Güncelleme Tarihi:
GÜMRÜK ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, tüketici şikayetlerinin yoğunlaştığı kredi kartı aidatı ve bankaların uyguladığı ücret ve komisyonlarla ilgili iki yeni yaklaşım içinde olduklarını açıkladı. Mayıs ayında tasarının Meclis’e gönderilmesini planladıklarını kaydeden Yazıcı, en çok merak edilen ücret ve komisyonların kaldırılıp kaldırılmayacağına ilişkin, “Ücret ve komsiyonların tamamen kaldırılması söz konusu değil. Bu konuda yeni bir formül geliştiriyoruz. Nasıl Merkez Bankası bankaların uygulayacağı faiz oranları konusunda belirleyici bir rol üstleniyorsa, sektörün düzenleyici ve denetleyici kurumu Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun da (BDDK) bankaların verdiği hizmetler için ücret ve komisyonları belirlemesi yönünde bir yaklaşımı benimsedik” dedi.
TAVAN FİYAT VERİLECEK
Yazıcı, geçen ağustos ayından bu yana sektörün görüş ve önerilerini almak üzere kamuoyu ile paylaşılan ve özellikle bankaların ücret ve komisyon alımı konusuyla gündeme gelen ‘Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı’ üzerindeki çalışmalarda sona gelindiğini söyledi. Bakanlığı ve BDDK bünyesinde ücret ve komisyon alımına ilişkin düzenlemelerle ilgili çalışmalara başlandığını kaydeden Yazıcı, “BDDK bir tavan fiyat tarifesi açıklayacak. Bankalar da bu fiyatların üzerinde ücretlendirme yapamayacaklar. Rekabet etmek isteyenler bu tarifenin altında fiyat verebilecekler” diye konuştu.
Kredi kartı aidatlarıyla ilgili olarak da, iki çeşit kart anlayışının öne çıktığını dile getiren Yazıcı, “Bunlardan biri düz kart olacak, taksit, puan gibi bazı özellikleri olmayacak. Puan, taksit istemiyorum diyen bu kartı alacak ve aidat da ödemeyecek. Diğeri de özellikleri olan kart. ‘Taksit olsun, puan olsun’ diyorsa tüketici, o zaman bu avantajlar için kart aidatı ödeyecek. Tabi bunun da ne kadar olacağına ilişkin düzenlemeler yapacağız” şeklinde konuştu.
Ne banka ne tüketici yolunacak kaz değil
* TÜKETİCİNİN Korunması Kanunu çalışmalarında ‘bilinçli tüketici, basiretli tacir’ sloganını benimsediklerini belirten Yazıcı şunları anlattı: “Verilen hizmetle alınan ücret makul olmalı. Bankaların faiz dışında 31 kalem gelirleri olduğunu belirlemiştik. Ancak süreç içinde bunun 60 farklı kalem olduğunu gördük. Bütün bunlara BDDK tarafından bir düzenleme getirilmesi tartışmaları sonlayacaktır. Ne bankalar, ne de tüketiciler hiç kimse yolunacak kaz değil.
AVM yasası geliyor
* ÖNCELİKLİ gündemlerinin Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun olduğunu belirten Hayati Yazcı, gündemin ikinci sırasında ise perakende ve alışveriş merkezleriyle ilgili bir kanun tasarısı olduğunu kaydetti. Şimdiden çalışmalarına başladıkları tasarıyla ilgili açıklama yapmamanın erken olduğunu belirten Yazıcı, raf ücreti gibi sorunların yanı sıra, esnaf ve sanatkarların da sıkıntılarını gözeteceklerini kaydetti. Türkiye’de 3 bin 100 oda olduğunu hatırlatan Yazıcı bu konuda da düzenlemeye gideceklerini söyledi.
Maketten satışa sigorta
* MAKETTEN satışlarda inşaat şirketinin taahhütlerini yerine getirememesi halinde tüketicilerin haklarını korumaya amaçlayan yeni düzenlemelerin de hayata geçirileceğini anlatan Hayati Yazıcı, “İnşaat sektörü ile mutabakat sağlandı. Orada sigorta sistemini devreye sokmak istiyoruz. Maketten satışlarda mutlaka tüketiciyi koruma noktasında sigortlandırma mekanızmasının devreye sokulmasını istiyoruz. İnşaat şirketi 100 konuttan fazla konut üretiyorsa tüketicilerin zararlarını karşılayacak şekilde sigorta yapacak.”