliÄŸi), TÄ°M (Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi), TV Yayıncıları DerneÄŸi, Türkiye Yatırımcılar DerneÄŸi, Reklamcılar DerneÄŸi, Reklamverenler DerneÄŸi, Halkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi, Uluslararası Reklamcılar DerneÄŸi, AraÅŸtırmacılar DerneÄŸi yer alıyor. Konsey'in Kurucular Kurulu BaÅŸkanlığı'nı TOBB BaÅŸkanı Rifat HisarcıklıoÄŸlu, Ä°cra Kurulu BaÅŸkanlığı'nı ise Erkut YücaoÄŸlu yürütüyor.Ãœlke markaları uzmanı Toolan'dan destek alınıyorÄ°rlanda'nın markalaÅŸma sürecini yöneten, Güney Afrika'nın markalaÅŸma sürecine katılan Noel Toolan, Türkiye Markası Projesi'ne de destek veriyor. BaÅŸarılı projelerde izlenen yöntemler şöyle:Ä°RLANDA: Avrupa'nın ‘‘köylü ülkesi’’ görülen, terör ve mezhep çatışmalarıyla gündeme gelen Ä°rlanda, barış sürecinin ve yabancı sermaye atağının baÅŸlatıldığı mesajıyla imajını tersine çevirdi. ABD'li teknoloji ÅŸirketlerine, ‘‘Avrupa merkeziniz Ä°rlanda olmalı’’ diyerek, tarım ülkesi kimliÄŸinden sıyrıldı. GÃœNEY AFRÄ°KA: Sivil toplum örgütleri Brand South Africa Projesi'ni oluÅŸturdu. Bu proje, sivil toplum, kamu ve özel sektör birlikteliÄŸiyle oluÅŸturulan özerk bir yapıya dönüştürüldü. VahÅŸi ortam, hafif macera, deniz-güneÅŸ, alışveriÅŸi esas alan ülke bazlı hedef kitle haritası oluÅŸturuldu. ‘‘Rainbow Nation’’ kod adını taşıyan bu proje ile baÅŸarıya ulaşıldı.MISIR: Mısır'da bir grup iÅŸadamı uluslararası kriz yönetimi deneyimi olan iletiÅŸim ÅŸirketlerini görevlendirip, hedef pazarlara yönelik strateji hazırlattı. Ä°lk evrede, Fransız cumhurbaÅŸkanlığının terör uzmanı eski güvenlik ÅŸefinden bir güvenlik deÄŸerlendirmesi isteyen Mısır, bu raporu tüm dünya kamuoyuna duyurdu. Ä°kinci evrede ise, Christian Rocq tarafından yazılan bir dizi kitap ile Mısır uygarlığına duyulan ilgi artırıldı.Ä°SPANYA: Barcelona Olimpiyat Oyunları'nı kaldıraç yapan Ä°spanya, bu etkinlik temelinde ülkeyi yeniden konumlandırdı. İçten dışa bir sistem kuran ülke, AB üyeliÄŸi kimliÄŸini iletiÅŸimin önemli aracı olarak kullandı. Ticaret dünyasının önde gelenleri tanıtım elçisi olarak görevlendirildi, ilginç ürünler Miro imzalı tanıtıcı logo ile ülke ayrıştırıldı. Â
button