Oluşturulma Tarihi: Şubat 21, 2010 00:00
Ankara Ticaret Odasının (ATO) hazırladığı, “Çakma Ekonomi” raporuna göre, Türkiye, 3 milyar dolarlık cirosuyla dünyanın 2’nci büyük taklit ürün pazarı haline geldi.
Türkiye’de tüketicilerin yüzde 58’i “çakma ürün” satın alıyor. Teknoloji ve elektronikteki gelişmeler sonucunda birebir taklidi yapılamayan çok az ürün kaldığı belirtilen rapora göre, kozmetikten elektroniğe, futbol takımı formasından sigaraya kadar her şeyin sahtesi yapılabiliyor. Her türlü taklit ürünün satıldığı sosyete pazarlarının müşterileri arasında turistlerin sayısı giderek artıyor. Turistler özellikle spor giyim markalarının taklitlerine rağbet ediyor. Çünkü bu ürünler orjinallerinin üçte biri fiyatına satılıyor. Sahteciler, iç piyasanın yanı sıra komşu ülkelere de ihracat yapıyor.
İlaç sektörü etkileniyor
Rapora göre, ilaç sektörü de sahtecilikten nasibini alıyor. Özellikle zayıflama hapları ve cinsel gücü artıran ilaçlar sahtecilerin gözdeleri arasında yer alıyor. Kırmızı reçete ile satılan kanser ilaçları, kolesterol düşüren ilaçlar, antibiyotikler, vitaminler ve ağrı kesiciler de en çok sahtesi üretilen ilaç grupları arasında yer alıyor.
Sigara ve alkol tehlikeli
Raporda, çakma sigaraların kalitesiz tütünden yapıldığına dikkat çekiliyor. Maliyeti düşürmek için içine tahta tozu ve bez artıkları karıştırılıyor. Hatta küf ve böcek larvaları ile tehlikeli katkı maddeleri de bulunuyor. Piyasada bol miktarda sahte viski, sahte votka, sahte şarap ve sahte rakı da satılıyor.
Rakamlarla çakma ürün ticareti
Bu pazar 400 milyar dolarlık uyuşturucu ticaretini geçti.
Dünya çakma ürün pazarı 1 trilyon dolara ulaştı.
Bu rakamlar Türkiye’de 3 milyar doları yakaladı.
Tüketicilerin yüzde 58’i bu ürünleri kullanıyor.
Türkiye ekonomisinde 11.9 milyar TL’lik üretim kaybı oluşuyor.
Sahte ürün pazarı 6.6 milyar liralık vergi kaybına neden oluyor.
Ayrıca 60 bin kişilik de istihdam kaybına yol açıyor.