Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 15, 2008 00:00
Perakendedeki daralma her fırsatta dile getirilirken, ’Hazır Giyim Tüketim Endeksi’ne göre Türkiye’deki hazır giyim harcamaları son bir yılda yüzde 10 küçülerek 14 milyar YTL düzeyine geriledi. Mart-Ağustos 2008 döneminde satın almanın adet bazında en çok düştüğü kalem yüzde 30 ile takım elbise, etek ve terlik oldu.
ALIŞVERİŞ merkezlerindeki krizle birlikte, perakende sektöründe yaşanan daralmadan şikayetler artarken, hazır giyim harcamalarına ilişkin ilk araştırma sonuçları şikayetleri haklı çıkardı. Ipsos KMG’nin ’Hazır Giyim Tüketim Endeksi sonuçlarına göre, son bir yılda sektör yüzde 10 küçülerek 14 milyar YTL düzeyine geriledi. Hazır Giyim Tüketim Endeksi Raporu, Hane Tüketim Paneli, Mart-Ağustos 2008 döneminde 6 aylık süreyi kapsayan sonuçları Türkiye’yi temsilen 34 ilde 6 bin 100 haneye ulaşılarak yaklaşık 25 bin tüketici ile görüşülerek hazırlandı. Rapora göre ceket, takım, etek gibi iş kıyafetleri yerine elbise, gömlek, pantolon, t-shirt giyiyor, daha az aksesuvar satın alıyoruz. Ceket, takım ve etek alımlarında adet bazında bir önceki yaza göre yüzde 30 civarında, aksesuvarlarda ise yüzde 20 daralma gözlendi. Elbise, pantolon ve t-shirt’te daralma adet bazında yüzde 10’ların altında.
Daha az satın alınıyor2006 yazından itibaren adet bazında hemen her kategoride daha az ürün satın alındığı ortaya çıkıyor. Eşarp, jean ve terlik gibi ürünlerde yazdan yaza alımlarda yüzde 30 civarında adet bazlı azalma görülüyor. Etek ve spor ayakkabıda yüzde 20; ayakkabı, gömlek ve çorapta yüzde 10 düşüşler var. Ipsos KMG Perakende Pazarlama ve Satış, Alışveriş Davranışları Koordinatörü ve İcra Kurulu Üyesi Renan Burduroğlu, özellikle orta yaş üzerinde hazır giyim harcamalarının belirgin şekilde düştüğünü söyledi. Burduroğlu "Buna karşılık bebe-çocuk ve genç giyimde daralma o kadar hissedilmiyor. Tasarruf yetişkinlerden başlıyor, şimdilik çocuklarımıza ciddi bir kısıtlama getirmiyoruz. Giymiyor, giydiriyoruz" dedi. Rapora göre hazır giyim alışverişi giderek daha temel ihtiyaç haline geliyor. Orta ve altı SES gruplarında harcamalar, yüksek SES gruplarına göre
dolar bazında daha hızlı artıyor.
Doğu’nun büyüklüğüRapora göre hazır giyimde büyüme büyük şehirlerin dışına kayıyor.
Marmara ve İçanadolu’dan sonra hazır giyimde en büyük pazar olan Doğu ve Güneydoğu Anadolu’nun potansiyelinin giderek yükseldiği görülüyor. Beş büyük il dışındaki illerin geçen yıl toplam pazardan aldıkları pay yüzde 56 iken bu yıl 6.7 milyar dolar harcama ile yüzde 59’una çıktı.
İlgi yazın cadde mağazalara kayıyor
Yazın alışveriş için açık havayı daha fazla tercih ediyoruz.
Markasız ürünlere yapılan harcama her geçen yıl azalıyor. Daha fazla markalı ürün giyiyoruz.
Yazın alışveriş merkezlerinden yapılan alışveriş harcaması kış dönemine göre oldukça düşüyor. Son bir yılda markasız pazarında dolar bazında yüzde 5 küçülme gözleniyor.